Projekt NEMbuntu

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 5. aug 2014, 11:24

Nemlig thj01 .............det skal være enkelt og nemt.
Når jeg hjælper mine venner, som også er ældre, laver jeg et ikon på skrivebordet og omdøber det.

Bankerne der trækker jeg bare adresselinieikonet ud på skrivebordet.
Gmail der henter jeg en Opera-browser og sætter den til standard at åbne gmail evt med auto log ind.
Og så lige omdøbe Opera til Mail.
Rigtige mænd tager ikke backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 5. aug 2014, 12:19

enig

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Ivan » 7. aug 2014, 11:12

Jeg forstår slet ikke hvorfor der er den jubel efter ikoner på skrivebordet, de er udelukkende til besvær, og giver folk mindre frihed til selv at vælge hvor et vindue skal være åbent, hvis der stadig skal være mulighed for at åbne flere programmer.

Send genveje til de forskellige ting i panelet i stedet.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 7. aug 2014, 20:42

Ja Ivan - det har du da ret i.
Men jeg supporterer Vista, win7, win8 og til dels stadig XP hvor jeg smider genveje på skrivebordet. Og det er er derfor jeg tænker meget på at kunne udskifte XP til en meget nem Linux udgave.
Så jeg ser frem til en forenklet udgave af eks. ubuntu, til os gamle som ikke er klar til de store hjernevridninger. :)
Rigtige mænd tager ikke backup.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf lath » 8. aug 2014, 07:48

Det her er til Jannie

På billedet som er på forsiden:
Billede
... der kan jeg se at der står KMahjongg.

Det betyder at en maskine med NemUbuntu skal trække sin egen desktop, såvel som en lang række af KDE desktoppens software, så snart KMahjongg startes.
I "bonus" har man også - 2, måske kun 1 - database(r) som altid kører, fordi det kræver KDE programmer.

Brug af de KDE programmer sætter RAM forbruget kraftigt i vejret, så måske til en NEMUbuntu skal man nok hellere bruge en GTK+ udgave af Mahjong:

Den pakke hedder gnome-mahjongg
Ved at smide alle KDE programmer ud slipper i for bruge KDE pakker der lægger beslag på mindst 100 MB plads på en DVD, og mindst 250 MB plads på en harddisk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf momsemor » 8. aug 2014, 17:00

Hej Lars....

Vidste ikke, at man fik hele KDE pakken med og brugte en masse "kræfter", bare fordi man installerede et lille spil :o
Skifter den fluks ud med Gnome-mahjong :D

Takker for oplysningen :)
Vh. Jannie

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 8. aug 2014, 17:51

Jeg glæder mig til at afprøve et resultat eller et del-resultat. :)
Det bliver spændende.
Rigtige mænd tager ikke backup.

help2day
Indlæg: 152
Tilmeldt: 13. nov 2008, 10:27
IRC nickname: hvemmse2223
Geografisk sted: Trige Aarhus

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf help2day » 21. aug 2014, 07:46

God initiativ

Gmail er let at sætte op via Thunderbird og evolution.

Måske en af de seje script programmører kan fixe det så man mødes af en popskærm skærm efter installationen som den i mint med spørgsmål om mailadr og kode.

Da vi alle er forskelligt så vil det også være forskelligt Hvordan vi bruger mail.

Linux er jo mulighed for at vælge.

Hvad med at Bruge En Nem desktop Og En Almindelige version

Enig om at ikonerne skal være nemmest at se og omdøbes
--
Mvh
Frank

Ubuntu User 26645
Youtube Kanal https://www.youtube.com/channel/UCv-NSh ... _AoLTaWrYQ

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf lath » 23. aug 2014, 20:01

Til Jannie

Jeg kunne godt tænke mig at kigge lidt på det i har lavet indtil nu.

Det jeg er på udkig efter er:
  • om der er KDE efterladenskaber fra KDE prgrammet KMahjongg (det er meget omfattende at smide KDE på porten, fuldstændigt).
  • Optimering: lavt hængende frugter, så distroen kører bedst muligt på gamle computere.

Jeg har brug for en liste af pakker, og den laves sådan her inde fra jeres Nembuntu (Iøvrigt, hvorfor hedder den ikke NEMUbuntu?)

Kode: Vælg alt

dpkg --get-selections > ~/dpkg--get-selections.txt

Kommandoen gemmer oplysningerne i en ny (>) tekst fil med navnet dpkg--get-selections.txt i den nuværende brugers hjemmemappe (~/). Post den fil på http://paste.ubuntu.com/, og skriv så linket til teksten i et nyt indlæg.


Jeg har kig på at bruge LXC til at nemmere at kunne teste jeres distro.
Se: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=40&t=19130&p=132415#p132415

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf momsemor » 30. aug 2014, 15:33

Hej Lars...
Her er linket: http://paste.ubuntu.com/8187752/
Vh. Jannie

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf lath » 30. aug 2014, 20:40

momsemor skrev:Hej Lars...
Her er linket: http://paste.ubuntu.com/8187752/


Takker.

Der et nogle i386 pakker, som ikke ser ud til at være nødvendige - muligvis kan de erstattes af det samme software fra en 64-bit pakke.
Følgende 3 pakker er en database der bruges af KDE:
  • virtuoso-minimal
  • virtuoso-opensource-6.1-bin
  • virtuoso-opensource-6.1-common

Dem kan du godt purge.
Jeg kommer med flere, hvis der er flere rester fra KDE.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

dgaa1991
Indlæg: 187
Tilmeldt: 5. aug 2010, 21:53
IRC nickname: dgaa1991
Geografisk sted: København SV

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf dgaa1991 » 9. okt 2014, 13:03

Fedt projekt!! Jeg har selv arbejdet inde for ældre sektoren og også hjulet med deres computere osv.

Jeres ikoner såsom Facebook, e-boks mm. Den ville jeg helt klart anbefale kun at lave dem 2-3 farvet og ingen skygger så de står helt klare så man ikke er i tvivl om hvad de er. Facebook ville jeg nok selv vælge at gøre 2 farvet blå/hvid. Og så måske gøre ikonerne lidt større.

Det ville være fedt hvis der kommer en menu der hedder tilføj programmer for de mere "avancerede' ældre hvor der på den liste vil være mulighed for selv at vælgevprogrammer som allerede er listet op evt genvej til google,birger.dk eller gmail og så lave det i webapps så interfacet stadig er velkendt. Og når man då vælger at tilføje det program så dukker der et smukt og enkelt ikon op på dkrivebordet

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf lath » 9. okt 2014, 15:40

momsemor skrev:Hej Lars...
Her er linket: http://paste.ubuntu.com/8187752/


Andre ting jeg fandt:
  • Der er installeret et mix af i386 (=32-bit) pakker og så 64-bit pakker.
    På maskiner med lidt fysisk RAM er det spild af god RAM at have både et 32-bit runtime såvel som et 64-bit runtime i hukommelsen på samme tid.
    Du kan rette det ved af erstatte alle pakker der hedder noget med i386 med ikke-i386 (=64-bit) pakken.
  • Der er en C++ compiler installeret.
    Pakkerne: cpp, cpp-4.8 - måske er den nødvendig til automatisk oversættelse af det der hedder user-space device drivers (primært USB device drivers) fra C++ kildekode, så det kan være en dårlig ide at afinstallere de pakker.
    Automatisk oversættelse af device driver kildekode er nødvendig når en ny kerne installeres.
  • installer cups-pdf og lav en mappe der hedder PDF i brugerens hjemmemappe - cups-pdf er en software printer der udskriver til en PDF fil. Filer gemmes i PDF mappen i brugerens hjemmemappe.
  • Der er 2 installationer af gstreamer: gstreamer0.10 og gstreamer1.0
  • Følgende KDE pakker er stadig installeret (du skal purge dem, ikke kun remove):
    • k3b k3b-data kate-data katepart kde-l10n-da kde-l10n-engb kde-runtime kde-runtime-data kdelibs-bin kdelibs5-data kdelibs5-plugins kdoctools kubuntu-debug-installer libk3b6 libk5crypto3:i386 libkactivities-bin libkactivities-models1
      libkactivities6 libkate1 libkatepartinterfaces4 libkcddb4 libkcmutils4 libkcompactdisc4 libkde3support4 libkdeclarative5
      libkdecore5 libkdesu5 libkdeui5 libkdewebkit5 libkdnssd4 libkemoticons4 libkhtml5 libkidletime4 libkio5 libkjsapi4 libkjsembed4 libklibc libkmediaplayer4 libkmod2:i386 libknewstuff3-4 libknotifyconfig4 libkntlm4 libkparts4 libkpathsea6 libkpty4 libkrb5-26-heimdal:i386 libkrb5-3:i386 libkrb5support0:i386 libqapt2 libqapt2-runtime libvirtodbc0 vim-common vim-tiny virtuoso-minimal virtuoso-opensource-6.1-bin virtuoso-opensource-6.1-common

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf momsemor » 9. okt 2014, 17:46

Hej Lars...
Tak for support, men jeg forstår ikke, hvor alle de filer/pakker kommer fra, for det var en helt ny/ren installation du fik udskrift på :?:
Programmer er hentet fra Softwarecenter på nær Java, så hvorfor det blander 32 og 64 bit fatter jeg heller ikke en brik af. Jeg troede, at Softwarecentret kun hentede lige netop de programmer, der passede til den computer, det var installeret på :?:
Ang. programmet k3b, så skal det med, da jeg mener det er et bedre brænder program end f.eks Brasero :)

Pyha, det er sgu sværere end jeg havde forudset, hi, hi 8-)
Vh. Jannie

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Ivan » 9. okt 2014, 18:12

Vil da lige prøve at foreslå noget proprietær software i Nembuntu, der er tale om Teamviewer som kunne være en kæmpe hjælp for nye brugere, samt dem der hjælper dem.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster