Microsoft Silverlight lovligt eller ej?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Microsoft Silverlight lovligt eller ej?

Indlægaf Blueeyez » 27. feb 2015, 11:52

Jeg har længe funderet over, om Microsoft Silverlight eksistere på lovlig grundlag. I linux miljøet har der været projekter der forsøgte at lave alternativer af Microsoft Silverlight, men Microsoft har fået lukket disse projekter, men Silverlight bruges jo online. Må Microsoft godt begrænse deres tjeneste på den måde når den nu er online og vi lever i en digital verden?

Java og Flash Player er da mig bekendt ret ubegrænset. Jeg ved at ubuntu ikke får lov at have Java og Flash Player installeret som standard, men jeg ved os der blot er en kilde der vidst skal aktiveres og så er det problem løst, men Microsoft har efter min mening jo lukket deres Silverlight helt ude af Linux verdenen og et eller andet sted synes jeg ikke det burde være tilladt.

Hvad er din holdning og mener du der er hold i det? (Jeg ved godt at vi alle er glade for at undvære Microsoft produkter, men derfor må de jo godt være på: "Vælg selv hylden".... og især da der er hjemmesider der kræver Silverlight (Kan ikke lige huske hvad de hedder, men det er ihvertfald årsagen til at en bekendt fortsat er tvunget til at køre Windows i sin virksomhed.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Microsoft Silverlight lovligt eller ej?

Indlægaf AJenbo » 27. feb 2015, 12:45

Silverlight er et program du downloader, installere og køre på din maskine lokalt. At der online findes forskellige ressourcer der afhænger af silver light skal tages op med disse og ikke Microsoft. MS hjalp aktivt med at frembringe alternativer som Moonlight. MS har nu lukket for den officelle Silverlight som stille og roligt bør blive afviklet i alle kroge da support udløber.

Om et firma har lyst til at udgive et program til en eller flere platforme står dem frit for, og om andre har lyst til at kræve at disse programmer er tilgængelige er også op til dem (det offentlige stiller normalt krav om at det der bruges skal være tilgængligt for en hvis % af befolkningen).

Adobe har lukket for flash til Linux og der kommer nu kun sikkerhedsopdateringer og så den flash som findes i Chrome. Desuden virker visse dele af Flash DRM kun hvis man har det nu udgået HAL kerne modul installeret.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster