Windows med Ubuntu på c:?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
blomkaal
Indlæg: 10
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:35

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf blomkaal » 9. sep 2007, 11:37

Jeg har et c drev på 5gb som jeg gerne vil prøve at installere Ubuntu på, men vil gerne lige først vide om det vil ødelægge noget for min Windows som ligger på et andet drev? Det kunne jo være der ligger nogle systemfiler eller sådan noget på c drevet som Windows skal bruge

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf eitreach » 9. sep 2007, 11:41

Når Windows ligger på drev X, og Ubuntu på drev Y, vil det fungere fint.

Jeg har kun én hardisk, men har delt den op i fire partitioner - én til Windows, så jeg kan spille Guild Wars, én til Ubuntu 7.04, og én til Ubuntu 7.10 - og så en swap-partition. Det fungerer umiddelbart fint for mig.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf Jimmyfj » 9. sep 2007, 11:43

Din Windows skulle være i sikre hænder på en anden disk. Men en disk på 5 GB til Ubuntu er godt nok lige i underkanten. Det bedste vil være, hvis du kan allokere 10 GB til Ubuntu installationen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf Jimmyfj » 9. sep 2007, 11:44

Din Windows skulle være i sikre hænder på en anden disk. Men en disk på 5 GB til Ubuntu er godt nok lige i underkanten. Det bedste vil være, hvis du kan allokere 10 GB til Ubuntu installationen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf eitreach » 9. sep 2007, 11:46

Jimmyfj skrev:Din Windows skulle være i sikre hænder på en anden disk. Men en disk på 5 GB til Ubuntu er godt nok lige i underkanten. Det bedste vil være, hvis du kan allokere 10 GB til Ubuntu installationen.


+1. Jeg har givet min 7.10-partition lige over 5gb, da det kun er til at teste på - men selv det taget i betragtning, er jeg allerede ved at løbe ind i pladsmangel - så har jeg heldigvis min 60gb 7.04-partition at bruge til at lagre ting på. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

blomkaal
Indlæg: 10
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:35

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf blomkaal » 9. sep 2007, 11:52

Wow, tak for de hurtige svar :shock:

Det lyder godt, men mht. pladsen så er det i første omgang også bare for at prøve Ubuntu. Jeg regner med at skulle ha lavet en clean Windows installation engang snart, og så skal der nok falde mere plads af til Ubuntu hvis det falder i min smag :D

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf eitreach » 9. sep 2007, 11:54

Så burde det nok gå. Held og lykke, i hvert fald - og føl dig endelig velkommen til at skrive igen, skulle du få problemer undervejs. 8)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf Wikzo » 9. sep 2007, 12:20

Hvis du bare vil prøve systemet, er live-muligheden der jo også. Du kører simpelthen hele Ubuntu via en cd, og der installeres ikke noget på harddisken. Det hele sidder i RAM'ene og forsvinder, når du slukker din maskine.

Dog kører det lidt langsommere end normalt, da det hele loader fra cd'en :)
Billede

blomkaal
Indlæg: 10
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:35

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf blomkaal » 9. sep 2007, 13:07

Yes sir, så var første problem der! Jeg har nu installeret det på min 5gb partion hvor jeg også lavede en lille swap partion, og da jeg så skulle reboote efter installationen ville den ikke rigtigt boote noget. Hverken Ubuntu eller Windows, den beder mig bare indsætte et medie i mit boot device eller vælge et andet... Any ideas?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf eitreach » 9. sep 2007, 13:13

Det lyder som om GRUB ikke helt fungerer som det skal. Det er bootloaderen Ubuntu bruger, nemlig.

Jeg prøver lige at fikse en løsning - jeg har ikke selv manuelt prøve at installere GRUB, men det er der med garanti andre der har. Brb!

red: Hvis andre som har lidt mere forstand på det end jeg har kender en løsning, så tøv for guds skyld ikke med at poste den.. jeg er temmelig grøn på området.

red 2: Jeg har læst mig til at du måske booter fra den 'forkerte' harddisk. Hvad sker der hvis du prøver at boote fra en anden?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

blomkaal
Indlæg: 10
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:35

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf blomkaal » 9. sep 2007, 13:32

Jeg kan tilsyneladende ikke vælge andre harddiske. Min bios lader mig vælge tre items i boot priority, men kun en af mine tre harddiske, de to andre er et floppy og et dvd drev
Edit: ok så fandt jeg en anden disk at boote fra og havnede på det laksefarvede skrivebord, men jeg fik ikke tilbuddet om at boote Windows i stedet...

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf Jimmyfj » 9. sep 2007, 15:24

Har du installeret Ubuntu mens din Windows disk var tilsluttet? Det lader ikke til at være tilfældet. Er disken tilsluttet vil GRUB-installeren med det samme se at du har Windows installeret og tilbyde dig at installere boot loaderen på den første disk, HD0. Har du svaret nej til dette vil GRUB ligge på din secondary disk som en seperat loader. Jeg ved det ikke, men kan forestille mig at det er sådan det er gået til.

Ved at lade GRUB installere på samme disk som Windows vil du få en boot menu, hvor du kan vælge hvilket OS du ønsker at starte. Dette er ikke "farligt" da du fra en DOS disk, eller direkte fra en Windows CD kan reparere din Windows boot loader: fdisk /fixmbr.

Når du alligevel skal have Windows re-installeret vil der ikke ske noget ved at lade GRUB installere på HD0 til at begynde med.

Edit: Har du lyst kan du wia MIRC, eller anden IRC software få live support på irc.freenode.net #fsslug - Her er du velkommen til at stille spørgsmål af enhver art.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

blomkaal
Indlæg: 10
Tilmeldt: 9. sep 2007, 11:35

Windows med Ubuntu på c:?

Indlægaf blomkaal » 10. sep 2007, 00:55

Min Windows disk skulle meget gerne ha været tilsluttet da jeg installerede Ubuntu, jeg har i hvertfald ikke haft fingrene i box'en og pillet den fra :D

For lige at udpensle det helt, så ligger Ubuntu nu på mit c: drev (går ud fra det er hd0) og min Windows på mit h: drev (aner ikke hvilket hd# det er). Jeg kan dog ikke mindes noget om at der blev nævnt noget med Windows da jeg installerede Ubuntu. Men umiddelbart ser det jo ud til at jeg sagtens kan tilgå mine NTFS drev fra Ubuntu, så de ting jeg havde tænkt mig at tage backup af inden jeg re-installerede Windows kan jeg jo stadig få fat i ser det ud til

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster