Ubuntu effektivitet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Kim Schacht
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. sep 2007, 19:34

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Kim Schacht » 13. sep 2007, 19:43

Jeg har installeret Ubuntu. God installation, må man sige. Men så er alt også sagt. I forhold til F.eks. XP er det utroligt langsomt. Opstart af programmer tager en evighed ( open office ) Selve styresystemet er også langsomt i forhold til Microsoft. Er der nogen der har nogle kommentarer til det?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Wrapper » 13. sep 2007, 20:18

Ofte er nogle programmer langsomme om at starte - og ja især OpenOffice, men tilgengæld er der den fordel at det kun er første gang man starter dem, da de så bliver lagret og dermed skal man ikke bruge lige så mange resourcer på at åbne programmerne de efterfølgende gange... Det der er lagret bliver så resettet når man slukker/genstarter computeren...

Så prøv at åbne et program, luk det ned igen og så åbne op igen og så se om det ik er hurtigere...
Billede

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu effektivitet

Indlægaf Jimmyfj » 13. sep 2007, 20:26

Kim Schacht skrev:Jeg har installeret Ubuntu. God installation, må man sige. Men så er alt også sagt. I forhold til F.eks. XP er det utroligt langsomt. Opstart af programmer tager en evighed ( open office ) Selve styresystemet er også langsomt i forhold til Microsoft. Er der nogen der har nogle kommentarer til det?


Ofte har dette også noget at gøre med mængden af hukommelse i computeren, lige som det spiller ind hvilken CPU og hdd systemet råder over. Men ja, generelt er de fleste programmer langsomme til at starte op første gang. Men, sådan er det vist på alle operativ systemer. Min OOo opstartstid på Ubuntu 7.10 er under 7 sekunder, noget jeg ikke turde drømme om under XP. Under Vista vil jeg end ikke turde tænke på opstartstider og et stopur samtidig. Det må vist være temmelig depressionsfremkaldende. Måske er Ubuntu bare ikke lige noget for dig :)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Kim Schacht
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. sep 2007, 19:34

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Kim Schacht » 14. sep 2007, 18:02

Jeg har selvfølgelig testet Ubuntu på samme maskine for at kunne sammenligne. Der er en helt klar forskel i hastighed på de to systemer. Ubuntu er laaaannnnnngsom i forhold til xp. M.h.t. at starte open office op anden gang, er hastigheden øget. Det hænger naturligvis sammen med at den lagres i cashen. Det samme sker i XP; bare hurtigere. Jeg forstår ikke helt den begejstring nogle har for Linux. Kun at det er gratis. Hvis nogle kan forklare de fordele Linux har frem for XP, vil jeg gerne høre om det.

M.v.h.
Kim Schacht.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Jimmyfj » 14. sep 2007, 18:19

Fordele ved Linux frem for XP ? Der er rigtig mange.

Til at starte med vil jeg fremhæve Linux' immunitet overfor virus, trojanske heste og anden form for malware. Dernæst den udtalte forskel i forbrug af ressourcer de to systemer imellem. Windows' konstante behov for Antivirus programmer, Anti-spyware programmer og andet ressource-krævende software. Firewall er ikke noget, jeg spekulerer på, selv på en clean install af Linux i det den er indbygget på kernel-niveau, modsat Windows, hvor du har firewall i userland, og dermed kan du hacke dig under den, til lavere niveauer. Linux kører på selv PII maskiner, og er ikke så krævende rent hardware mæssigt som Windows. Opdateringer til f.eks. Ubuntu, men også til andre distributioner kræver kun genstart af systemet, hvis enten kernel, grafikkort driver eller andet vigtigt system software er blevet opdateret. Normalt kræver Linux ikke genstart fordi den er blevet fodret med sikkerhedsopdateringer. Og netop sikkerhedsopdateringerne er vel den største forskel på Windows og Linux. Normalt går der ikke lang tid, ofte timer, inden en opdatering er færdig, afhængig af den bug der skal lukkes.

Men, hvis du virkelig elsker din Windows så højt, hvorfor bliver du så ikke bare ved systemet? Ingen her vil græde hvis du ikke bryder dig om Ubuntu.
Senest rettet af Jimmyfj 14. sep 2007, 22:18, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Kim Schacht
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. sep 2007, 19:34

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Kim Schacht » 14. sep 2007, 18:31

Jeg sværger ikke til Windows. Det er derfor jeg eksperimenterer med andre systemer. Jeg har prøvet andre Linux-systemer f.eks. Mandriva, et udemærket OS, brugervenligt og stabilt. Jeg tester naturligvis videre med Ubuntu og forsøger at komme ud i krogene. Jeg har ikke afskrevet det endnu, måske skifter jeg permanent hvis jeg kan se fordelene frem for windows. :wink:

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Ubuntu effektivitet

Indlægaf eitreach » 14. sep 2007, 18:32

Fordelene?

Tjoh.. Du kunne jo finde ud af hvor meget spyware din Windows-partition har tiltrukket, i den korte tid du har brugt ved at brokke dig over Linux. :wink:

red: Ydermere, hvis du kan starte Photoshop ved at bruge fire sekunder i Windows, vil jeg blive imponeret.
Senest rettet af eitreach 14. sep 2007, 18:37, rettet i alt 1 gang.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Stra » 14. sep 2007, 18:35

Kim Schacht skrev:Jeg har selvfølgelig testet Ubuntu på samme maskine for at kunne sammenligne. Der er en helt klar forskel i hastighed på de to systemer. Ubuntu er laaaannnnnngsom i forhold til xp. M.h.t. at starte open office op anden gang, er hastigheden øget.

M.v.h.
Kim Schacht.


Okay, det er der så forskel på. For mit vedkomne er Ubuntu væsentlig hurtigere både ved indlæsningen (ca 3x) og ved indlæsning af diverse filer og programmer, Oppenoffice incl.

Ud over de fordele Jimmyfj nævnte, syntes jeg også at stabiliteten ved brug skal nævnes. Det er få gange Ubuntu fryser og må genstartes eller at Firefox browseren gør knuder og går ned, som IE gør.

mvh
Strange
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

YoBilee
Indlæg: 82
Tilmeldt: 17. mar 2007, 20:22
Geografisk sted: Sdr. Stenderup (Kolding)

Ubuntu effektivitet

Indlægaf YoBilee » 15. sep 2007, 10:54

Jaa... Open Office er langsomt til at starte... Men vi kan jo ex. se på RAM forbruget... Opstartstiden, stabiliteten, og sikkerheden. Skal hilse at sige at Photoshop ca. tager en 20-30 sekunder for at starte hvorimod min Open Office starter på en 5 sekunder nu. Min Microsoft Office tager meget længere tid. Og GIMP, kan man jo knapt nok nå at blinke med øjnene før den er oppe at køre.

Og som før nævnt går Ubuntu næsten aldrig i knuder, det er kun hvis du installere meget ustabilt software, eksperimentere lidt for meget. Der findes self. hurtigere Linux dists. men Ubuntu er bestemt ikke den værste.
Mvh. Søren
http://www.yobilee.dk Blog ;-)
http://myspace.com/yobilee Egne kreationer i Ableton Live og Reason
Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Artificial Intelligence » 29. sep 2007, 12:00

Hvis du "disable" - Java i OO bliver den langt hurtigere.

nulleinaction
Indlæg: 46
Tilmeldt: 7. okt 2007, 21:26
Geografisk sted: Køge, Danmark

Ubuntu effektivitet

Indlægaf nulleinaction » 11. okt 2007, 00:36

Jeg har tidligere været Microsoft tilhænger, INDTIL jeg mødte Ubuntu. Det kom fandme bag på mig hvor godt det er ! har også eksperimeteret med Mac OS X og Suse, men jeg må sige at Ubuntu slår ALT! jeger lidt af en nørd, og hele det nye system med meget brug af terminal i stedet for det grafiske giver mig udfordring, det er sjovt og nyt ! Jeg sidder på en rigtig dårlig bærbar (Dell 120L) med virkelig skod grafikprocessor, alligvel muliggør ubuntu at køre med massere af effekter uden det lagger eller kører dårligt på nogen måde. Endnu et plus er som nævnt tidligere INGEN MALWARE! Det er fandme dejligt at slippe for at skulle finde "gratis" virus programmer hele tiden. Det er meget træls i længden.. Jeg er blevet en linux bruger, skal aldrig mere have windows! der går jo ikke længere end en måned så har harddisken fucked sig selv op, og det kører sløvt på grund af filsystemet. ext3 <3 :D
Mvh
Niels Jørgensen

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Artificial Intelligence » 11. okt 2007, 05:34

OP har nok også glemt at installere video driver - Det gør en stor forskel i "responding-ness".

orla
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. apr 2007, 23:26
Geografisk sted: Gørlev

openoffice

Indlægaf orla » 14. okt 2007, 00:00

for hurtig opstart af openoffice , gå ind i funktioner , instillinger , hukommelse og set hak i aktiver hurtig start , så kan man dårlig blinke med øjet før det er der , kan også startes med det lille icon der kommer oppe til højre .
Orla

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Ubuntu effektivitet

Indlægaf Stra » 14. okt 2007, 20:13

Hvordan får man funktionen aktiveret?
Hos mig er den funktion ikke muligt at bruge :( Skriften er utydelig og når jeg trykker siger den bare "bit"
OOo versionen er 2.2.

mvh
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: openoffice

Indlægaf Wikzo » 15. okt 2007, 21:06

orla skrev:for hurtig opstart af openoffice , gå ind i funktioner , instillinger , hukommelse og set hak i aktiver hurtig start , så kan man dårlig blinke med øjet før det er der , kan også startes med det lille icon der kommer oppe til højre .

Tak, kendte jeg ikke til. Dog bruger programmet dermed lidt RAM hele tiden, men det er nu dejligt med hurtigere opstartstider i OOo :)
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster