Testbrugere til vores guides søges

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf Christian.Arvai » 24. sep 2013, 22:40

Vi kan godt bruge en 20-30 friske sjæle til at teste guides. Selve indholdet er rent teknisk set fin nok, og der er intet som ikke er afprøvet mange gange før, så der er ingen risiko for nedbrud!

Opgaven består i at teste forums nye guides, efterhånden som at vi får dem oprettet. Det er specielt stierne, og beskrivelserne af metoderne/fremgangsmåderne i Unity, som vi skal have styr på, for fx undertegnede bruger stadigt Gnome, så jeg kan personligt "kun" teste og gennemgå guidende via en virtualboks-installation, hvilket ikke giver det bedste grundlag.

Der kommer nok at tage fat på, så vi kan bruge alt fra nybegyndere til nørder, 32 eller 64 bit, og udgivelser af Ubuntu efter 12.04, som stadigt er supportet.

Så skriv lige i tråden, hvis at i har lyst til at deltage. Bemærk at det denne gang er LoCo-guides, og altså er det en fælles opgave at finde en løsning, sådan at vi alle har en god guide at gå efter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2013, 00:22

Det er også vigtig at teste både med friske installationener og installatoner hvor folk har pillet ved dem.

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf John Doe » 22. nov 2013, 15:58

Jamen jeg vil da gerne melde mig som tester. Jeg har ikke så meget erfaring med ubuntu/linux, så jeg ser på det med rimelig friske øjne ;)

Jeg har været på ubuntuplatformen on-and-off gennem de seneste 7 år. Jeg har ikke været på så mange andre platforme, for jeg synes at ubuntu er det der tiltaler mig mest. Grunden til at jeg har været on and off er, at jeg ikke helt har kunnet finde de programmer jeg skulle bruge i ubuntu. Og mig og Wine er ligesom vand og olie. Vi kan bare ikke sammen.

Men kan jeg bidrage med noget, så sig endelig til.
- nu også uden signatur

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf thj01 » 22. nov 2013, 16:43

Jeg vil gerne komme med en lille ting allerede nu...

Det er alt for bøvlet at finde den rette guide. Personligt går jeg ind i https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=11 og derefter op i supportfora for at finde den rigtige overskrift - åbne tråden og finde linket til guiden ....

Menuen th "virker" ikke
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf lath » 22. nov 2013, 18:05

thj01 skrev:Jeg vil gerne komme med en lille ting allerede nu...

Det er alt for bøvlet at finde den rette guide. Personligt går jeg ind i https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=11 og derefter op i supportfora for at finde den rigtige overskrift - åbne tråden og finde linket til guiden ....

Menuen th "virker" ikke


Vi skal altså have en ordentlig indholdsfortegnelse til vores guides?
Det er jeg enig i.

Linket https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/category/guides/ er det man bruger når man trykker på "guides" i menuen øverst.
Det virker upraktisk at nyligt redigerede guides fylder mere end kategorier længst til højre som er en meget skrabet indholdsfortegnelse.
Faktisk kunne man godt sige at de burde bytte plads - og indholdsfortegnelsen burde så genereres fra noget PHP kode der tager sig et kig rundt omkring i WordPress kategorierne.

Når den nye Guides web side så sendes ud, så kan man sende caching HTTP headers, der fortæller at siden kan caches i - lad os sige +1 time i forhold til det tidspunkt siden bliver lavet på - dvs. at en ny guide er max. en time om at komme ud i indholdsfortegnelsen.

Det snedige ved at bruge caching HTTP headers er at vi udnytter internettes caching infrastruktur.
Kort fortalt så virker det på den måde at vores Varnish - og også browserens cache - automatisk cacher den side indtil den bliver ældre end det tidspunkt vi skrev i HTTP headerne.

Heroku har en god guide om HTTP caching headers, der forklarer fordele og hvordan man gør:
https://devcenter.heroku.com/articles/increasing-application-performance-with-http-cache-headers

Som man kan se på Heroku siden kan man også få browseren til at tjekke om en web side er ændret. Hvis siden ikke er ændret så skal web serven sende en 304 "Not Modified" besked tilbage til klienten (oftest en browser).
Det smarte ved at køre det ekstra tjek er at det tager meget kortere tid end at sende en forespørgsel til web serveren, som så skal få et PHP script til at kværne alle kategorier igennem, og så generere en pæn indholdsfortegnelse.
Vælger vi at køre 304 tjeks på indholdsfortegnelsen, så er nye guides til rådighed straks de er publiceret, og links til gamle guides der er blevet slettet, vil også være straks være væk, så der ingen døde links er.

Det med 304 beskeden kan også bruges i vores web site statistik, så vi ved at den side bliver læst af nogen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indholdsfortegnelse til Guides

Indlægaf lath » 22. nov 2013, 18:58

Jeg fandt et par WordPress plugins:


Skal vi ikke have alle kategorier med må man kunne putte en lille filter altgoritme ind i et forked plugin.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf AJenbo » 23. nov 2013, 13:47

@thj01 Jeg kan ikke lige følge hvad der er lettere ved at se på listen i forummet frem for listen under guides.

@lath Jeg tror vi har rimelig godt styr på cache generelt så det er der nok ikke behov for at kigge på, det er heller ikke der siden bliver særlig belastet, i WP har vi både statisk cache af siderne på servere, 304 samt varnish. Vi kan lige prøve at se om der er nogle af de plugins du nævner der måske kunne bruges.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf lath » 23. nov 2013, 16:39

AJenbo skrev:@lath ... Vi kan lige prøve at se om der er nogle af de plugins du nævner der måske kunne bruges.


Jeg ville foretrække at når man klikker på Guides så vises en ordentlig indholdsfortegnelse over guides.
Den måde det ser ud på nu er bruger-uvenlig - jeg har nævnt hvorfor.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Testbrugere til vores guides søges

Indlægaf thj01 » 23. nov 2013, 16:52

@AJenbo

Jeg siger bare hvordan JEG kan finde de forskellige guides uden at blive mere frustreret end nødvendigt.

Der bør laves nogle bedre kategorier:

F.eks.

Ved ny installation (og der bør de IMHO adskilles i en decideret LTS og "Nyeste version" guide. For som det er nu du'er kommandolinierne i bunden kun optimalt til 12.04 - og den er uoverskuelig og let at lave fejl med
Tutorials systemadministration
Tutorials programmer
Tutorials udstyr

Og så ville det være rart om der i toppen af hver indgang er en liste over tilgængelige guides, så man ikke skal scrolle igennem opslagene, men at de står på en liste!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster