Filsystem ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Junkuhn
Indlæg: 43
Tilmeldt: 3. sep 2007, 15:39
Geografisk sted: Helsingør

Filsystem ?

Indlægaf Junkuhn » 6. sep 2007, 08:51

Hej,


Er faret lidt vild i alle de filsystemer man kunne vælge ved installationen af Ubuntu 7.04. Er der nogle der er bedre end andre til forskellige formål?

Som f.eks. NTFS er bedre til at håndtere store filer på en windowsmaskine osv.?

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Filsystem ?

Indlægaf tbresson » 6. sep 2007, 09:22

Som default vælger Ubuntu partitioneren at installere Ext3 - som vist også er det mest standard filsystem.

Til ext3 findes der programmer som kan hjælpe dig med undelete osv.

Jeg bruger ReiserFS - ikke den nyeste, da jeg dengang jeg forsøgte stødte ind i nogle problemer. Kan ikke huske hvad de var.

Men ReiserFS fungerer ret godt da den logger hvad den laver så den altid kan rekonstruerer disken, hvis noget skulle gå galt. Med mindre selvfølgelig der er tale om en hardware fejl på disken.

Der findes dog ikke nogen programmer så vidt jeg ved som kan undelete fra ReiserFS.

Derhjemme kører jeg Ext3 på system drevet, og ReiserFS på de andre.

Så langt strækker min viden sig om filsystemer på linux :)
Senest rettet af tbresson 6. sep 2007, 09:29, rettet i alt 1 gang.

Junkuhn
Indlæg: 43
Tilmeldt: 3. sep 2007, 15:39
Geografisk sted: Helsingør

Filsystem ?

Indlægaf Junkuhn » 6. sep 2007, 09:26

Oh you had me at "Ext3" :P

Det lyder rigtig smart med det der reiserFS, men taget i betragtning at jeg endnu ikke har fået installeret Ubuntu endnu, holder jeg mig til Ext3.

Der opstår en fejl under partitioneringen af disken. Der lander Raptor sisk imorgen, frisk fra ovnen, håber det løser mit problem.. :)

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Filsystem ?

Indlægaf tbresson » 6. sep 2007, 09:28

En gut fra nettet skrev i et forum følgende:

Ext2 doesn't have journalling so it breaks easily.
Ext3 is basically ext2 plus a journal. Maybe a tad slower because of it.
ReiserFS is Something Completely Different. It performs better in extreme conditions (heavy load, thousands of files in a dir etc.)

You can switch between ext2 and ext3. I don't know if there is anything that can convert between ReiserFS.

If you want performance and to look cool, go for Reiser. If you are dual booting, you will not be able to access files on a Reiser partition from Windows.

If you want to play safe and have access to your Linux files from Windows, go for Ext. If you want to write to your Linux partition from Windows, you need Ext2.

From Linux point of view, you have a choice between Ext3 and reiser.
From Windows point of view you have the writable and easily breaking Ext2 or the read-only Ext3.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Filsystem ?

Indlægaf Jimmyfj » 6. sep 2007, 11:52

Det er korrekt at EXT2 ikke er et journaling file system sådan som EXT3 og ReiserFS er det. Ubuntu er optimeret til EXT3, og kører derfor bedst, mest stabilt med dette filsystem. Du kan også godt bruge ReiserFS, men du vil sikkert opleve, at dit system bliver en smule langsommere hen ad vejen. Det var hvad jeg oplevede på en install jeg havde med Ubuntu/ReiserFS. Om det var filsystemet som gjorde maskinen langsommere, eller andre faktorer har jeg ikke kunnet spore mig frem til. Men da jeg installerede Ubuntu på ny med EXT3 steg hastigheden på maskinene igen.

Hvis du gerne vil vide noget om EXT3 kan du læse mere her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster