Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 8. apr 2013, 23:43

Held og lykke med det

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 10. apr 2013, 22:44

AJenbo skrev:Held og lykke med det
Mange tak.
Billede
Billede fra dagens workshop, hvor Kjeld står bagest på billedet og underviser.

Billede
Flere billeder på http://www.buddig.net
// Henning

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf Martin Jørgensen » 11. apr 2013, 11:34

Hold da op hvor ser det godt ud

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 11. apr 2013, 23:06

Martinjo84 skrev:Hold da op hvor ser det godt ud
Ja, der er fint.

Jeg skulle ikke have været der i dag, men jeg valgte alligevel at køre til biblioteket og se...

Det gik fint, der var af og til en, der var interesseret og spurgte.
Specielt var der en, der helt målbevidst spurgte om, Ubuntu ikke kunne
køre Wondows programmet Total Commander, som var noget helt essentielt for ham.

Jeg snakkede om Norton Commander, den rigtige klassiker, som han også kendte fra DOS dagene.
Det var vist den, han mente, og jeg startede samtidig Gnome Commander.
Det glædelige gensyn overraskede ham.

Jeg viste ham også, hvordan han kunne installere det fra softwarecenteret, og viste ham også Midnight Commander,
som nok snarere er Linux verdenens klassiker og svar på Norton Commander

Som tak sagde han til sidst, at jeg ikke svarede på hans spørgsmål, om Total Commander...

Jeg svarede, at det som Windows program muligvis kunne køre under wine,
men da jeg ikke havde det her, kunne jeg ikke prøve.

Meget hyggeligt, og jeg er sikker på at både ham og jeg havde en positiv oplevelse.

I dag fik jeg udprint af den rigtig gode artikel her, om hvorfor Linux er bedre end Windows.
http://blog.blazingangles.net/soapbox/2008/12/linux-ogsa-bedst-for-almindeli.html

Det ligger der også nu.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 11. apr 2013, 23:38

Nautilus (filhåndteringen) kan også køre med 2 ruder hvis man trykker på F3.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 11. apr 2013, 23:41

På Linux slip­per for, at der dukker et vindue op, netop som du ved at skrive noget, så du plud­se­lig skri­ver tekst i et nyt vindue. De nye vin­du­er holder sig pænt i bag­grun­den på Linux.

Passer det stadig, jeg er temmelig sikker på det er sket for mig.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 12. apr 2013, 06:10

AJenbo skrev:Nautilus (filhåndteringen) kan også køre med 2 ruder hvis man trykker på F3.

Nautilus bruger jeg også normalt, men jeg bruger CTRL T, så dn kører i 2 faneblade og CTRL 2, så den viser filerne som tekst.
Jeg synes at Gnome Commander har nogle fordele når jeg vil browse igennem for at analysere Linux.
Den har f.eks. en hurtig file viewer ved at trykke F3
Iøvrigt tak for Ubuntu CD'erne, de har også været i brug.
// Henning

agger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 23. jan 2008, 10:02

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf agger » 12. apr 2013, 10:42

thj01 skrev:Jeg ved ikke om de forventer at det er gratis.

Det er jo netop der hvor opensource/fri software har sin akilleshæl. programmører og undervisere skal også spise og have tag over hovedet.
(...)
Så til en sådan workshop der ville jeg forvente at der faldt et honora. (svarende til kvalifikationerne)


Jeg arbejder for Magenta, som er det firma, som leverer Ubuntu-PC'erne til blandt andet Aarhus Hovedbibliotek.

Som sådan kan jeg sige, at vi synes, det er rigtigt fint, at community'et kan lave disse workshops for folk. Hvis biblioteket havde bedt os organisere disse workshops, ville vi selvfølgelig meget gerne have gjort det (mod passende betaling), men både personale og brugere får alligevel en anden oplevelse, når de oplever et levende community omkring det, og det er vi udviklere og teknikere kun glade for. Så jeg ser ikke det store problem, jeg synes primært, at det er fedt, at disse workshops er kommet op at stå. :-)

vh

Carsten Agger

udvikler, Magenta ApS
http://www.magenta-aps.dk
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm
http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 12. apr 2013, 10:49

Velkommen til forummet Carsten :)

agger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 23. jan 2008, 10:02

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf agger » 12. apr 2013, 12:03

AJenbo skrev:Velkommen til forummet Carsten :)


Tak :-) Er ikke helt ny som medlem, men jeg kunne ikke huske kodeordet til den gamle bruger, som vist også var oprettet med en udgået email-adresse, så jeg var nødt til at oprette en ny. :-)
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm

http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 12. apr 2013, 12:53

carsten.agger skrev:
AJenbo skrev:Velkommen til forummet Carsten :)


Tak :-) Er ikke helt ny som medlem, men jeg kunne ikke huske kodeordet til den gamle bruger, som vist også var oprettet med en udgået email-adresse, så jeg var nødt til at oprette en ny. :-)

Nej det var også lidt for sjov :), jeg har skrevet en PB til dig omkring den gamle konto.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf thj01 » 12. apr 2013, 14:10

@agger

Velkommen til - skønt at der også kommer nogle "proffer" til.

Det er slet ikke jer jeg har ondt af gg.

Jeg ved ikke om du kender "why Linux sucks" serien fra youtube, men der er en af hovedpointerne: Programmører har brug for at sove og spise - altså mad og bolig = penge.

Jeg VED at bibliotekerne har penge til at få konsulenter/undervisere ind, og jeg har selv undervist på et bibliotek i anden sammenhæng... og fået (god) løn for det.

Jeg synes det er fint, at nogle tilbyder at undervise på biblioteket ud fra ren og skær altruisme, men jeg er ikke enig i at fri software/opensource support = gratis. Det er en holdning - og det er såmænd bare den jeg argumenterer for. Og nogle gange skal man også opdrage på sine kunder g

Jeg er uddannet folkeskolelærer med 12 års undervisnings/administrations erfaring inden for IT - og har arbejdet med Linux privat/semiprofessionelt de sidste 6-8 år. Jeg ville have krævet honora ;), men i denne debat var min indsigelse principiel
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf NickyThomassen » 12. apr 2013, 15:30

thj01 skrev:Jeg synes det er fint, at nogle tilbyder at undervise på biblioteket ud fra ren og skær altruisme, men jeg er ikke enig i at fri software/opensource support = gratis. Det er en holdning - og det er såmænd bare den jeg argumenterer for. Og nogle gange skal man også opdrage på sine kunder g


For ret præcist et år siden, startede jeg på at udvikle softwareløsningen til min virksomhed, og 3 måneder efter registrerede jeg nt-data. Det er en hosting-virksomhed jeg har oprettet, og den bruger kun open source software, primært centrede omkring Postfix og Apache. Jeg blev færdig for nogle uger siden med mailserverene og hostingserveren, efter at have arbejdet på fuld tid, uden ferie og pause, i et helt år(!).

Nu mangler jeg beta-testing og et betalingssystem/regnskabssystem, så med lidt held kan jeg starte salg omkring 1/8, hvilket betyder at den "gratis" software jeg bruger, er meget lidt gratis. De 300.000-500.000 i tabt indtægt skal tjenes hjem igen, samtidig med at jeg skal have almindelig løn.

Så jeg er enig med thj01, open source software er muligvis fri software, men hvis det skal indgå i produktion, så er det på ingen måde gratis. Derved kan det jo godt være gratis i privaten, for der har man tiden og muligheden for at lege med softwaren.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 12. apr 2013, 20:32

Linux is only free, if time has no value. :)
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 12. apr 2013, 20:59

thj01 skrev:...Jeg synes det er fint, at nogle tilbyder at undervise på biblioteket ud fra ren og skær altruisme, men jeg er ikke enig i at fri software/opensource support = gratis. Det er en holdning - og det er såmænd bare den jeg argumenterer for. Og nogle gange skal man også opdrage på sine kunder g...
For det første er der ikke ret meget undervisning i de enkelte workshops, og for det andet, så betragter jeg det mere som en gratis "messestand" endda med opstilling og installationer lige til at gå til for os.
Et sted, hvor der kommer mange mennesker forbi, og uden konkurrende stande.

Jeg og Google søgte lige på den tidligere Ubuntu aktivitet i Bruuns Galleri i Aarhus, og fandt den her:
Carsten Aggers blog
Ja, velkommen tilbage her, Agger.
// Henning

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster