Installation på bærbar

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 17. dec 2006, 11:52

Jeg påtænker mig at hoppe på "Ubuntu-vognen" i det nye år. Jeg ville gerne have Ubuntu installeret på en bærbær.
Er der nogen mærker/modeller som er mere egnet til dette end andre eller kan man altid finde drivere på nettet?
Det skulle jo gerne være så nemt som muligt, da jeg er helt ny på området.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 17. dec 2006, 14:52

Lige en anbefaling: Styr uden om ati grafikkort. Det kan sagtens bringes til at virke, men er lidt bøvlet. Hvis du alligevel skal ud og se på ny, så styr uden om det. Hvilken prisklasse kigger du i, og hvad skal den kunne?
Billede

Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 17. dec 2006, 15:39

Prisklasse: Helst under 6000 kr. Gerne med 1 Gb Ram og en harddisk på mindst 60 Gb.
Den skal kunne bruges til lidt af hvert.
Lave hjemmesider, video- og lydredigering, regneark, tekstbehandling etc.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 17. dec 2006, 22:13

Hvis den skal være lille og kompakt, så kan jeg varmt anbefale min:

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=85814

Alle de features man kunne ønske sig - pakket pænt og kompakt ind. I Ubuntu holder den strøm ca. 3½ time.
Billede

XaZuRy
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. dec 2006, 22:18

Installation på bærbar

Indlægaf XaZuRy » 17. dec 2006, 23:03

Vil foreslå dig at eventuelt tjekke den side: http://system76.com/

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

Installation på bærbar

Indlægaf Spif » 18. dec 2006, 12:37

Til en bærbar vil jeg anbefale ATi og Intel grafik kort. nVidias kort har ikke understøttelse af strømnedsættelse under Linux.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 18. dec 2006, 12:45

Spif skrev:Til en bærbar vil jeg anbefale ATi og Intel grafik kort. nVidias kort har ikke understøttelse af strømnedsættelse under Linux.


For lige at gentage mig selv:
ATi grafikkort er noget rigtigt bøvl at have med at gøre under linux, så hvis han alligevel skal ud og købe nyt, så undgå dem. F.eks. er det nødvendigt med en ekstern skærm sat til den bærbare for overhovedet at kunne installere. Herefter skal der hentes en driver på ati's hjemmeside, som så skal installeres og konfigures. Alt dette på en ekstern skærm, der højst viser 640x480.

Intel og Nvidia er KLART at foretrække. Har selv lige skiftet min gamle bærbare - med ATI X700 - til en ny, med Intel GMA 950...
Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Installation på bærbar

Indlægaf Wrapper » 18. dec 2006, 12:51

spook skrev:For lige at gentage mig selv:
ATi grafikkort er noget rigtigt bøvl at have med at gøre under linux, så hvis han alligevel skal ud og købe nyt, så undgå dem. F.eks. er det nødvendigt med en ekstern skærm sat til den bærbare for overhovedet at kunne installere. Herefter skal der hentes en driver på ati's hjemmeside, som så skal installeres og konfigures. Alt dette på en ekstern skærm, der højst viser 640x480.


Undskyld.. hvad sagde du?
Det er da ik nødvendigt med en ekstern skærm. GUI er bare til tider lidt laggy, som så bliver ændret når man har driveren inde. Og det vil det sikkert være uanset om man har en ekstern skærm på eller ik. Og man kan da osse køre 1024*768 uden driveren. Det kan man da på mit ATI kort.

Men det er korrekt at det til tider kan være svært at få driveren ind (har ikke selv oplevet det, men andre har).

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 18. dec 2006, 12:58

Wrapper skrev:
spook skrev:For lige at gentage mig selv:
ATi grafikkort er noget rigtigt bøvl at have med at gøre under linux, så hvis han alligevel skal ud og købe nyt, så undgå dem. F.eks. er det nødvendigt med en ekstern skærm sat til den bærbare for overhovedet at kunne installere. Herefter skal der hentes en driver på ati's hjemmeside, som så skal installeres og konfigures. Alt dette på en ekstern skærm, der højst viser 640x480.


Undskyld.. hvad sagde du?
Det er da ik nødvendigt med en ekstern skærm. GUI er bare til tider lidt laggy, som så bliver ændret når man har driveren inde. Og det vil det sikkert være uanset om man har en ekstern skærm på eller ik. Og man kan da osse køre 1024*768 uden driveren. Det kan man da på mit ATI kort.

Men det er korrekt at det til tider kan være svært at få driveren ind (har ikke selv oplevet det, men andre har).


Har prøvet på to bærbare med ATI grafikkort. Begge viste nul og nix på den indbyggede skærm, kun signal til den eksterne. Og 640x480 var max jeg kunne vælge. Det var med Ubuntu 6.10 (og 6.06). Når så ATi driveren kom på, så virkede det.

Skal ikke kunne udelukke at det har virket for nogen, men jeg kunne da se på nettet når jeg googlede efter løsninger, at jeg langt fra var den eneste med det problem. Så hvis man skal ud og kigge efter ny bærbar, med det formål at installere Linux på den, så mener jeg absolut at man bør spare sig selv for potentielle kilder til bøvl - f.eks. ATi grafikkort :)

Er vi i klassen under 6.000 kroner, og skal der ikke trækkes 3D, så bliver det nok også kun Intel grafikkort.
Billede

Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 18. dec 2006, 13:18

Det er korrekt, at jeg ikke skal bruge 3D grafik.
Spil har ikke min store interesse, men den bærbare skulle gerne være kraftig nok til billedbehandling.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 18. dec 2006, 14:06

Svante skrev:Det er korrekt, at jeg ikke skal bruge 3D grafik.
Spil har ikke min store interesse, men den bærbare skulle gerne være kraftig nok til billedbehandling.


Hvordan ser kravene ellers ud? Så stor en skærm som muligt, eller så kompakt en bærbar som muligt?
Billede

Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 18. dec 2006, 14:27

spook skrev:
Svante skrev:Det er korrekt, at jeg ikke skal bruge 3D grafik.
Spil har ikke min store interesse, men den bærbare skulle gerne være kraftig nok til billedbehandling.


Hvordan ser kravene ellers ud? Så stor en skærm som muligt, eller så kompakt en bærbar som muligt?


Det har jeg egentlig ikke rigtig taget stilling til. Jeg har dog gjort mig den erfaring, at bredformatet kræver flere tommer end den "normale" skærm. Ellers bliver det hele for småt og så skal man til at ændre skrifstørrelse.
Det er dog på Windows jeg har erfaret dette. Jeg ved ikke om det ville være et problem på Ubuntu.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 18. dec 2006, 14:49

Det vil jo nok være omtrent det samme i Ubuntu. Det gælder om at finde det rette forhold mellem skærmens fysiske størrelse, og størrelsen i pixel. Altså at finde en balance så tingene ikke bliver for små, men så man stadig udnytter den bedst muligt. Min gamle laptop var en 15" (ikke wide) der klarede 1400x1050 - det syntes jeg personligt var perfekt, men andre vil måske finde det en kende for småt. Min nuværende laptop har en 12,1" widescreen skærm, der klarer 1280x800. Det passer mig også rigtig godt, men jeg kan godt savne lidt mere plads i højden når jeg læser på fora.

Tag en tur i Fona/Merlin, og se en masse forskellige bærbare der er linet op. Så kan du finde en opløsning & skærmstørrelse der passer dig, og så kan vi hjælpes ad med at finde den rette bærbare der lever op til de krav. (Og som ikke bør give bøvl i Ubuntu :) )
Billede

Svante

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 18. dec 2006, 15:53

OK. Tak for hjælpen.
Jeg vil kigge på det. Jeg vender tilbage, hvis jeg får behov for mere hjælp :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Installation på bærbar

Indlægaf thj01 » 18. dec 2006, 16:43

jeg kan varmt anbefale Lenevo

Prøv at finde en på http://www.laptops.dk.

Jeg har en R50e centrino (koster vist lige knap 7500,-) men den er solid 3-4 timers battteri tid. og Ubuntu 6.06 og 6.10 kører lige på og hårdt!

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster