Ubuntu install-video

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Ubuntu install-video

Indlægaf Christian.Arvai » 18. aug 2012, 12:58

Jeg har set en video med install af Oracle:

og det er helt ærligt så sjovt, at jeg tænker på om vi kan lave en lignende video, hvor vi installere Ubuntu med næsen :D

Jeg vil gerne melde mig til "spændetrøjen", og vi finder vel nemt en pc og et kamera, så det er mere den tekniske del som vi skal planlægge.

Mine SP er så:
* Er det noget som vi kan bruge herinde, eller er det en alt for nørdet ide?
* Det bliver nok ikke nemt at vælge sprog under install. Er der evt genvejstaster ved install, så man kan ændre sproget (med næsen).
* Samme SP er der om opdateringerne efter install. Jeg kunne evt prøve at se, om et groft underlag til musen, kan gøre at den kan betjenes (med næsen).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu install-video

Indlægaf Jimmyfj » 18. aug 2012, 14:16

Jeg synes din idé er super god. Det skal vi have op at stå.

Omkring dit spørgsmål, kunne man så ikke evt. redigere videoen så man på udvalgte steder kan klippe en tekst-forklaring ind? Jeg har set dette gjort på engelsk-sprogede install-guides.

Med hensyn til curser efter install kan vi igen gøre god brug af Gimpen, som kan fremstille nogle billeder, som kan lægges i sekvens på x-antal sekunder, nok til at beskueren kan nå at pause videoen begge steder. Samme procedure kan gennemføres med opdateringerne.

Jeg tror fiffet er, at man lader Ubuntu køre i en lav opløsning, for at få fremhævet de punkter, man skal gøre brug af.

Blot et forslag
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu install-video

Indlægaf NickyThomassen » 18. aug 2012, 14:31

Som en teknisk sidebemærkning, så rodede jeg lidt med HTML5 Video for ikke så længe siden, og, hvis videoen bliver lavet, den kan afspilles direkte fra en hjemmeside, hvis den er kodet i et af de understøttede formater.

Et af dem er fx Ogg som container og Theora som codec
https://en.wikipedia.org/wiki/Ogg
https://en.wikipedia.org/wiki/Theora

Hvis den anden admin kan overtales, så kunne vi måske endda vise videoen fra den nye server, når siden bliver flyttet :) Og ellers kan den jo let indlejres i en lidt dårligere kvalitet fra Youtube i et indlæg.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu install-video

Indlægaf Christian.Arvai » 18. aug 2012, 14:45

Omkring dit spørgsmål, kunne man så ikke evt. redigere videoen så man på udvalgte steder kan klippe en tekst-forklaring ind?

Det burde vi nemt kunne ordne. Jeg ved så ikke præcist med hvilket program, da jeg ikke arbejder så meget med video-redigering.

Som en teknisk sidebemærkning, så rodede jeg lidt med HTML5 Video for ikke så længe siden, og, hvis videoen bliver lavet, den kan afspilles direkte fra en hjemmeside, hvis den er kodet i et af de understøttede formater.

Et af dem er fx Ogg som container og Theora som codec

Ogg er også et fint format, og man kan lave en høj opløsning med det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu install-video

Indlægaf Jimmyfj » 18. aug 2012, 15:03

Det burde vi nemt kunne ordne. Jeg ved så ikke præcist med hvilket program, da jeg ikke arbejder så meget med video-redigering.


Her vil Pitivi være et rigtig godt værktøj, som også kan fremstille videoer i .OGG-formatet (lige som et utal af andre formater).

Brugerfladen i Pitivi er meget intuitiv og lige til at gå til. Jeg har en 111/11-forbindelse hvis der skal redigeres.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster