Firewall og Antivirus.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Svante » 19. dec 2006, 15:52

Jeg har hørt, at når man bruger Linux, skal man ikke bekymre sig om Firewall og Antivirus.
Er dette virkelig korrekt? Har hørt at Firewall er indbygget i Linux og at Virus ikke florerer i Linux-kredse. Er der virkelig så meget selvjustits?
Hvordan skal man forholde sig til dette, når man laver en installation af Ubuntu?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Firewall og Antivirus.

Indlægaf spook » 19. dec 2006, 17:40

Virus kan ikke rigtigt eksistere, da man som standard ikke har administrator (root)-rettigheder i Linux. Så selv hvis du skrev et ondsindet script, så ville det ikke kunne køre... Dog findes der antivirus til Linux, beregnet på mailservere, så de ikke videresender mails med virus. Jeg kører Clam antivirus på min server, der så bare skrotter alle mails med virus, så mine windows-brugere ikke skal bekymre sig.

Hvis du gerne vil have firewall på, så tjek Firestarter. Kan installeres via Synaptic.
Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Artificial Intelligence » 19. dec 2006, 17:44

Jep, det er rigtigt. Virus til linux er næsten ikke eksisterende. Har aldrig hørt om en der har fået virus på sin linux system.

Ubuntu har indbygget firewall "Iptablets" som kan figurers via terminalen eller via firestarter. Ud over det kommer Ubuntu uden åbne porte, så man skal selv åbne og lukke de porte.

Er der virkelig så meget selvjustits?


En del af forkaringen er den struktur Linux bruger er svære at pentrating én windows. Windows er realiteten ikke særlig god når det drejer sig om multi-users og internet da windows ikke er bygget til det. Microsoft har med det nye Vista prøvet at rette op på det, men det er et feeble forsøg hvad jeg har set.
Den anden del er at det er Open Source, alle kan kigge med i koderne, så hvis en person sniger en virus ind i et program vil det hurtigt blivet opdaget. Ud over det er der checksum. Hvis checksummen ikke passer kan man se om nogen har pillet ved programmet.
Den tredje del er at de fleste Linux distros bruger en central downloading base. Det vil sige at alle bruger kan henter deres programmer/libs/whatever fra et sted og skal ikke drøne rundt til 1000 forskelige steder for at hente dit og dat. Dette øger sikkerheden optimal imod malicious koder. Et godt råd er kun at bruge official source i sin sources.list og fra kendte steder hvis det er.

Ja, man kan få anti-virus programmer til linux, men de er til hvis man har en e-mail server eller hvis man vil beskytte sine windows maskiner eller i den retning.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Artificial Intelligence » 19. dec 2006, 17:53

Ops...Jeg glemte lige at sige;
Den sidste ting er at sikkerheds opdateringene i linux verden er ekstrem hurtigt hvis der bliver fundet et hul.

Svante

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Svante » 19. dec 2006, 22:02

Med andre ord, så behøver jeg ikke at bekymre mig om hverken Firewall eller Antivirus efter, at jeg har installeret Ubuntu?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Firewall og Antivirus.

Indlægaf spook » 20. dec 2006, 08:22

Svante skrev:Med andre ord, så behøver jeg ikke at bekymre mig om hverken Firewall eller Antivirus efter, at jeg har installeret Ubuntu?


Det er fuldkommen korrekt. Det er muligt at installere begge dele, men det svarer lidt til at tage skudsikker vest på når man sidder inden i en tank.

...for nu lige at forklare det på 2½ linie :)

Noget nyt om valget af bærbar?
Billede

Svante

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Svante » 20. dec 2006, 11:05

spook skrev:
Svante skrev:Med andre ord, så behøver jeg ikke at bekymre mig om hverken Firewall eller Antivirus efter, at jeg har installeret Ubuntu?


Det er fuldkommen korrekt. Det er muligt at installere begge dele, men det svarer lidt til at tage skudsikker vest på når man sidder inden i en tank.

...for nu lige at forklare det på 2½ linie :)

Noget nyt om valget af bærbar?


Tager først endelig stilling i det nye år.
Håber på at priserne falder til januarudsalget :D

Svante

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Svante » 6. mar 2007, 22:55

Hvis man f.eks. bruger aMule, er der så en øget risiko for at få en hacker på "besøg". Jeg mener, man deler jo filer med andre, så er der jo åbnet for noget til ens PC.

Måske er det også bare fordi, man er mere eller mindre er "opflasket" med Windows, og så skal man jo sikre sig i hoved og r...

Kunne egentlig godt tænke mig at høre om I andre bruger Firewall og Antivirus?

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Firewall og Antivirus.

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. mar 2007, 00:28

Ikke ud over IPtablets som kommer med som standard.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster