filsystem?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
anderswp
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. sep 2007, 17:56

filsystem?

Indlægaf anderswp » 29. sep 2007, 18:06

Hej..

Jeg er i øjeblikket ved at installere ubuntu sammen med vista. Jeg er dog rendt ind i et mindre problem. Under installationen skal jeg vælge en free space partion. Den har jeg, men hvilket filsystem skal jeg vælge for den kan køre, også sammen med vista?
Når jeg går ind på min kommende partion står den automatisk som ext3, men fortsætter jeg så skriver den at der ikke er valgt noget rodfilsystem? hvordan retter jeg det?

Hvis jeg går et faneblad tilbage og vælger brug størst sammenhængene frie plads, kommer den med en popup der siger "failed to unmount partions"??

Kort sagt.. hvordan kommer jeg videre?

pft Anders

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

filsystem?

Indlægaf Wrapper » 29. sep 2007, 18:13

FAT-systemerne kan læses/skrives fra Windows.
Ved ikke noget rodsystem, der mener jeg det er noget med "mountpoint" du skal ind under, den rigtige værdi er så vidt jeg husker bare "/".

Jeg vil mene at du skal vælge ext3 som rodsystemet, og så have en ekstra partition/harddisk med FAT.
Billede

Billede

anderswp
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. sep 2007, 17:56

filsystem?

Indlægaf anderswp » 29. sep 2007, 18:54

det hjalp desværre ikke.. den skriver bare

"migration-assistent needs to mount a partion, but cannot do so because the following mount point could not be unmounted:

/dev/sda1

Please close any aplications using these mountpoints

Would you like to migration-assistent to try to unmount these partions again?"

Hvad gør jeg ved sådan en, og er det sikkert at jeg ikke skader min allerede installeret windowsversion?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

filsystem?

Indlægaf Wrapper » 29. sep 2007, 19:04

anderswp skrev:Would you like to migration-assistent to try to unmount these partions again?"


Installerer du det direkte fra windows? (synes jeg at jeg kan fornemme da den nævner migration-assistent). I så fald så prøv at boote op på cd'en og så installer det derfra.
Billede



Billede

anderswp
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. sep 2007, 17:56

filsystem?

Indlægaf anderswp » 30. sep 2007, 14:13

Hej..

Lige for at afslutte indlæget. Jeg installerede ikke direkte fra windows. Jeg gav op igår og slukkede, men fik nyt mod idag, og der er installationen den kørt lige igennem.. :)

Anders

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

filsystem?

Indlægaf Wrapper » 30. sep 2007, 14:26

Det var da godt :)
Billede



Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster