Trin for trin guide - update 14.04

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf Christian.Arvai » 8. jul 2014, 15:31

Hej venner.

Nu har jeg ikke selv haft tid til at installere 14.04 og teste guiden https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/23/trin-for-trin-guiden/ , så vi skal bruge lidt frivillige hænder, som vil kontrollere om guiden passer til 14.04, eller om der evt. skal laves nye afsnit. I kan bare skrive resultaterne her i tråden, og så skal jeg nok opdatere bagefter.

HVem melder sig? :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf martin joergensen » 8. jul 2014, 16:32

I er velkommen til at linke til mine små begynder videoer, der kommer snart flere.
Jeg kunne måske tage udgang i guiden :D

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf Christian.Arvai » 8. jul 2014, 16:34

martin joergensen skrev:I er velkommen til at linke til mine små begynder videoer, der kommer snart flere.
Jeg kunne måske tage udgang i guiden :D

Det kunne faktisk være en fin ide. Er du evt. frisk på at, lave videoer for hvert af de enkelte afsnit i guiden?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf martin joergensen » 8. jul 2014, 18:43

Tror jeg vil komme ind på en del af det, nok med lidt anden tilgang :D

Men med min nyeste https://www.youtube.com/watch?v=FJV0iuBlRvI er vi godt på vej.

De næste kommer nok til at omhandle

Kort video "Bogmærker i Firefox"
Mellemlang video "Start med Ubuntu desktop"

Kom gerne med forslag til flere, husk det er video til nybegyndere, ingen terminal

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf martin joergensen » 8. jul 2014, 18:45

En kort video jeg vil lave er

Find hjælp til Ubuntu = ubuntudanmark.dk :D

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf thj01 » 9. jul 2014, 22:39

Da jeg installerede brugte jeg guiden - og den virker fint.

Jeg synes dog, at der bør være en forklaring til hvorfor man vælger hovedserver frem for danske servere. Det valg virker ulogisk og skaber i mine øjne tvivl og ikke tryghed.

Og så bør man fjerne forskellen mellem 12.04 og 12.10 og frem. Ubuntu er faktisk blevet meget nemmere at sætte op nu ;)

Nå ja - og så bør kommentarerne slette gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf AJenbo » 9. jul 2014, 23:04

Jeg syndes også vi skal fjerne det med at forslå at bruge hoved serveren, jeg har ikke oplevet nogle problemer med den danske i flere år.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf lath » 10. jul 2014, 01:23

AJenbo skrev:Jeg syndes også vi skal fjerne det med at forslå at bruge hoved serveren, jeg har ikke oplevet nogle problemer med den danske i flere år.


Det kunne skilles det ud i sin egen guide.

Forklaringen skal så være at man kan skifte server, hvis:
  • Man har en internetforbindelse der virker, dvs at man kan komme på internettet fra Ubuntu computeren
  • Man kan skrive at en internetforbindelse kan testes ved at prøve at gå ind på http://www.dmi.dk/ der altid bør virke, fordi det web site er en del af det danske beredskab.
  • Har man en stabil internetforbindelse, men ikke kan opdatere eller hente nye pakker fra den, så kan man skifte til en anden server

Bagefter følger så hvordan forklaringen på hvordan skift af server foretages.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf thj01 » 10. jul 2014, 12:04

@lath

skal det være en KISS guide, eller skal den tage forbehold for alle de underligheder der kan forekomme.

Når jeg underviser i installation af Ubuntu forklarer jeg det med, at der er langt flere servere tilgængelige hvis man anvender hovedserver indstillingen, hvor man i DK er begrænset af de danske.

Men da vi i DK har et af de mest stabile internet overhovedet .... hvorfor så skifte? - med mindre vi snakker om servertjenester?


Personligt så synes jeg så meget bøvl der kan tages ud af den jo bedre

se f.eks. denne forklaring på hardware drivere

Hvorfor : Nogle hardware producenter licenserer deres drivere på en måde, så Ubuntu-teamet ikke kan sætte dem op før du gør det aktivt. Dette gælder især for grafikkort (AMD og Nvidia). Hvis der er drivere til trådløst netværk, skal disse selvfølgeligt også aktiveres.


Den forklaring holder altså ikke - den rigtige årsag er langt mere bøvlet og ligegyldig for almindelige brugere. Jeg mener at al snak om Licenser og hvorfor skal holdes ud af en guide som denne.

Det vil være bedre om det var et decideret afsnit til opsætning af specielle grafikkort og wifi - og at det skal stå i slutningen af dokumentet, med en henvisning.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf thj01 » 10. jul 2014, 16:25

oooooog ....

Så genfandt jeg lige denne gamle tråd.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=18674

...... jeg er stadig enig med mig selv
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf NickyThomassen » 10. jul 2014, 18:42

thj01 skrev:oooooog ....

Så genfandt jeg lige denne gamle tråd.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=18674

...... jeg er stadig enig med mig selv

Heh, ganske underholdende bemærkning at surfe forbi :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf lath » 10. jul 2014, 22:35

thj01 skrev:@lath

skal det være en KISS guide, eller skal den tage forbehold for alle de underligheder der kan forekomme.
...
Personligt så synes jeg så meget bøvl der kan tages ud af den jo bedre.

Du specificerer ikke hvilken guide du referer til, så jeg antager at du skriver om mit forslag om en ny serverskifte-guide, der er et udklip af den nuværende større guide.

Det bliver både den guide såvel som den større guide den klippet ud af, så også mere KISS af (færre ting=simplere), så vi er ikke uenige.

thj01 skrev:Når jeg underviser i installation af Ubuntu forklarer jeg det med, at der er langt flere servere tilgængelige hvis man anvender hovedserver indstillingen, hvor man i DK er begrænset af de danske.

"... flere servere tilgængelige hvis man anvender hovedserver indstillingen ..." Du mener vel pakker? og er det rigtigt, så kan det ikke passe for enten har en server alle pakkerne (=alle *deb filerne) fra et arkiv, eller også vil en bruger få download-fejl (404 File Not Found beskeder).

thj01 skrev:Men da vi i DK har et af de mest stabile internet overhovedet .... hvorfor så skifte? - med mindre vi snakker om servertjenester?

Fordi servere ikke har 100% oppetid - de går ned engang imellem / eller også er de/den taget ud af service pga maintenance.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trin for trin guide - update 14.04

Indlægaf AJenbo » 10. jul 2014, 22:38

Det kan ofte også gå hurtigere med den danske og så er det billigere for dem der skal betale for data trafikken for serveren.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster