java og cd

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

java og cd

Indlægaf janss » 3. sep 2007, 09:29

Jeg har fået installeret ubuntu 7.04. Nu vil jeg gerne have java, men uanset hvad jeg prøver forlanger den cd sat i drevet og når jeg gør det sker der intet. Mon ubuntu ikke kan se mit cd drev?
Venlig hilsen
Jan

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Java

Indlægaf sio2 » 3. sep 2007, 13:23

Hej Janss

Prøv at gå ind i programer-tilføj/fjern eller programs-Add/remove hvis du har det på eng.

Oppe foroven skal der i "show" stå "All available applications" i søg feltet skal du så skrive "java" og krydse dem af du vil bruge når de kommer frem i "Application" feltet. Det er en god ide at tage dem med mange stjerner hvis du er i tvivl!

Det kan også være en god ide at tage "flash" når du nu er i gang, men kun hvis du ikke har installeret Ubuntu i 64-bit.
Fri OSvalg til alle

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

java og cd

Indlægaf janss » 3. sep 2007, 19:30

Hej sio2

Mange tak for din hjælp.

Jeg har gjort præsist som du foreslog. Men ak! skidtet forlanger stadig cd en i drevet.
Venlig hilsen

Jan

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

java og cd

Indlægaf tbresson » 4. sep 2007, 11:26

7.04 vil i modsætning til tidl. version forsøge at hente pakker over Internettet (tidl. versioner tog udgangspunkt i CD'en som fx Edgy).

Jeg vil tro, at der måske er et problem med at connecte til nettet, og den derfor vælger CDrom'en som source for dine pakker. Om CD'en skal bruges til at installere pakker fra kan defineres inde i synaptec et sted.

Prøv at se om dit netkort er installeret korrekt og se evt. om du har dns problemer, fx ved at surfe på nettet.

Junkuhn
Indlæg: 43
Tilmeldt: 3. sep 2007, 15:39
Geografisk sted: Helsingør

Re: Java

Indlægaf Junkuhn » 4. sep 2007, 11:33

Er lige med på en lytter.. :)

sio2 skrev:
Det kan også være en god ide at tage "flash" når du nu er i gang, men kun hvis du ikke har installeret Ubuntu i 64-bit.


Kan jeg få dig til at uddybe dette? Jeg er ret ny i Ubuntu (har ikke engng fået det installeret endnu;) ) og har en 64-bit chip.

Er det bare fordi det er præ-installeret i 64-bit udgaven eller.. ?

sio2
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jun 2007, 15:09
Geografisk sted: Ebeltoft

Java og flash

Indlægaf sio2 » 4. sep 2007, 12:17

hej Junkun
det er fordi hvis man har installeret Ubuntu i 64-bit versionen er der nogle ting der går hurtiger og der er nogle ting der er sværer at installere.
Flash=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=476924

java=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202537&highlight=java+64+bits

Jeg kører selv med 64-bit installationen, men har prøvet 32-bit. Mit problem var at min ikke alt for dyrer computer havde det med at "låse" i 32-bit, ikke meget og ikke mere end 5-20 sekunder, men nok til at jeg syntes at det var besværet værd at intallere flash og java på en lidt mere omstændig måde. Men mon ikke dette er rettet når 7.10 versionen dukker op!!

Jeg er også selv ret ny så hvis der nogle der vil rette så bare klø på.

Ellers prøv dig frem - det er ret nemt at geninstallere i forhold til window$. Sørg for backup og så prøv dig ellers frem, man lære meget, på den sjove måde ; )
Fri OSvalg til alle

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

java og cd

Indlægaf janss » 4. sep 2007, 17:36

Hej Tbresson

Mange tak for hjælpen.

Jeg har både en Win og Ubuntu på samme hd. Der er absolut ingen problemer med at surfe på nettet, så jeg tror fejlen ligger en andet sted. Men jeg er ganske ny udi pc, men på alle andre områder er jeg en gammel mand.

Måske Ubuntu ikke kan finde mit cd drev, for det hjælper ikke jeg sætter cd i. Jeg kan slet ikke komme i kontakt med det.
Venlig hilsen

Jan

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

java og cd

Indlægaf Wrapper » 4. sep 2007, 17:47

Det er nok fordi at CD-rom drevet er sat som en reposatory. Det ved jeg den er som standard i serverudgaven.

Man kan fjerne det på flg. måde via en terminal:
nano /etc/apt/sources.list

Og så plejer der at stå noget med cdrom på en af de første linjer. Gør der det, så sæt en firkant (#) i starten af linjen, dette betyder at linjen er blevet til en kommentar og dermed ikke eksekveres.
tryk "ctrl + o" for at gemme og "ctrl + x" for at komme ud af filen igen.
Billede

Billede

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

java og cd

Indlægaf janss » 5. sep 2007, 09:48

Hej Wrapper

Mange tak for hjælpen.

Når jeg åbner en terminal, og skriver som du foreslog kommer flg:

GNU nano 2.0.2 File: /etc/apt/source.list

Jeg har tidligere set et sted, kan bare ikke huske hvor, at man skulle køre noget i en terminal. Det prøvede jeg og der stod der godt nok noget med CD-rom. Jeg placerede en # foran. Men den blev ved med at forlange CD.

I vejledningen jeg læste stod der ikke noget om Ctrl-o, kun at der skulle afsluttes med Ctrl-x. Mon det kan være derfor?
Venlig hilsen

Jan

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

java og cd

Indlægaf Wrapper » 5. sep 2007, 10:29

janss skrev:Når jeg åbner en terminal, og skriver som du foreslog kommer flg:
GNU nano 2.0.2 File: /etc/apt/source.list


Well, jeg formoder du har fået en tom fil ? ... For det som du skriver der, tyder på at du har glemt et "s".

sudo nano /etc/apt/sources.list

nu har jeg lige smidt sudo på, da man som almindelig bruger ikke har rettighed til at gemme i den fil...

Men husk at skrive adressen på filen 100% korrekt...

Man kan også bare afslutte med "ctrl+x", så spørger den om filen skal gemmes, jeg trykker bare "ctrl+o" for en sikkerheds skyld...
Billede



Billede

janss
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. aug 2007, 07:49
Geografisk sted: Vesthimmerland

java og cd

Indlægaf janss » 6. sep 2007, 06:21

Mange tak for hjælpen. Nu virker det.

Beklager at jeg på den måde kvajede mig. Vil tilstræbe at det ikke gentager sig.
Venlig hilsen

Jan

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster