Projekt NEMbuntu

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf lath » 14. jul 2014, 03:48

pelle skrev:Gør det nemt at finde cursoren. Den kan nemt blive "væk" i et rodet billede. Den skal være stor og tydelig. Lav f.ex. en simpel genvej, som placerer cursoren midt på skærmen.
God fornøjelse.

Den er indbygget, og skal bare slås til (kan ikke huske hvor).

Den virker sådan at når man trykker på en bestemt tast på tastaturet så kommer der nogle store ringe ud fra det punkt på skærmen, hvor musemarkøren er.

De gør det meget nemt at se hvor musemarkøren er på skærmen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 14. jul 2014, 15:15

Det kan vist også lade sig gøre at skalere musen så den er nemmer at se.

thomasandersen19
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. jul 2014, 02:54

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf thomasandersen19 » 27. jul 2014, 03:14

Enig med thomasjohansen

Tilføjelse: Jeg synes at tekst tilknyttet ikonerne skal fordanskes så meget som muligt.

Thunderbird - Mail: Det vil kræve at mange tager et kursus for at forstå hvad det betyder, og typisk viser det sig, at hvis folk er i tvivl, så bliver de utrykke og tør ikke trykke på det (modsat små børn :) )

Ud fra skærmbilledet (og med min morfar i mente) foreslår jeg ud fra skærmbilledet følgende:

Hjem: Hvad er "hjem" ? Den skulle hedde noget i stil med "Min mappe"
Ubuntu Softwarecenter: "Hent / find programmer"
LibreOffice: "Kontorprogrammer"
Thunderbird - Mail: "Post"
Firefox - Internetbrowser: "Internet"
VLC Media Player: Har ikke noget bud, men der må kunne findes noget bedre
GIMP - billedredigering: "Billedredigering" eller "Billedbehandling"
k3b: Hvis der ikke var et beskrivende ikon ville jeg ikke ane hvad det var, men tvivler på at ældre generalt forstå hvad det betyder.

Måske det kunne være en ide at lave en hjælpefil man kunne hive frem fra et ikon på skrivebordet "Hjælp" som beskriver hvad de enkelte ikoner betyder.

Et rigtigt spændende projekt.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Ivan » 27. jul 2014, 16:49

Jeg syntes at hjem skulle kaldes Etellerandetmystiskstedpådenmærkeligetingestderkaldesencomputerhvorderliggernogetmærkeligtnogetderskulleværemitmenjegvedikkeomdetpasser
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Kurt Christensen » 27. jul 2014, 17:07

Ivan skrev:Jeg syntes at hjem skulle kaldes Etellerandetmystiskstedpådenmærkeligetingestderkaldesencomputerhvorder-liggernogetmærkeligtnogetderskulleværemitmenjegvedikkeomdetpasser

*Bruger ville nok være nemmere at huske :twisted:
Når lejligheden byder sig.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 2. aug 2014, 20:18

Allerførst................det er et rigtigt godt initiativ, der er gang i.

Jeg er selv frivillig vejleder på et biliotek en gang om ugen, og hjælper ældre og yngre i brug af PC og især hjælp omkring tilslutning af NemId E-boks osv. (Jeg er selv ældre)

Det ville være rigtig dejligt, at kunne hjælpe gamle Xp brugere med en køreklar ubuntu, hvor Java til NemId virker ud af boxen. Så kan brugerne undgå, at fare hen og købe et eller andet overflødigt monstrum til mange penge.

Desværre er ubuntu standard eller Dabuntu, alt for omfattende, og jeg har derfor afprøvet Mint 17 som kan køre på mit gamle Zepto hakkebrædt med 1.7 Ghz dual core på en 16 Gb pendrive.

Det er netop nu hvor XP til dels er udfaset , at ubuntu versioner kan komme ind fra højre. :)

Det var bare lige et par betragtninger.
Rigtige mænd tager ikke backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2014, 20:50

Den nyest Dabuntu er baseret på Lubuntu og burde faktisk være mindre krævende end Mint.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 2. aug 2014, 21:04

Det som ville være godt - er et styresystem som virker med det samme og er nemt at bruge.
Målgruppen i mine betragtninger er ældre mennesker.
Rigtige mænd tager ikke backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2014, 21:39

Nu kan det jo være mange ting, men Dabuntu kommer med både Java, Flash og behøves ikke internetforbindelse for at installere dansk sprogpakke.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf thj01 » 3. aug 2014, 09:42

Jeg forstår ikke ideen med en mail-klient. De er da om noget bøvlede at konfigurere og anvende. Der vil gmail eller Hotmail være bedre egnet, og de er relativt nemme at anvende på mobile enheder.

Generelt vil jeg anbefale at man kigger lidt på den måde mobile enheder fungerer, da de jo netop er designet med simpelhed og minimalt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2014, 15:00

Man kan tilgå sin mail offline, der er oftest bedre/hurtigere søge funktionalitet i en klient end på en webmail. Du er ikke bundet til den webmail som din udbyder har, du er ikke bundet til en udbyder. Nogle webmail klienter er ikke optimeret til mobil enheder.

Jeg er MEGET glad for at min desktop klient kan mere end den der er på min telefon.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 3. aug 2014, 19:07

Google webmail som jeg selv bruger fra flere computere og en tablet, er efter min opfattelse det nemmeste at bruge.
Ved skift fra eks. xp til en let ubuntu lige ud af boxen, er det der kan gøre ubuntu poppulær.
Tænk hvis man kunne komme ud over, alt det med lige at skulle ind over en masse indtillinger og installationer.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Kurt Christensen » 3. aug 2014, 19:33

AJenbo skrev:Man kan tilgå sin mail offline, der er oftest bedre/hurtigere søge funktionalitet i en klient end på en webmail. Du er ikke bundet til den webmail som din udbyder har, du er ikke bundet til en udbyder. Nogle webmail klienter er ikke optimeret til mobil enheder.

Jeg er MEGET glad for at min desktop klient kan mere end den der er på min telefon.

Hvordan kan man tilgå sine mail off-line, det kræver vel at man er online indimellem så?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2014, 20:11

Kurt Christensen skrev:
AJenbo skrev:Man kan tilgå sin mail offline, der er oftest bedre/hurtigere søge funktionalitet i en klient end på en webmail. Du er ikke bundet til den webmail som din udbyder har, du er ikke bundet til en udbyder. Nogle webmail klienter er ikke optimeret til mobil enheder.

Jeg er MEGET glad for at min desktop klient kan mere end den der er på min telefon.

Hvordan kan man tilgå sine mail off-line, det kræver vel at man er online indimellem så?

Ja, det kræver at du i første omgang henter mailsne, men efterfølgende er de ikke noget behov for en internet forbindelse for at kunne til gå mailen.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf thj01 » 5. aug 2014, 10:51

@AJenbo

Min pointe er blot at ældre mennesker vil have svært ved at konfigurere en mail-klient, fordi den kræver en del informationer, som ikke lige er tilgængelige. Min Svigerfar kan ihvertfald ikke - selvom han har papirerne hvor det står "tydeligt" på hvordan man gør.

Der er det noget nemmere at åbne sin browser og så blot logge ind på sin mail.

Og der kunne man f.eks. lave et script der åbner browseren i den rigtige mailklient.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster