Ubuntu-GNOME 13.10

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 16. okt 2013, 19:06

Smag og behag er, som bekendt, forskellig fra person til person. En vil have moren, en anden datteren. Sådan er det også indenfor området DE, Desktop Environment. Og I må altså undskylde, men jeg bryder mig altså ikke om Unity desktoppen. Skal jeg endelig videre fra gode gamle GNOME 3.32, så skal det altså være med GNOME 3/GNOME Shell.

Indrømmet. Den var svær at vænne sig til, GNOME-Shell. Men i dag, efter at have brugt den som min foretrukne DE er jeg blevet rigtig glad for den. Så stor var min glæde, da jeg læste, at communitiet fortsætter Ubuntu med en Ubuntu-GNOME distro. Hvem sagde, at Linux var kedelig :D ?

Skulle nogen have lyst til at ride med på denne hest vil jeg varmt anbefale, at man henter den seneste udgave, som i skrivende stund er en "daily-build-iso" her: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-gnome/daily-live/current/.
Brænd iso-filen ud på en dvd ved laveste hastighed, for at forebygge brændefejl. Start din maskine op på dvd'en og glæd dig over den vanvittig gode load-speed i 13.10.

Som vanligt kan GNOME 3 konfigureres som du ønsker. Leger du med themes vil jeg anbefale dig at bruge gnome-tweek-tool til dette, da Ubuntu-Tweak ikke rigtigt rækker langt nok.

Efter installation kan du installere dine foretrukne programmer med samme lethed, vi som Ubuntu-brugere har været forkælet med i så mange år :D Her under også Ubuntu-restricted-extras.

Engang i december måned kan vi, de af os, som ønsker det, opgradere til den kommende Ubuntu-gnome 14.04. Måske skal vi helt hen til efter nytår, før de nye repos er tilgængelige. Uanset, så vil jeg opfordre alle, som vil lege med (14.04) til at vi holder det i tråden her. Der er ingen grund til at blande for mange ting sammen på forums forside.

SKULLE nogen fra admin-gruppen finde at det vil være en god ide, og en mulighed, så vil det optimale være at anmode admin-gruppen om et sub-forum tilegnet Ubuntu-GNOME, da jeg er overbevist om, at vi er mange, der bruger GNOME i stedet for Unity DE. Dette sub-forum kunne eventuelt anbringes under Linux-forumet.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf lath » 16. okt 2013, 21:06

Jeg fik med Fedora 18 for alvor øjnene op for GNOME 3. Den var blevet betydeligt bedre siden jeg kiggede sidt - og det er meget længe siden.
Mange ting er blevet meget bedre, så meget at jeg godt kan lide den - den virker for mig til at være bedre end Unity.

I desktop land står tingene ikke stille:
Unity selv bliver også bedre. Jeg ved tilfældigvis at der er en Ubuntu udvikler der tilføjer Qt udvidelsen der hedder QML som en udvidelse til Go programmeringssproget: http://golang.org/
Go (golang) udmærker sig ved at det ekstremt nemt at lave software der kører i parallel - dvs at softwaren nemt kan laves så den kan skaleres op til det antal kerner der er til rådighed (eller mindre, hvis man ønsker det)
Jeg er spændt på hvad Unity bliver udviklet til over tid - det kunne være spændende med en desktop der virker på desktop og laptop computer, tablet, og smartphones.

Tilbage til GNOME 3.
Jeg skal have Ubuntu-GNOME 13.10 ind på min computer - den er muligvis ikke tilgængelig på søndag hvor Ubuntu 13.10 bliver udgivet, men først lidt senere, hvilket passer mig fint. Jeg kan godt bruge en uges tid på at lave en fuld backup. Den slags tager tid, da en backup skal verificeres op imod de oprindelige filer.

/Lars
Senest rettet af lath 16. okt 2013, 21:16, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf wangerin » 16. okt 2013, 21:10

Jimmyfj skrev:Smag og behag er, som bekendt, forskellig fra person til person. En vil have moren, en anden datteren. Sådan er det også indenfor området DE, Desktop Environment. Og I må altså undskylde, men jeg bryder mig altså ikke om Unity desktoppen. Skal jeg endelig videre fra gode gamle GNOME 3.32, så skal det altså være med GNOME 3/GNOME Shell.

Indrømmet. Den var svær at vænne sig til, GNOME-Shell. Men i dag, efter at have brugt den som min foretrukne DE er jeg blevet rigtig glad for den. Så stor var min glæde, da jeg læste, at communitiet fortsætter Ubuntu med en Ubuntu-GNOME distro. Hvem sagde, at Linux var kedelig :D ?


Det lyder da rigtigt godt.

Jeg har siden 11.04 haf følerne ude og har i pænt lang tid brugt lubuntu i stedet for.

Hvordan har U-G det rent performance mæssigt sammlignet med kubuntu og Ubuntu?

Jeg har for længst droppet Ubuntu , da den i mine øjne er alt for tung til mine maskiner.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 16. okt 2013, 21:27

U-G er, på mit hardware en ren drøm at arbejde med. Men min hardware er også rimelig heftig:

Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz, 4GB DDR3 RAM, 1 TB 7200 rpm HDD og nVidia GF440 med 1,5 GB GDDR RAM

Så den har ingen problemer med at afvikle GNOME 3, eller Unity for den sags skyld.

Målt mod de andre DE's der nævnes, skal jeg ikke kunne sige det, da jeg ikke har prøvet dem. Dvs. at jeg har prøvet KDE 4.? under OpenSUSE 13.1 Alpha 1, men det var ikke ret længe.

GNOME 3/GNOME-Shell har ry for at sluge en del ressourcer, men det mærker jeg ikke på min HW.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Christian.Arvai » 16. okt 2013, 21:33

Det er da en god nyhed!!!

Jeg er aldrig blevet rigtig gode venner med Unity, og har de seneste år løst det med:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install -y gnome-panel gnome-tweak-tool compizconfig-settings-manager compiz-plugins-extra gnome-themes-extras gnome-raw-thumbnailer gnome-extra-icons community-themes

Og så skiftet login til Gnome.

Min datter har lige fået ny pc, så hun vil helt sikkert installere det i morgen (eller rettere, hun får mig til det ;) ). Jeg har i forvejen Gnome på begge mine maskiner, så jeg kommer nok først med fra 14.04, med mindre at jeg får brug for en frisk install i mellemtiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf lath » 16. okt 2013, 21:35

wangerin skrev:
Jimmyfj skrev:Smag og behag er, som bekendt, forskellig fra person til person. En vil have moren, en anden datteren. Sådan er det også indenfor området DE, Desktop Environment. Og I må altså undskylde, men jeg bryder mig altså ikke om Unity desktoppen. Skal jeg endelig videre fra gode gamle GNOME 3.32, så skal det altså være med GNOME 3/GNOME Shell.

Indrømmet. Den var svær at vænne sig til, GNOME-Shell. Men i dag, efter at have brugt den som min foretrukne DE er jeg blevet rigtig glad for den. Så stor var min glæde, da jeg læste, at communitiet fortsætter Ubuntu med en Ubuntu-GNOME distro. Hvem sagde, at Linux var kedelig :D ?


Det lyder da rigtigt godt.

Jeg har siden 11.04 haf følerne ude og har i pænt lang tid brugt lubuntu i stedet for.

Hvordan har U-G det rent performance mæssigt sammlignet med kubuntu og Ubuntu?

Jeg har for længst droppet Ubuntu , da den i mine øjne er alt for tung til mine maskiner.


@wangerin
Den kan jeg godt svare på.

Jeg har som dig en følelse af at Unity er lidt for hård kost for min dual-core 1,6 GHZ desktop atom mikroprocessor med 4 GB RAM, og et nvidia ION 2 grafikkort med 1/2 GB RAM reserveret til grafikkortet.

KDE i KUbuntu er al for hård kost - det er nærmest værre end Unity. KDE bruger mere CPU saft end Unity, og en smule mere RAM end Unity.

GNOME3 er mere letvægt end både KDE og Unity.
Bruger lidt mindre RAM end Unity, og mindre krav til CPU saft. Jeg har ikke kigget på antallet af processer(=antallet af grafiske programmer og daemons, der kører for at servicere desktoppen), men det er muligvis mindre bloated end Unity.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf zob » 16. okt 2013, 21:45

Det kommer nok an på hvordan man måler.
Det eneste der ser ud til at være generelt i de målinger jeg har set (og den fornemmelse jeg har haft, når jeg har prøvet det) er at KDE er lidt sløvere end "konkurrenterne". Det burde dog ikke være et problem på moderne hardware.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_1310_desktops&num=1

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf wangerin » 16. okt 2013, 21:49

lath skrev:Jeg har som dig en følelse af at Unity er lidt for hård kost for min dual-core 1,6 GHZ desktop atom mikroprocessor med 4 GB RAM, og et nvidia ION 2 grafikkort med 1/2 GB RAM reserveret til grafikkortet.


Meget større end mine maskiner ;-)

lath skrev:KDE i KUbuntu er al for hård kost - det er nærmest værre end Unity. KDE bruger mere CPU saft end Unity, og en smule mere RAM end Unity.


Alslug har 4 identiske maskine - en med ubuntu, en med lubuntu og en med kubuntu - den sidste var gået død da vi skulle ha dem sat op til kulturnatten.

Den kunne være vi skulle prøve at lave nogle bechmarks så vi reelt kan se hvad forskellen er på de forskellige distroer.

lath skrev:GNOME3 er mere letvægt end både KDE og Unity.
Bruger lidt mindre RAM end Unity, og mindre krav til CPU saft. Jeg har ikke kigget på antallet af processer(=antallet af grafiske programmer og daemons, der kører for at servicere desktoppen), men det er muligvis mindre bloated end Unity.


At der ligger en deamon og venter, betyder ikke nødvendigvis at den belaster noget videre. Det kommer trods alt på hvor lidt eller meget den rent faktisk laver.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf lath » 16. okt 2013, 21:55

zob skrev:At der ligger en deamon og venter, betyder ikke nødvendigvis at den belaster noget videre. Det kommer trods alt på hvor lidt eller meget den rent faktisk laver.

Det ved jeg godt.
Faktisk er den ikke engang på CPUen, hvis daemon processen er markeret som S (sleeping=sover). Det kan ses i f.eks top terminal programmet. Dermed ligger den kun ude i fysisk RAM og fylder op, eller hvis der mangel på fysisk RAM, så ligger den og fylder op ude på en swap partition.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 17. okt 2013, 09:27

For mig er Ubuntu gnome, tungere end de andre buntuer jeg har prøvet. Mener også at have læst, at Gnome bruger mere ram end Unity, som er nummer to. Men jeg er noget usikker på om vi snakker om den samme Gnome version. Jeg har størst erfaring med 3.6.

Jeg er dog glad for min Ubuntu gnome 13.04 installation, som jeg kører på nu. Jeg kan godt lide de extensions der er, især dash to dock. Jeg har meget nemmere ved at integrere min Google kalender, noget jeg har efterlyst længe.

Det bedste ved Gnome 3 for mig er udseende. Jeg er helt vild med deres version af Adwait tema, og bruger selv Moka iconer.

Jeg har prøvet 13.10 igår, men med dårlig erfaring til følge. Under installationen var der fejl i partioneringen, og det skete tre gange, på tre forskellige Usb stick. Jeg tror dog det er Usb metoden der er problemet, det er det ofte for mig.

Jeg er lidt en kylling og tør ikke bruge Unity Ubuntu på grund af scopsene :)
Senest rettet af pollute 17. okt 2013, 09:55, rettet i alt 1 gang.
Min computer er en Acer Predator G3610

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 17. okt 2013, 09:43

pollute skrev:For mig er Ubuntu gnome, tungere end de andre buntuer jeg har prøvet. Mener også at have læst, at Gnome bruger mere ram end Unity, som er nummer to.

Jeg er dog glad for min Ubuntu gnome 13.04 installation, som jeg kører på nu. Jeg kan godt lide de extensions der er, især dash to dock. Jeg har meget nemmere ved at integrere min Google kalender, noget jeg har efterlyst længe.

Det bedste ved Gnome 3 for mig er udseende. Jeg er helt vild med deres version af Adwait tema, og bruger selv Moka iconer.

Jeg har prøvet 13.10 igår, men med dårlig erfaring til følge. Under installationen var der fejl i partioneringen, og det skete tre gange, på tre forskellige Usb stick. Jeg tror dog det er Usb metoden der er problemet, det er det ofte for mig.

Jeg er lidt en kylling og tør ikke bruge Unity Ubuntu på grund af scopsene :)


Min største kritik af Ubuntu gnome er nok at Gnome 3.10 ikke kommer i 14.04. Jeg ved godt man kan få det på PPA, faktisk er det ude nu. Men PPA metoden har haft katastrofale følger, for mig på dette punkt.
Min computer er en Acer Predator G3610

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Jimmyfj » 17. okt 2013, 10:47

Den GNOME-Shell der installeres i U-G 13.10 er version 3.8, som er seks måneder gammel. Derfor har jeg da også lagt en gnome3-ppa-next ind på mit system, og har via den installeret GNOME-Shell version 3.10.1.

Den nye GNOME-Shell er lidt hurtigere end v. 3.8, så tør man opgradere til version 3.10.1 bør man gøre det. Det der først af alt sker ved det er, at en række extentions ikke længere kan bruges, men mon ikke de kommer igen hen ad vejen?

Edit:

Her er den PPA jeg brugte til at updatere min GNOME-Shell til 3.10.1:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3-next
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade


Den anden linje i rækken kan udelades.
Senest rettet af Jimmyfj 19. okt 2013, 15:48, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Christian.Arvai » 17. okt 2013, 14:26

Jimmyfj skrev:SKULLE nogen fra admin-gruppen finde at det vil være en god ide, og en mulighed, så vil det optimale være at anmode admin-gruppen om et sub-forum tilegnet Ubuntu-GNOME, da jeg er overbevist om, at vi er mange, der bruger GNOME i stedet for Unity DE. Dette sub-forum kunne eventuelt anbringes under Linux-forumet.

/Jimmy

Jeg bruger jo som bekendt Gnome, og jeg ser meget positivt på denne nye udgave af Ubuntu, og jeg har derfor overvejet det meget grundigt nu. Jeg kan godt tage det op med teamet, og hører hvad deres holdning er, men personligt vil jeg faktisk ikke anbefale det, og jeg tvivler på at, jeg kan skaffe et flertal for det, hvilket der er flere grunde til:

* Vi har altid haft samlet samtlige udgaver af Ubuntu (Gnome, Unity, Xubuntu, Lubuntu, Dabuntu osv) i forum.

* Selv om denne tråd er meget positiv, vil jeg gerne se meget mere aktivitet vedr. Gnome, før end at vi overvejer om ideen skal indføres.

* Det er reelt kun skrivebordsmiljøet, der er til forskel fra en install med Unity, så der vil næppe komme ret mange spørgsmål, som ikke også er relevante for brugere af andre skrivebordsmiljøer i/på Ubuntu.

* Jeg er, så vidt at jeg ved, den eneste i teamet som bruger Gnome, så hvis at jeg selv er tvivlende over for ideen, kan jeg nemt regne ud, hvad at de andre mener.

Jeg vil naturligvis tage spørgsmålet op med teamet, men forvent nu ikke for meget, for jeg tvivler selv på, at det bliver aktuelt.


PS: Hvis at vi skal "holde standarden" må udgaven vist hedde "Gbuntu" eller "Gubuntu".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf Claus Henriksen » 18. okt 2013, 08:39

pollute skrev:Jeg er lidt en kylling og tør ikke bruge Unity Ubuntu på grund af scopsene :)

Har ikke 13.10 endnu men en hurtig søgning viser de kan afkobles. Det vil jeg nok også gøre.

Ellers ser jeg også frem til en herlig weekend med afprøvning af Ubuntu, Lubuntu og Ubuntu Gnome.
Efter lang tids tilvænning må jeg indrømme jeg også er blevet Unity bruger. Dvs: Jeg bruger næsten alle desktops, men mest Unity.
Unity er IMO blevet anbefalelsesværdig og fremstår i mine øjne som den bedste konkurent til OSX grænsefladen. Men i en tynd-klient serveropsætning med NX/X2Go client/server duer den i hvert fald ikke fordi den er compiz-afhængig. Der skal det stadig være Gnome, XFCE eller LXDE. Ubuntu2d duer dog godt til server, men er jo kraftig beskåret i funktionalitet.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu-GNOME 13.10

Indlægaf pollute » 18. okt 2013, 10:07

ubuntuuser42 skrev:
pollute skrev:Jeg er lidt en kylling og tør ikke bruge Unity Ubuntu på grund af scopsene :)

Har ikke 13.10 endnu men en hurtig søgning viser de kan afkobles. Det vil jeg nok også gøre.

Ellers ser jeg også frem til en herlig weekend med afprøvning af Ubuntu, Lubuntu og Ubuntu Gnome.
Efter lang tids tilvænning må jeg indrømme jeg også er blevet Unity bruger. Dvs: Jeg bruger næsten alle desktops, men mest Unity.
Unity er IMO blevet anbefalelsesværdig og fremstår i mine øjne som den bedste konkurent til OSX grænsefladen. Men i en tynd-klient serveropsætning med NX/X2Go client/server duer den i hvert fald ikke fordi den er compiz-afhængig. Der skal det stadig være Gnome, XFCE eller LXDE. Ubuntu2d duer dog godt til server, men er jo kraftig beskåret i funktionalitet.



Ja jeg er jo nok en kylling, men jeg stoler bare ikke på den normale Ubuntu længere. Jeg er også større fan af Gnome, som jeg syntes er meget flottere og elegant. Som jeg også skrev er kalender integrationen meget bedre. Hvis det ikke var for Gnome brugte jeg nok mint Cinnamon. Jeg ville helst bruge Elemtary luna OS, men det er baseret på Ubuntu 12.04, og der skal jeg rode i booting processen, for at få den til at køre. Noget jeg ikke bryder mig om.
Min computer er en Acer Predator G3610

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster