Dansk bog med guides til Ubuntu

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.

Er der brug for en god bog om Ubuntu på dansk?

Ja, jeg ville gerne betale 250,- for at have et flot opslagsværk til min computer.
6
43%
Nej, jeg kan fint klare mig med at Google og oprette forum emner.
8
57%
 
Afgivne stemmer: 14

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2015, 17:51

Jeg er i gang med at snakke med et forlag om at skrive og udgive en bog om Ubuntu i stil med:
http://www.libris.dk/produkt/Windows_81_-_den_komplette_guide_.htm
og:
http://www.libris.dk/produkt/Mac-bogen__den_komplette_guide_til_OS_X_Mavericks.htm

De er dog lidt nervøse for om der er nok interesse for en bog på dansk eller folk blot trækker på graties engelske resourcer. Jeg kunne der for godt tænkte mig at køre en lille statistik for at se hvor meget intresse der eventuelt ville være for at købe en sådan bog. Send endlige linket videre til dem i kender der kunne have intresse så vi kan få en flot statestik :)

Mvh Anders

p.s. afstemningen her på siden kræver desvære at man er logget ind så det kunne måske skulle jeg lave den et andet sted og så blot linke til den?

p.s.s. I må også meget gerne begrunde jeres svar, det kunne også være godt at få en indsigt i.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. feb 2015, 20:07

Jeg vil gerne. Jeg overraskes dagligt af din formidable viden om Ubuntu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Blueeyez » 11. feb 2015, 20:52

Vil ikke sige det er en dum ide, men hvad med at lave det online?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Ivan » 11. feb 2015, 21:17

Jeg ville ikke købe en bog om Ubuntu uanset pris.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2015, 22:42

Jeg vil lige tilføje at jeg ikke selv er ude på at tjene penge på det, men forlaget bruger jo en del på produktionen, håndtering og promovering. Det er også noget af det jeg synes kunne være rigtig spændende for at gøre mere opmærksom på Ubuntu. Niveauet for bogen er også for husmans brug, og jeg syndes også fint hvis man synes det var en ide til en ven eller familie medlem så de kunne blive selvhjulpen :-)

De ville i øvrigt også udgive den som ebog hvis man er til den slags.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Kurt Christensen » 11. feb 2015, 22:44

Jeg vil ikke købe nogen bog overhoved om OS.
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Blueeyez » 12. feb 2015, 10:48

Ajenbo: Hvad hvis du fik en hjemmeside stillet til rådighed og kunne fylde den op med alt den linux viden du har? :-)

En form for wiki på dansk.. (Dog skal det sættes op på en smart måde, men er sikker på du har en masse ideer)..

Synes ideen er god, men bøger.. nu om dage.. og hvis du ikke vil tjene, så er det vel næsten smartere med en hjemmeside og så kan det løbende blive opdateret.. det kan en bog ikke.. (Medmindre man køber nr2)..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2015, 12:09

@Blueeyez: jeg har allerede en hjemmeside og hvis jeg ønskede at skrive artikler på den måde kunne jeg jo også gøre det her på UbuntuDK. Det er heller ikke noget som kommer ud til folket hvilket også ville være mit mål med bogen.

Vi hade tidligere en Wiki men det endte blot med at være et sted for spammer at lave reklame og ikke meget aktivitet fra brugerne.

Mange mennesker som ikke er fuldt fortrolig med computere kunne finde det betrykkende at have en bog til at støtte sig op af. Det kunne også være godt at få Ubuntu promoveret i boghandel m.m. P.t. findes der jo nærmest kun Windows og Mac bøger af denne slags og det har ofte en temmelig prominent placering i butikkerne. Jeg tænker det både kunne være med til at få flere til at tage springet eller føle sig mere trykke efter at være blevet flyttet over.

Det er et af de steder hvor både Mac og Windows er stærkt repræsenteret og Ubuntu slet ikke er at finde (der er kun 1 ebog mig bekendt og den er fra 2009).

Det kunne også være godt om det blev tilgængeligt på biblioteket til dem der ikke ønsker at eje den men stadig kunne få noget ud af det.

Her er en forsmag på Windows bogen så i måske bedre kan se hvilket niveau den er rettet mod:
https://books.google.dk/books?id=urVaAwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=da&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Blueeyez » 12. feb 2015, 18:08

@Ajenbo: Nu er det jo ikke for at lave en artikel baseret side, men en reel online bog ;-)
Man kan vel sagtens bruge Ubuntudanmark og det er da os meget oplagt :-)

Altså hvis du skrev en bog, så ville folk jo ikke kunne kommentere på den. Hvis folk har spørgsmål om områder i bogen er her jo et fremragende forum..

Folk kan udskrive bogen/siderne og dermed få det på papir? :-) Problemet ved at have den i boghandel er ikke PR, men at det koster penge.. Du vil ikke tjene, men der er jo nogen der investere i bogen og derfor tænker jeg det er mere stabilt online og så er det gratis.. Og så kan bogen holdes opdateret..

Ja nok har de bøger, men hvor mange læser dem? Og hvordan går det for selve OSerne? Synes selv Ubuntu har en god fremgang, men hvis alle gik fra den ene dag til den anden til Ubuntu/Andre Linux distroer så er spørgsmålet hvad så med dagene efter?
Et skridt af gangen, men nogle gange er det et tilbage skridt, hvilket ikke altid er negativt..

I 2006 da jeg lærte om Ubuntu, da syntes jeg ikke det var spor sjovt, for der var rigtigt mange ting der var ustabile og fejlede, men mest af alt fordi der altid var pakker man manglede.. Det at man selv skulle installere pakken til at læse NTFS harddiske irriterede mig en del, men med tiden er det indbygget.. I dag har vi fx Spotify, Netflix, Steam, Skype, Libre Office, Ingen virus problemer, nem installation og hurtig, det kører langt bedre og stabilt end Windows... og snart har vi en dansk online bog om Ubuntu/Linux :-D
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Claus Henriksen » 12. feb 2015, 18:16

Jeg vil helt sikkert glæde mig til at anbefale din bog. Og jeg skal nok købe mindst et eksemplar.
Der er behov for en opdateret, gennemarbejdet, dansk ubuntu bog. Køberne vil nok være førstegangs brugere. Der skal nok være specielle afsnit for ældre og specielle afsnit for de unge.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf martin joergensen » 12. feb 2015, 19:51

jeg vil bestemt også købe en for at støtte dit gode arbejde, og klart anbefale bogen :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 16. feb 2015, 12:19

Jeg tvivler på at jeg ville købe sådan en bog - især hvis den koster så meget. Ubuntu kører jo med et opdateringsrace hvert halve år - med mindre du vil lave den specifik til en LTS udgivelse.

Problemet er, at den bog sandsynligvis vil være uddateret i løbet af få måneder, simpelthen fordi tingene udvikler sig som de gør - og hvis den skal lære læseren om hvordan man administrerer ubuntu generelt, så risikerer man at det bliver en teknisk manual.

Jeg har pt.selv et manuskript liggende til en bog om LInuxserver, som ville være relevant for IT-supporter og Datateknikere, og har forsøgt at afsætte ideen til et par forlag, men der har endnu ikke været bid. Jeg overvejer derfor at lave min egen E-bog og så tjene lidt af min forbrugte tid ind den vej. For den slags ting tager TID at lave.

Det giver også nogle helt andre muligheder for at indsætte screenshots og evt kunne copy paste ting løbende.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2015, 12:54

Ja, den ville være for LTS udgaven.

Uddatering gøre sig også i den grad gældende for Windows bogen og den sælger jo i et rimeligt omfang.

Det er ikke en tekstning manual men en bruger guide.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Dan Hansen » 26. okt 2015, 10:23

Jeg vil i udgangspunktet heller ikke betale for litteratur jeg finder tonsevis af gratis på nettet - men kom jeg over en sådan bog i en boghandel ville jeg nok snuppe den med mig aligevel da jeg godt kan lide at have bøger stående i hyllen :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf lath » 27. okt 2015, 22:17

Der er noget med prisen. Jeg er blevet fortalt fra nogen i min familie at beløb over 100 aktivere noget psykologisk, der oftere gør at man ikke køber varen.
250,- kr ret meget for noget man slet ikke kender til (Jeg antager at man henvender til begyndere ud i Ubuntu).

På et tidspunkt købte jeg de der IDG hæfter, rimeligt antal sider, men alligevel under 100,- kr. (79,- kr) - ok idag må det så være dyrere, jeg kan se at libris.dk er i den billige ende, kig feks. på: http://www.libris.dk/collections/kontoret/styresystemer.
Man kan have flere af den slags hæfter: F.es. "Ubuntu- kom godt i gang". "Avanceret Ubuntu" - noget i den stil.
Det gode ved hæfter var at de er billige nok til at man kan lave et lille oplag til - lad os sige 129,- kr - sælge dem - og så opdatere hæftet med ny relevant information, og så igen udgive et nyt hæfte.
Hvis der er 2 mindre hæfter vil prisen på et hæfte måske ikke virke så stor. Antallet af sider vil så være mindre per hæfte, men det gør den måske nemmere at få skrevet

En ting jeg tænkte på er at da mange nok vil komme fra Windows, så skal man måske have et afsnit med Windows vs Ubuntu systemdesign.
Eksempler kan være:
  • Filsystemet er markant anderledes end i forhold til Windows, f.eks at man ikke bare kan oprette en ny fil et vilkårligt sted i filsystemet, og dermed kommer der også brug for:
  • en simpel forklaring af rettigheder i filsystemet for brugeren, gruppen, og alle andre (other).
  • Pakker - ikke noget med at downloade et tilfældigt program fra et tilfældigt website, og så håbe på at man ikke får installeret malware samtligt med. Forklaring a pakkearkiver, gælder både programmer såvel som software for styresystemet, opdateres automatisk.
  • Mulighed for problematisk hardware - dog tilslutter man idag bare hardware og så virker det ret ofte bare uden videre.
  • Der er mere i den stil, feks der er mulighed for ikke kun 1 desktop.
  • Promovering af vores Nembuntu distro, men så skal vi også understøtte den seriøst, dvs opdaterer den med nyeste pakker - lad os sige - minimum hvert 1/2 år?

Jeg kunne måske godt være medforfatter på noget af det, evt skrive meget på et "avanceret ubuntu" hæfte.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster