Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Indlægaf Blueeyez » 23. dec 2014, 11:49

((Bemærk, der kan blive lavet ændringer i indlægget))

http://www.abook.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=114&Itemid=46
http://www.bygpc.dk/produkt/abook-z510-15.6-fhd-ips-hd4600/4549

Jeg har købt mig en Abook Z510, da jeg skulle finde en ny bærbar, men jeg vil ikke købe en bærbar der har Windows og jeg vil heller ikke købe en bærbar som er kompliceret at vedligeholde (Rense for støv/skidt og skifte kølepasta).

Fordelene ved Z510 er:
Windows følger ikke med.
Vælg selv mellem dual core 3550M, i3, i5 eller i7 cpu
Vælg selv mellem 2, 4, 8 eller 16 GB ram (DDR3 1600 MHZ)
Vælg selv mellem HDD eller SSD
Intels nye HD 4600 som godt kan bruges til nogle spil.
Intel Wifi 2.4 og 5 Ghz wifi (Virker upåklageligt i Ubuntu) og Bluetooth 4.0 (I samme kort)
Der er 1000 Mbit lan, IPS skærm, 2x usb3 og 2x usb2.
4 skruer på en plade på bunden og yderligere 3 så kan du skifte kølepasta. (Skruerne er ikke discount).
Opdatering af BIOS kræver IKKE windows, men da der ingen opdateringer endnu, så har jeg ikke kunnet dette.
Der er ingen skærm lås, så skærmen kan blot åbnes og dermed ingen bøvl med at låsen en dag går i stykker/bliver beskadiget
Godt tastatur (At bruge). Tasterne kan ikke afmonteres som ved mange andre bærbare og dermed skal man ikke frygte at de kan "falde/hevet" af... Kender nogen, hvor dette skete for, da deres børn mente det var sjovt.. (Derfor vægtede jeg den del meget højt)
Lavt strømforbrug i Ubuntu 14.10 (16W ca under normal drift, under stress test kom den op på 30W.
Batteriet var afmonteret og at fjerne batteriet påvirker IKKE bærbarens stabilitet (Ingen fødder/gummi dutter på batteriet).
stress test blev lavet med "stress" (sudo apt-get install stress" "stress -c 4"
2 finger scroll (Ikke synlig på touchpaden)
Genvejstasterne Virker også i Ubuntu.
DVD drevet kan afmonteres ved at fjerne 1 skrue og efter min mening er det en af de bedre typer dvd drev (åbn knappen føles god og ikke som en billig en).

Temperatur er på 54 i idle og 64 i stress test. (Jeg har dog skifte kølepastaen så min temp er 46-50 i idle og 59-60 under stress. Den starter dog på 30 grader, men den kommer ikke derned mens den er aktiv igen.
(Leder dog efter noget blæser styring i Ubuntu).

Ulemper ved maskinen:
Tænd/Sluk knappen måtte godt være mere følsom.
IPS skærmens lys styrke er på maks ved genstart, men har fundet en løsning at få en bestemt lys styrke.
#
Vælg en lys styrke enten via genvejstaster eller under Systemindstillinger
åbn en terminal og skriv: "cat /sys/class/backlight/intel_backlight/brightness"
Så vil du få et tal og dette tal er lysstyrken.
Så skriver du: "gksdo gedit /etc/rc.local" og ovenfor "exit" trykker du på enter så der nu er en linje fri og på den linje skriver du: "echo 1978 > /sys/class/backlight/intel_backlight/brightness"
#
Tasterne bliver hurtigt slidt (Det øverst lag de har, så enkelte skinner lidt. De måtte godt være mere matte)
Ingen blæser styring via BIOS
Ingen lysstyrke styring fra BIOS
I bios står der "Reset and exit", men det den gør er "Save and exit" men denne fejl er os på min stationær som er Gigabyte, men samme BIOS leverandør.


Bærbaren er købt i Electronics Centeret i Esberg som ligger i strandbygade 71. Dermed en meget lokal IT butik som sælger lidt af hvert. De har selv værksted, så hvis maskinen skulle gå i stykker kan det ordnes derfra og man skal ikke vente 2 - 4 uger på at få den igen. Min havde et delvis defekt dvd drev, men det første drev de testede den mod var mere defekt så det tog ca 1 uge ialt før problemet var løst, men var nu os rart at se hvor hurtigt det egentligt gik. Grundet ca 1 uge var at det krydsede ind over en Weekend og de havde ikke flere dvd drev på lager.
Senest rettet af Blueeyez 29. dec 2014, 18:58, rettet i alt 4 gange.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Indlægaf AJenbo » 23. dec 2014, 13:29

Scroll for trackpad kan du indstille i Ubuntu.

Det er da ikke heldigt at man ikke kan skifte tastatur, så kan du ikke vælge et andet layout eller montere et nyt tastatur når det nuværende bliver slidt op (hvilket jo virker til allerede at være et problem).

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Indlægaf Blueeyez » 23. dec 2014, 15:05

Der er ingen scroll i touchpaden :-)

Ja det er rigtigt, men må lige høre dem ad hvordan den del er sat sammen.. Det jeg ved er bare at tastaturet enten er under overfladen eller indbygget i kabinettet/øverste del.. men alting starter jo et sted og synes fordelene gør det værd at anbefale denne maskine :-)
Det der bliver slidt på tastaturet er indtil videre det øverste lag beskyttelse (Eller hvad man kalder det) og ikke selve bogstaverne.. Men jeg kan ikke slide meget hårdere på det uden at bruge sandpapir og så tror jeg de fleste tastature får kamp til stregen (Hvis ikke os over) ;-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Indlægaf Kurt Christensen » 23. dec 2014, 15:10

Der kan godt være scroll i den selv om det ikke kan ses på den, eventuelt to-fingerscroll.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Indlægaf AJenbo » 23. dec 2014, 15:17

Blueeyez skrev:Der er ingen scroll i touchpaden :-)

Der er ikke noget scroll i nogen touchpad, det er altsammen styret af software/firmware. I bedste fald har de malet et område eller lavet nogle små knupper så man kan se/mærke området. Men det er ikke selve touchpaden der styre om der er scroll eller ej.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Abook Z510 og Ubuntu (Esbjerg)

Indlægaf Blueeyez » 23. dec 2014, 18:05

Kurt Christensen skrev:Der kan godt være scroll i den selv om det ikke kan ses på den, eventuelt to-fingerscroll.


Se det havde jeg ikke troet om scroll! :-)
Er vant til 1 finger scroll og vant til at det er markeret i højreside af touchpadse..!
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster