Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2013, 02:54

Det var min into til UbuntuDK, er også på et af billederne :-)

agger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 23. jan 2008, 10:02

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf agger » 13. apr 2013, 09:01

AJenbo skrev:Det var min into til UbuntuDK, er også på et af billederne :-)


Ja, husker det. Vi var også i Storcenter Nord året efter:

http://www.modspil.dk/itogtech/ubuntu_live__i_storcenter_nord___rhus.html
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm
http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 13. apr 2013, 23:42

I dag var den absolut travleste dag, og jeg fik snakket Ubuntu med nogle rigtig spændende mennesker.
Gimp workshoppen blev ikke en generel undervisning /forelæsning, men det udviklede sig
til en snak om løsning af specifikke emner.
Det gik på indsættelse af et billede i et andet med mere eller mindre gennemsigtighed.
Jeg blev spurgt, om man kan lave det som en slags batch kørsel, så man kan sætte
vandmærke på flere billder på en gang, i stedet for at indsætte det i et billede af gange.
Det mente jeg, at man kan, men jeg ved bare ikke hvordan. :)

Vi havde fået lov, at lave en nyinstallation på en af PC'erne, men det vil ikke lykkes.
I dag fik jeg slettet partitionerne med Gparted, men vi kunne alligevel ikke installere.
Jeg tænker på, om den er låst i bios, eller den er med det nye UEFI eller hvad det hedder.

Den kører nu med Live CD, for det kan den dog.
Der var meget interesse for katagorien "hvorfor Ubuntu" og en del snak om videoredigering.

Hvad gør man, når de gode Windows videoredigeringsprogrammer ikke er der mere.
Så kiggede vi på Softwarecenteret, og så, hvor mange valgmuligheder, der er i Ubuntu.
Efterfølgende installerede Carsten Agger OpenShot på en af maskinerne - lækkert, tak for det.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 14. apr 2013, 01:16

buddig skrev:Vi havde fået lov, at lave en nyinstallation på en af PC'erne, men det vil ikke lykkes.
I dag fik jeg slettet partitionerne med Gparted, men vi kunne alligevel ikke installere.
Jeg tænker på, om den er låst i bios, eller den er med det nye UEFI eller hvad det hedder.

Det kan skyldes at den har en GPT formateret harddisk. Du kan enten bruge Gparted til at sætte partitionerne op (mindst en EXT4, og helst en SWAP). Eller du kan omformatere disken til MBR, i Gparted gøres det fra menuen Devices->Create Partition Table, vælg msdos og tryk Ok. Dette vil også fjerne alle pratitioner fra diskn.
Billede
Billede

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf hvm » 14. apr 2013, 09:21

Spændende, go Århus Hovedbibliotek!

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 14. apr 2013, 12:27

AJenbo skrev:...Det kan skyldes at den har en GPT formateret harddisk. Du kan enten bruge Gparted til at sætte partitionerne op (mindst en EXT4, og helst en SWAP). Eller du kan omformatere disken til MBR, i Gparted gøres det fra menuen Devices->Create Partition Table, vælg msdos og tryk Ok. Dette vil også fjerne alle pratitioner fra diskn.
Det mener jeg også, at jeg prøvede, og det undrede mig netop, at jeg skulle vælge msdos.
Det kan også være at jeg husker forkert, og det var i Diskredskab jeg prøvede at oprette partitioner. :)
Jeg vil prøve med Gparted igen, hvis der bliver tid til det i morgen.
Iøvrigt, så synes jeg, det er svært at være kreativ, samtidig med at der er travlt
og mange mennesker spørger om forskellige ting.
Ofte kommer svaret på vej hjem i bilen, når der er mere ro - eller herfra som nu.
Mange tak, Anders.
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 16. apr 2013, 06:00

buddig skrev:
AJenbo skrev:Jeg vil prøve med Gparted igen, hvis der bliver tid til det i morgen...
// Henning
Da jeg kom i går og skulle prøve, så kørte det.
Jeg valgte sprog og område, og installationen af 12.10 lykkedes helt uden problemer,
så jeg nåede ikke at prøve det med Gparted igen.
Ud over forskellige spørgsmål, var emnet Libre Office for begyndere.
Det er det samme i dag, og senere på ugen bliver det Libre Office for øvede.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 16. apr 2013, 12:33

Godt at det lykkeds :)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 16. apr 2013, 21:41

I dag var en succes.
Der var en del interesse og en tog bussen hjem og hentede sin IBM bærbare, og kom igen for at få Ubuntu på den.

Billede
Jeg begyndte, så kunne den køre mens vi lavede workshop i Libre Office - troede jeg, men den kom med beskeden ovenfor..
Workshoppen skulle starte kl. 16, og det var nu, så den måtte vente.
En af deltagerne var meget øvet i MS Word, og hun ville gerne lære forskellen.
Hun kunne mange ting i Word, som jeg ikke kendte, og jeg kunne vise tilsvarende ting i Libre.
De andre deltagere ville gerne bare følge med og lære af det.
Der var flere ting, som vi gjorde i Libre, som MS Word slet ikke kan.
Det troede jeg, at den kunne, da jeg kun kender de mest almindelige ting i den.

Billede
Efter Workshoppen hentede jeg en Ubuntu 11.04 som jeg tilfældigvis havde i bilen, og den gik lige ind på den gamle IBM T42, så den fik jeg installeret færdig inden biblioteket lukkede kl. 18
På billedet sidder jeg med den.
// Henning

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf zob » 16. apr 2013, 22:44

Hvis du gerne vil have en nyere version op at køre, er her lidt læsestof til dig Henning.
http://www.webupd8.org/2012/11/how-to-install-ubuntu-1210-on-non-pae.html

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 16. apr 2013, 23:37

zob skrev:Hvis du gerne vil have en nyere version op at køre, er her lidt læsestof til dig Henning.
http://www.webupd8.org/2012/11/how-to-install-ubuntu-1210-on-non-pae.html

Tak for tippet, men jeg ville have installeret 12.04, men vi har ikke flere, kun 12.10.
og vi fik travlt med at nå det, inden biblioteket lukker.
// Henning

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf zob » 16. apr 2013, 23:47


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2013, 00:43

Ja Ubuntu har desværre valgt ikke længere at undersøtte disse ældre CPU'er (Pentium 1 og nogle billige Pentium 4 laptops). Der for er det også en god ide at holde sig til 12.04 da den vil være understøttet frem til april 2017, 12.10 holder kun frem til april næste år. 13.04 vil man vist ikke kunne installere.

Jeg har gravet lidt i mini kasser og har fundet ca. 20 Ubuntu 12.04 cd'er som jeg sender i morgen. Beklager jeg ikke har fået gjort det tidligere.

Jeg har også fundet en hel kasse 10.04, men de udløber senere på måneden, det er dog kun 1 opgradering til 12.04 så på den måde er de lige så handy som 11.10 :/ Er der nogen der kunne tænke sig nogle af dem?

P.s. Ubuntu 12.04 cd'erne vil give samme fejl som du fik med 12.10 dvd'en. Så du skal følge den guide zob henviser til, eller bruge 10.04/11.10 og opgradere. Jeg smider også nogle 10.04 og 12.04 server i kassen til dig.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 17. apr 2013, 06:03

AJenbo skrev:Jeg har også fundet en hel kasse 10.04, men de udløber senere på måneden, det er dog kun 1 opgradering til 12.04 så på den måde er de lige så handy som 11.10 :/ Er der nogen der kunne tænke sig nogle af dem?

P.s. Ubuntu 12.04 cd'erne vil give samme fejl som du fik med 12.10 dvd'en. Så du skal følge den guide zob henviser til, eller bruge 10.04/11.10 og opgradere. Jeg smider også nogle 10.04 og 12.04 server i kassen til dig.
Det lyder godt, for vi prøver nu at samle nogle folk til noget - måske et install party her i Åarhus området.
På forhånd tak, Anders.
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 17. apr 2013, 06:07

AJenbo skrev:Ja Ubuntu har desværre valgt ikke længere at undersøtte disse ældre CPU'er (Pentium 1 og nogle billige Pentium 4 laptops)...
Det undrer mig, at jeg ikke havde de "pae" problemer med min IBM T43, der vist er fra 2005.
Den er så gammel, at den har IDE harddisk.
Den ses her
// Henning

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster