Ubuntu 21.04 Hirsute Hippo

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu 21.04 Hirsute Hippo

Indlægaf Jimmyfj » 6. nov 2020, 07:08

Så ruller vi igen med den næste Ubuntu version. Denne gang er det 21.04 som er under udvikling og den har fået kodenavnet Hirsute Hippo.

Det er ufatteligt tidligt i forløbet og de første daily iso's er begyndt at komme ud. Du kan hente den daglige iso her:

http://cdimages.ubuntu.com/daily-live/pending/

Jeg har installeret hirsute ved at rette i /etc/apt/sources.list, og altså endnu ikke afprøvet den daglige iso fil. Der er en del opdateringer allerede, og det er der dagligt. Indtil videre kører hirsute fejlfrit og stabilt, men det er jo begrænset hvor meget der er ændret siden groovy gorilla.

Jeg har hirsute installeret med Linux kerne 5.10RC2, hvilket er et godt match. Jeg har et stabilt system, til nu, men der kan komme nedbrud, hvorfor du ikke skal installere den på produktions maskiner.

Har du lyst til at være med i udviklingen af systemet kan du gøre dette ved at installere den daglige iso, og så ellers lave bug-reports når du oplever fejl på systemet. Vil du timed være med i kernel-udviklingen kan du hente den seneste kerne her:

https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/?C=N;O=D

Installer kernen via gdebi, ikke gennem software-centret.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 21.04 Hirsute Hippo

Indlægaf Jimmyfj » 17. nov 2020, 06:26

Så har jeg lagt systemet om igen. Denne gang brugte jeg den daglige ISO fra den 16 november 2020, og den kører bare godt. Jeg hentede ISO-filen fra adressen højere oppe, og brændte den ud på en USB pen med programmet mkiso fra Ubuntu forums. Jeg bootede maskinen op på den USB pen og satte gang i installationen. Opstart af installationen varede ikke mere end et par sekunder, hvorefter jeg kom ind i live mode. Fulgte anvisningerne under installeren og lod installeren formatere harddisken, så jeg ikke havde noget tilbage af den gamle installation.

Selve installationen tog tyve minutter fra opstart på USB pennen til genstart efter endt installation. Opstarten efter installation tog halvandet minut, og jeg kunne derpå logge ind. Inde på min desktop startede jeg med at slå pauseskærmen helt fra, satte den til Aldrig, og gik derefter over i Software og opdateringer for at tilvælge alle repositories, her efter lagde jeg terminalen ud som en genvej i launcheren og startede en terminal. Installerede gdebi og synaptic så jeg kan installere deb-filer. Derpå hentede jeg installationsfilen til Google Chrome og gemte den på disken og installerede browseren. Herefter kørte jeg, i terminalen, en apt update && apt full-upgrade. Efter installation af alle opdateringer genstartede jeg maskinen. Efter genstart hentede jeg Linux 5.10RC4 og installerede den via gdebi. Endnu en genstart og maskinen kører på den nye kerne. Herfra er det så bare at opdatere systemet dagligt og håbe på, at der ikke kommer en opdatering som lægger systemet ned igen. Lad mig nok engang minde om, at hirsute ikke bør installeres på produktionsmaskiner, da der er tale om meget tidlig alfa-software, og der vil ske fejl under vejs i udvikingen hen mod 21.04.

Her finder du mkusb programmet:

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1958073
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster