Ny installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Rulfe
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. aug 2007, 16:17
Geografisk sted: Kolding

Ny installation

Indlægaf Rulfe » 25. sep 2007, 07:11

Inden jeg begynder at eksperimentere og derved kommer til at sidde og kæmpe for lang tid vil jeg lige høre om "panelet" kan hjælpe med gode råd.

Jeg vil gerne lave en ny installation af Ubuntu lige der hvor den gamle ligger, da jeg gerne vil starte helt forfra uden alt det rod jeg allerede har fået lavet. Hvordan gør jeg det på den nemmeste måde?
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ny installation

Indlægaf Jimmyfj » 25. sep 2007, 07:57

Hej Rulfe

Den nemmeste måde at gen-installere Ubuntu på må siges at være gennem Live Cd'en. Gem de filer du ikke vil have slettet og sæt Live Cd'en i drevet. Så længe du stadig eksperimenterer med systemet er der ingen særlig grund til at begynde at lægge /home på andre drev end systemet.

Jeg har selv en Pc jeg bruger til alt det festlige, og som jeg ofte formaterer når jeg har rodet for meget rundt med systemet. Her foretrækker jeg så at bruge alternate install Cd'en da det er en langt mere stabil installation end jeg synes jeg får ud af Live Cd'en mht. grafik opsætningen. Men leg med det, det er den eneste måde at lære det på.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Ny installation

Indlægaf tbresson » 25. sep 2007, 08:48

Først! TAG BACKUP !!!!

Så er det sagt :)

Sådan som jeg gør det er også med LIVE CD'en. Jeg tager backup, rebooter på LIVE CD'en, start Gnome Partitioner og fjerner simpelthen alt relateret til Ubuntu (skulle gerne være dit boot drev med Ubuntu + swap drev).

Nu har du en "tom" plads. En partition hvor der engang lå Ubuntu.

Så kører du installeren fra Desktop'en og så vælger du bare Installér på der hvor der er størst muligt plads eller den hedder noget ligende.

That's it.

Boot menuen / Grub overskrives så ingen problemer der.

ADVARSEL! Har du dual boot har jeg ikke prøvet ovenstående - det muligt at "linket" til din Windows OS forsvinder fra Grub, men jeg ved det ikke. Så tag evt. en kopi af din Grub fil.

Rulfe
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. aug 2007, 16:17
Geografisk sted: Kolding

Ny installation

Indlægaf Rulfe » 28. sep 2007, 07:55

Jeg har lige præcis en dual boot. Er der nogen der har erfaring med det?

Kunne man evt. bare tage og slette partitionen og derefter installere ubuntu igen? I så fald - er der nogen der kender et godt program som kan klare dette? Jeg kan se at Vista er et program indbygget til at arbejde med partitioner, men jeg er ikke overbevist om at de har lavet et godt produkt ;-)
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Ny installation

Indlægaf Volle » 28. sep 2007, 08:14

Rulfe skrev:Jeg har lige præcis en dual boot. Er der nogen der har erfaring med det?

Kunne man evt. bare tage og slette partitionen og derefter installere ubuntu igen? I så fald - er der nogen der kender et godt program som kan klare dette? Jeg kan se at Vista er et program indbygget til at arbejde med partitioner, men jeg er ikke overbevist om at de har lavet et godt produkt ;-)


Hej Jeg kender ikke vista, men måske kan du alligevel bruge flg fra xp: jeg booter på windows/går til administration af diske/sletter ubuntu og swap partitionen så de står som ikke allokeret. Derefter starter jeg på windows cd'en og trykker reparer og i prompten skriver jeg fixmbr (mbr= masterbootrecord). Så er du tilbage med kun din windows og den originale mbr og kan starte helt forfra med livecd.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Ny installation

Indlægaf tbresson » 28. sep 2007, 08:54

Du burde stadig kunne bruge min metode selvom du har dual boot.

Jeg har helt glemt jeg har Windows på min arbejds pc i dual boot - og der har jeg reinstalleret Ubuntu flere gange. Har også prøvet andre Linux versioner såsom Mint. Det gik altsammen fint.

Xalar
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2006, 11:46
Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København

Ny installation

Indlægaf Xalar » 28. sep 2007, 09:12

Når man har dualboot, skal man slette sin Ubuntu partion, hvilket vil skabe et 'ikke-allokeret' område. Jeg plejer også at slette min swap partition, fordi der automatisk bliver oprettet en ny under installation.
Herefter starter du installationen, og vælger bare at ligge Ubuntu på dit nu, ikke-allokerede område.

Rulfe
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. aug 2007, 16:17
Geografisk sted: Kolding

Ny installation

Indlægaf Rulfe » 28. sep 2007, 14:43

Lyder rigtig fint og nemt....men hvordan sletter jeg nemmest min partition?
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.

Xalar
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2006, 11:46
Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København

Ny installation

Indlægaf Xalar » 28. sep 2007, 15:20

Med GParted fra live CD'en.
Dog skal du være helt sikker hvad du sletter, inden du gør det. :wink:

Leig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. maj 2007, 14:24

Ny installation

Indlægaf Leig » 20. okt 2007, 11:16

Jeg har oprettet en ny partition på min harddisk,og vil nu prøve at installere Ubuntu på denne partition.I forvejen har jeg Win xp på en anden partition.Vil jeg nu have muglighed for når jeg starter Computeren at vælge mellem Win xp eller Ubuntu.

Rulfe
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. aug 2007, 16:17
Geografisk sted: Kolding

Ny installation

Indlægaf Rulfe » 21. okt 2007, 13:37

Det kommer helt automatisk. Under opstarten, efter installation, vil den automatisk vælge Ubuntu, hvis du ikke vælger at gøre noget. Men du har ca. 10-15 sekunder til at vælge XP, hvis det er det du ønsker.
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster