Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 20. okt 2021, 10:23

Så er det atter tid, hvis du ønsker at være med på udviklingen/testning af den næste Ubuntu, version 22.04 kodename jammy jellyfish. Base-files er klar til download og de rette mapper på nettet er oprettet så du kan ændre din /etc/apt/sources.list fra impish til jammy i en terminal ( Ctrl+Alt+T) brug:

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/apt/sources.list


til at ændre de steder i sources.list hvor der står impish til jammy, gem filen med crtl+O og afslut med ctrl+X. Så kører du disse kommandoer:

Kode: Vælg alt

sudo apt update && sudo apt full-upgrade


Du svare j når systemet beder om respons, og så går opgraderingen i gang. Genstart systemet når apt er færdig.

Hvis du har mod på det, kan du samtidig følge udviklingen af den næste Linux-kerne. Denne gang gør vi det lidt enklere at installere kernene. Gå ind på denne adresse:

https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.15-rc6/ og hent det der står amd64 ud for. det er syv filer du skal hente og de vil blive gemt i mappen Hentet. Efter du har hentet filerne åbner du en terminal.
Skift til root-tilstand med sudo su og giv systemet adgangskoden som du logger ind med.

Nu skal du skifte til mappen Hentet med kommandoen cd Hentet. Når du står i mappen Hentet er det vigtigt at du kun har de syv .deb filer til kernen liggende i mappen. Har du kun kerne-filerne til at ligge i Hentet kører du denne kommando:

Kode: Vælg alt

dpkg -i *.deb


Og taster enter. Afvent at dpkg får filerne installeret, og når de er klar genstarter du maskinen ved at skrive:

Kode: Vælg alt

reboot


i terminalen. Nu skal Ubuntu gerne sige version 22.04 og kernen skal gerne være 5.15RC6 når du tester dette med uname -a i en terminal.

Jeg har selv udført ovenstående handlinger på min tidligere Ubuntu 21.10 og har ikke mødt nogen fejl. Der var en periodisk fejl med at systemet loggede ud spontant, men det blev rettet op efter en opgradering, hvor der lå 350 opdateringer til systemet.

Husk at du ikke skal installere 22.04 på produktions maskiner, da der vil ske fejl undervejs i udviklingen af Ubuntu 22.04, det er ikke sikkert at du oplever fejl, men det er alfa-software vi arbejder med her, og der kan ske fejl.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 25. okt 2021, 22:45

Så er de første daily builds klar til at blive testet:

https://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Hent den og brænd den ud med Startup disk creator!
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 12. nov 2021, 20:58

Crash. Så skete det, der er forventeligt under udviklingen af et nyt system. Denne gang var det PulseAudio der gik ned. Den hopper spontant ud, går ned med 180 i timen, og alt du kan gøre er at genstarte computeren, det hjælper ikke bare at genstarte dæmonen PulseAudio, den melder bare fejl og går ned igen. På et tidspunkt døde dæmonen så hurtigt efter genstart at jeg ikke kunne nå at starte et program op før lyden forsvandt. Det er et problem fordi jeg har Spotify til at køre døgnet rundt på min stationære pc. Altså var der kun en ting af gøre, starte forfra med en ny installation. Jeg havde også pumpet systemet så meget op med Samba at det var åbent som en si, så jeg besluttede mig for at gen-installere Ubuntu 22.04 som jo egentlig hedder Jammy som kodenavn.

Jeg oplevede den samme fejl på min laptop, en Dell Vostro 1710 fra 2008. også her forsvandt lyden pludseligt og også her måtte jeg genstarte maskinen. Problemet med min Dell laptop er at den ikke vil boote på USB så eneste mulighed for at få 22,04 ind på den maskine er via DVD. Nu taler vi om en 13 år gammel maskine, som ikke er verdens hurtigste, en installation af Ubuntu 22.04 via DVD bruger 3½ time på at installere systemet, men så er det også sat op med alle de ting jeg bruger til hverdag, samt ti forskellige plugins til GNOME 40.1.

Anderledes hurtigt går det på min HP Pavillon Elite 380 SE med Intel core i7 quad-core med 16 GB RAM og en 3TB disk som spinner med 7200 rpm, her tager en fuld installation fra jeg booter op på USB nøglen til færdig desktop 30 minutter. Efter installation af Ubuntu Jammy på den stationære var der 387 opdateringer at hente og installere. Denne opdatering rettede fejlen på PulseAudio, som ikke har været gået ned de 3 dage og 11 timer maskinen i skrivende stund har kørt.

Blandt de 387 opdateringer der kom ned efter installation af systemet var der en del opdateringer til GNOME og LibreOffice 7,2,2RC2. Ingen kan sige at det er kedeligt at køre en udviklingsudgave at Ubuntu, der er daglige opdateringer til systemet, og fejl vil ske under vejs.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf AJenbo » 13. nov 2021, 16:25

Håber de begynder at få styr på Wayland situationen :) Det er ikke få godt når man ikke can copy paste eller drag & drop mellem 2 progrmmer :(

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 15. nov 2021, 02:36

Så er det atter tid til at lege lidt med systemet. I denne uge tester vi Ubuntu 22.04 sammen med Linux kerne 5.16RC1 som netop er blevet frigivet. Her er lidt om hvad der er nyt i kernen:

https://9to5linux.com/linus-torvalds-announces-first-linux-5-16-kernel-release-candidate

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.16-Early-Feature-Look

Husk at lade være med at teste den på maskiner i produktion.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 21. nov 2021, 10:14

Fredag nat landede Linux Kernel 5.15.0.11 så i Jammy Jellyfish - jeg geninstallerede mit system med daily iso hentet klokken 03.00 i nat fra denne adresse:

https://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Brændte den ud på USB pennen med Start up disk creator og bootede maskinen op med pennen sat i. Selve installationen tog femten minutter at gennemføre og så kunne jeg boote mit nye system op.

Inde på desktoppen bliver jeg mødt af greateren, som jeg bare kører hurtigt igennem. Så tilføjer jeg alle arkiver til apt, og laver en apt update. Selv om det er en iso hentet den 21 november ligger der 487 opdateringer til systemet. Dem henter og installere jeg med apt full-upggrade og holder øje med hvad der kommer ned. En ny version af LibreOffice og Linux Kernel 5.15.0.11 generic. Jeg venter så på at apt bliver færdig og genstarter så maskinen. Det tager ikke mere en halvandet minut så er jeg ved login skærmen. nu skal jeg så have konfigureret systemet så det er som jeg vil have det, med GNOME-Shell-udvidelser div. programmer som Gimp og Spotify samt Google Chrome unstable. så er det bare at vente til i morgen, mandag, så kommer Linux kernel 5.16RC2 og jeg tænker den skal prøves af også. Kernel 5.16rRC1 kører stabilt og godt på min laptop Dell Vostro 1710 fra 2008. den har gjort den maskine til en hurtig og pålidelig ting som godt nok bruger to minutter på at boote og hakker en smule under brug, men det er ikke noget jeg ikke kan leve med.

Har du lyst til at prøve 22.04 Jammy Jellyfish så kan du hente en ISO på ovenstående link.

Husk at du aldrig skal installere udviklingssoftware på produktionsmaskiner.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 12. dec 2021, 18:17

Nu er der så gået fire uger med test af de forskellige RC-versioner af Linux kernen. Og jeg har kun et at sige om de fire RC-versioner jeg har testet til nu: De kører perfekt.

Det er efterhånden tre uger siden jeg måtte installere Ubuntu 22.04 forfra for at afprøve systemet med den nyeste kerne der er i de officielle repos; kerne 4.15.0.13.

Denne kerne oplever jeg som stabil, men med for lidt udfordring på et system der udelukkende kører alfa-software. Ubuntu 22.04, Jammy Jellyfish er stadig i pre-alfa tilstand, for vi er ikke mere end en god måneds tid inde i udviklingen af systemet. Du skal næsten selv prøve det af.

På min HP Pavilion Elite 630 kører Ubuntu 22.04 i døgndrift. Non-stop 24 timer i døgnet, den eneste gang maskinen ikke bare står og passer sig selv er hver mandag morgen, når der er kommet en ny RC-version af kernen. I morgen bliver det så Linux 5.16RC5, som skal hentes og installeres, derfor bliver det nødvendigt med en genstart af maskinen, så den nye kerne kan komme op at køre. Den får så lov til at køre frem til mandagen efter, når det kommer en ny RC-version. Jeg bruger naturligvis computeren hver dag, som min daglige maskine, hvor den også bliver presset med noget multitasking.

Jeg er spændt på at se, om kerne 5.16 når at lande i Jammy Jellyfish når den er frigivet om nogle uger.
Har du lyst til at lege lidt med Linux-kernen kan du finde den her:

https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/?C=N;O=D

Husk at du ikke skal forsøge at installere alfa-software på en produktions-maskine.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 13. dec 2021, 21:56

Opdatering!

Et eller andet får Ubuntu 22.04 til at crashe efter dagens opdateringer. Jeg blev mødt af en meget mørk skærm efter jeg her til morgen genstartede systemet efter at have installeret Linux 5.16RC5. Så jeg måtte installere forfra. Jeg installerede og opdaterede systemet med 337 opdateringer. En af disse opdateringer får systemet til at crashe så du ikke kan gøre meget andet end at installere forfra. Inden jeg opdaterede systemet lavede jeg en USB-pen med den daglige iso, hentet og brændt ud klokken ti i formiddag.

Efter installationen er sat i gang med den seneste daily ISO får du lov til at komme frem til 92% af installationen færdiggjort og her crasher installeren. jeg har rapporteret den fejl lige efter det skete, så vi må se om der bliver rettet på det til den næste daily build.

Om end det er en smule irriterende med de fejl der er lige nu, så må det jo siges at være en lille "pris" at betale for at køre bleeding edge software, som stadig er i alfa-udgaven. Men på den igen. Jeg venter med at teste opdateringerne, der ligger over 600 opdateringer og venter, dem installerer jeg i morgen.

Men nu er du advaret hvis du kaster dig ud i at prøve den næste Ubuntu endnu inden den er færdig udviklet. Fejl VIL ske under vejs, så, på den igen mester jakel.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 14. dec 2021, 19:13

De er godt nok hurtige på Canonical. De fejl, som var skyld i system-chrash er rettet, og den daglige ISO fra i dag er også i orden igen. Så nu kan du bare smide 22.04 ind med dagens iso-aftryk og teste videre. jeg har installeret den nye install jeg har lavet med Linux Kernel 5.16RC4 for jeg stoler ikke rigtigt på RC5'eren, den er allerede chraset to gange for mig, med ny installation til følge.

Jeg ved ikke hvad der er galt med Linux 5.16RC5, men den booter ikke på min HP maskine. Jeg har ikke haft modet til at teste den nye kerne på min Dell Vostro 1710 endnu, jeg tænker jeg lader den køre med Linux 5.16RC4 som den kører med nu, og endda kører rigtig godt med. En ny installation på den laptop vil tage omkring 3½ time da den udelukkende kan boote fra DVD-drevet og ikke USB-portene, hvilket den nok er for gammel til, maskinen er fra 2008, og dengang var der ikke mange maskiner der kunne boote fra USB-portene.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 21. dec 2021, 07:31

Lidt forsinket, men alligevel. Ny uge betyder ny RC-udgivelse af Linux kernen, og denne uge er ingen undtagelse. I sidste uge kunne jeg ikke bruge kerne 5.16RC5, for den bootede ikke mit system og jeg måtte installere forfra og vælge at bruge kerne 4.16RC4, som booter som den skal. I denne uge er det så Linux kerne 5.16RC6 det gælder. Også denne udgave af kernen booter som den skal. I skrivende stund har den kørt 1 dag og 2 timer uafbrudt, og den har også været på arbejde i den tid. Jeg har konverteret noget musik, som belaster systemet og bruger alle 8 cpu-tråde til arbejdet.

Egentlig skulle vi forvente en Linux kerne 5.16RC7 mandag den 27 december, men Linus Torvalds har været ude og sige, at det er muligt at juledagene får indflydelse på, hvornår RC7 bliver frigivet. Det er jo jul på fredag og så ligger det meste stille, også udviklingen af Linux kernen. Men mon ikke vi kan regne med en ny RC-udgave tirsdag eller onsdag i næste uge, hvis den skal ud inden nytåret. Vi får se.

I mellemtiden vælter det ind med opdateringer til Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish, Det ser ud til at man er ved at gøre klar til at få GNOME 41 med i denne udgave, for der er mange opdateringer til netop GNOME for tiden. Men kører man kommandoen

Kode: Vælg alt

gnome-shell --version


kommer den tilbage med en melding om at GNOME er version 40.5 hvilket ser lidt mærkeligt ud. Men GNOME skal nok komme op i version 41, og hvem ved, med lidt held kan vi se GNOME 42 i 22.04, GNOME 42 skal udkomme den 23 marts 2022, men der er vi forbi feature-freeze for Jammy Jellyfish.

Jeg vil slutte med at ønske dig en rigtig god jul, og et fantastisk nytår.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 27. dec 2021, 17:40

Så kom den alligevel, Linux Kernel 5.16RC7 som blev frigivet i morges dansk tid, og selvfølgelig er den også installeret på min Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish som jeg af uransagelige årsager måtte installere på ny. Jeg skulle prøve et andet grafikkort og da jeg lagde kabinettet ned på siden for at kunne arbejde med dyret væltede harddisken som ikke er spændt fast men ligger løs i maskinen fordi jeg til tider har den ude for at teste andre diske.

Maskinen ville ikke boote op på det nye grafikkort, så jeg måtte sætte det gamle AMD Turks kort på 1GB i igen. Efter installation fandt jeg denne extension: https://extensions.gnome.org/extension/4679/burn-my-windows/ som får dine vinduer til at brænde når du lukker dem på det røde kryds. Lidt spøjs feature, som ser godt ud, men ikke kan meget andet end at se godt ud.

Kernen, Linux 5.16RC7 booter som den skal, hurtigt og sikkert hele vejen til din desktop og videre. Den er ikke så stor som andre, tidligere versioner af kernen. Hent Linux 5.16RC7 her: https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.16-rc7/. Men husk at du ikke skal installere den på produktionsmaskiner.

Jeg har et lidt sjovt problem med Linux kernerne. Hver gang jeg har installeret en ny version af kernen og skal genstarte, altså efter boot up, så er der skruet helt op for lyden. Ikke bare som den var før boot, nej der er fuld skrald på lyden. Egentlig er det ikke så meget et problem, blot man husker at den gør det.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 3. jan 2022, 09:49

Så kom der også en 5.16RC8, den blev frigivet her til morgen, og er installeret. Det bliver spændende om der også kommer en RC9, eller om Linus frigiver kernen næste mandag, dansk tid.

Her er lidt om hvad der er nyt i denne udgave af kernen:

https://www.linuxcompatible.org/story/linux-kernel-516rc8-released/

Ellers er der ikke meget at sige om denne udgivelse. Go test.

Edit

Så er Linux 5.16RC8 også installeret på min Ubuntu 22.04 headles server og systemet kører fint med den. Selv min Plex Mediaserver accepterer kernen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 15. jan 2022, 20:44

Omkring en uge forsinket på grund af sygdom, her er den, den endelige udgave af Linux 5.16:

https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.16/

Jeg har den på både min laptop og min server og det er en rigtig god kerne. Du skal hente ALLE 14 filer denne gang, ellers får du ikke den fulde kerne og den vil ikke boote hvis du ikke har alle fjorten filer installeret.

Det næste jeg tager fat på bliver Kernel 5.17RC1 som lover at komme med nogle rigtig gode ting. Bl.a. en nyhed fra Intel: https://linuxiac.com/intel-is-bringing-an-important-feature-to-linux-kernel-5-17/ som ser meget spændende ud, lad os håbe at den medtager ældre hardware også.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 22.04 "Jammy Jellyfish"

Indlægaf Jimmyfj » 18. jan 2022, 03:27

Her er lidt om, hvad du kan forvente i 22.04:

https://www.debugpoint.com/2022/01/ubuntu-22-04-lts/
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster