Ubuntu-GNOME 13.10

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 18. okt 2013, 12:02

Nu er det sådan, at jeg ikke kan lade være med at læse nyheder fra diverse nyhedssider rundt om på nettet. Og nu da balladen NemID igen raser som følge af en elendig in-house-opdatering, som har betydet en verden af problemer for brugere af Java7, på alle platforme, så har jeg lyst til at smide en link her, til den Java8, jeg selv bruger. Jeg har brugt den gennem nogle måneder nu, og selv om det er en udviklings-software er den overraskende stabil. Du bestemmer naturligvis selv om du vil prøve den. Blot kan jeg sige, at den aldrig har givet mig problemer af nogen art:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java8-installer


Prøv den. Du vil blive positivt overrasket.
Senest rettet af Jimmyfj 18. okt 2013, 13:44, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Christian.Arvai » 18. okt 2013, 12:04

Jeg er helt enig. Vi har faktisk også Oracle8 med i vores guide om Java, og jeg bruger den selv.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Toddvarg » 18. okt 2013, 17:24

Jimmyfj skrev:Den GNOME-Shell der installeres i U-G 13.10 er version 3.8, som er seks måneder gammel. Derfor har jeg da også lagt en gnome3-ppa-next ind på mit system, og har via den installeret GNOME-Shell version 3.10.1.

Den nye GNOME-Shell er lidt hurtigere end v. 3.8, så tør man opgradere til version 3.10.1 bør man gøre det. Det der først af alt sker ved det er, at en række extentions ikke længere kan bruges, men mon ikke de kommer igen hen ad vejen?

Edit:

Her er den PPA jeg brugte til at updatere min GNOME-Shell til 3.10.1:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-next
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-staging
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade


Den anden linje i rækken kan udelades.

Jeg har lige installeret ubuntu-gnome igen, og kan godt mærke at jeg foretrækker den fremfor unity. Den er mere sjov på en eller anden måde. Hvor sikkert er det at installere gnome-shell 3.10 og hvad er fordelen med 3.10 fremfor 3.8
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 18. okt 2013, 19:30

Ud fra min erfaring, som blot rækker et par dage, så er der ingen ting i vejen for at installere GNOME-Shell 3.10.1

Her er lidt om de nye ting i 3.10.1

http://news.softpedia.com/news/GNOME-Software-3-10-1-Fixes-Bugs-and-Adds-New-Features-391284.shtml

På samme side kan du læse change-loggen

Det eneste jeg kan sige adskiller sig markant mellem 3.8 og 3.10.1 er antallet af extentions, men mon ikke det bliver lavet om.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf lath » 18. okt 2013, 20:01

Jimmyfj skrev:Det eneste jeg kan sige adskiller sig markant mellem 3.8 og 3.10.1 er antallet af extentions, men mon ikke det bliver lavet om.

Ifølge den her blog: http://blog.mecheye.net/2012/02/more-extension-api-breaks/, der ser ud til at være fra en af upstream udviklerne, så ser ud til at det er nogle API ændringer der kræver at noget kode skal skrive om.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 19. okt 2013, 09:30

Toddvarg skrev:
Jimmyfj skrev:Den GNOME-Shell der installeres i U-G 13.10 er version 3.8, som er seks måneder gammel. Derfor har jeg da også lagt en gnome3-ppa-next ind på mit system, og har via den installeret GNOME-Shell version 3.10.1.

Den nye GNOME-Shell er lidt hurtigere end v. 3.8, så tør man opgradere til version 3.10.1 bør man gøre det. Det der først af alt sker ved det er, at en række extentions ikke længere kan bruges, men mon ikke de kommer igen hen ad vejen?

Edit:

Her er den PPA jeg brugte til at updatere min GNOME-Shell til 3.10.1:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-next
sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-staging
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade


Den anden linje i rækken kan udelades.

Jeg har lige installeret ubuntu-gnome igen, og kan godt mærke at jeg foretrækker den fremfor unity. Den er mere sjov på en eller anden måde. Hvor sikkert er det at installere gnome-shell 3.10 og hvad er fordelen med 3.10 fremfor 3.8


Jeg har opdateret uden den anden linje, og har endnu ingen problemer. Men jeg har så heller ikke de nye apps, som Music og lign. Jeg har dog lige fundet ud af at medie knapperne på mit keybord ikke virker.
Senest rettet af pollute 19. okt 2013, 11:03, rettet i alt 3 gange.
Min computer er en Acer Predator G3610

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 19. okt 2013, 10:41

Har du lyst til at vide lidt om hvad vi kan vente os i 14.04?

http://www.zdnet.com/whats-coming-in-ubuntu-14-04-trusty-tahr-7000022132/
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 19. okt 2013, 16:48

Jeg har fjernet "Staging" repoet fra opgraderingen fra GNOME-Shell 3.8 til 3.10.1 - Så hvis nogen vil have Staging med også, kan den søges via nettet.

Men nu, venner, er det extention-tid. EN metode til at teste de extentions, der findes til GNOME-Shell 3.10.1 er hvis vi er nogle stykker, som installerer den samme extention, for at vi kan teste den i så mange HW-setups som muligt. Samtidig skaber vi en art reference-base for de forskellige extentions, og hvordan de arter sig på Ubuntu-Gnome 13.10

Mit forslag til en "must-have-extention" er "Taskbar", som gør det muligt at springe mellem applikationer med et enkelt klik med musen. På min U-G 13.10 er taskbar ekstremt hurtig, og har ikke været gået ned på noget tidspunkt. Jeg har haft max 8 programmer i gang samtidig, og switchet meget ofte mellem alle programmer. Taskbar gør bare sit arbejde, og kommer ikke i vejen for de andre extentions, jeg har installeret. Du finder den her:

https://extensions.gnome.org/extension/584/taskbar/

Installere du den, så pres den alt dit system tillader, og meld evt. tilbage her til, hvordan du oplever den i det daglige. Det er, efter hvad jeg kan se en rigtig MUST HAVE på ethvert kontor med GNOME-Shell som DE.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 25. okt 2013, 07:47

Så er GNOME 3.10.2 vedligeholdelsesudgivelsen på trapperne: http://news.softpedia.com/news/GNOME-Software-3-10-2-Fixes-More-Bugs-393821.shtml

Har du installeret 3.10.1 via PPA skal du ikke gøre andet end at vente på, at udgivelsen lander i PPA-repoet. Via linket til softpedia kan du læse hvilke ting, der er tilføjet og fikset.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 1. nov 2013, 11:57

Jeg prøvede Gnome 3.10 en gan til. Men heller ikke denne gang virkede mine medie knapper på keybordet. Nå jeg må vel bare prøve senere. :|
Min computer er en Acer Predator G3610

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 1. nov 2013, 13:52

Indtil GNOME får rettet denne fejl, med lydstyrken, kan man bruge en smart lille feature, som burde virke under alle installationer af GNOME-Shell 3.10.1 - Hold din musemarkør hen over højttaler-ikonet øverst til højre og brug scroll-hjulet til at skrue op og ned for lyden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Kurt Christensen » 1. nov 2013, 14:06

Jimmyfj skrev:Indtil GNOME får rettet denne fejl, med lydstyrken, kan man bruge en smart lille feature, som burde virke under alle installationer af GNOME-Shell 3.10.1 - Hold din musemarkør hen over højttaler-ikonet øverst til højre og brug scroll-hjulet til at skrue op og ned for lyden.


Nice!
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf lath » 2. nov 2013, 01:42

pollute skrev:Jeg prøvede Gnome 3.10 en gan til. Men heller ikke denne gang virkede mine medie knapper på keybordet. Nå jeg må vel bare prøve senere. :|


Det har jo ikke rigtig noget med din desktop (her GNOME 3.10) at gøre - eller det burde det ikke, da medie knapper på et tastatur hører til på et meget lavere niveau end en desktop.

Medieknapper, f.eks. et tryk på volume op tast skal forårsage at lyd device driveren får besked på at skrue op for lyden.
For at det kan ske skal styresystemet vide hvilket tastatur du bruger, så noget tastatur-software kan give besked til lyd device driveren.

Vælg det rigtige tastatur, så Ubuntu ved hvilket tastatur den snakker med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 2. nov 2013, 09:28

lath skrev:
pollute skrev:Jeg prøvede Gnome 3.10 en gan til. Men heller ikke denne gang virkede mine medie knapper på keybordet. Nå jeg må vel bare prøve senere. :|


Det har jo ikke rigtig noget med din desktop (her GNOME 3.10) at gøre - eller det burde det ikke, da medie knapper på et tastatur hører til på et meget lavere niveau end en desktop.

Medieknapper, f.eks. et tryk på volume op tast skal forårsage at lyd device driveren får besked på at skrue op for lyden.
For at det kan ske skal styresystemet vide hvilket tastatur du bruger, så noget tastatur-software kan give besked til lyd device driveren.

Vælg det rigtige tastatur, så Ubuntu ved hvilket tastatur den snakker med.

/Lars


Ja det virker jo, når jeg går tilbage til Gnome 3.8, så umiddelbart tror jeg det er 3.10, der i øjeblikket er problemet. Jeg kan også sige, at mit keybord altid har virket, på alle de Buntuer jeg før har prøvet (Eller de der ikke stadig var under udvikling, begyndte at virke når de blev stabile). Så jeg tror bare jeg venter på at Gnome 3.10, kommer lidt videre i udvikling.
Min computer er en Acer Predator G3610

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 2. nov 2013, 09:33

Jimmyfj skrev:Indtil GNOME får rettet denne fejl, med lydstyrken, kan man bruge en smart lille feature, som burde virke under alle installationer af GNOME-Shell 3.10.1 - Hold din musemarkør hen over højttaler-ikonet øverst til højre og brug scroll-hjulet til at skrue op og ned for lyden.


Mange tak for den oplysning. Jeg er sikker på at det bare er et spørgsmål om tid, før mit keybord virker fyldt ud igen med Gnome 3.10. Jeg glæder mig meget til de nye applets, eller hvad man nu kalder dem (Musik og lign.).
Min computer er en Acer Predator G3610

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster