The one with the Q - Quantal Quetzal

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 29. maj 2012, 19:25

"The Debian Way" - Åben en terminal, ctrl+alt+t, og skift til root-tilstand (sudo su).

Her efter redigerer du din /etc/apt/sources.list ved at finde alle de steder, der står precise og skifter precice ud med quantal. Når du har gjort dette gemmer du dine ændringer og lukker editoren igen. Nu skal du så have opdateret systemet til den nye sources.list fil. Dette gør du med:

Kode: Vælg alt

sudo update


Nu kan du så bruge kommandoen:

Kode: Vælg alt

apt-get upgrade


Alternativt kan du bruge disse to kommandoer til at upgradere til 12.10 (meget tidlig Alpha)

Kode: Vælg alt

sudo sed -i 's/precise/quantal/g' /etc/apt/sources.list


Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade


Det første som springer i øjnene er at vi med 12.10 Alpha kommer op i Linux kernel version 3.4.3. Læs mere om Kernel 3.4 her: https://www.google.com/search?q=linux+kernel+3.4&ie=utf-8&oe=utf-8&client=ubuntu&channel=fs

Anden, positive overraskelse får du første gang du åbner et ny fanebllad. Her bliver du præsenteret for en masse sider, du har tidligere har besøgt. Dette er, formentlig, kun på en upgraded version. en clean install har jo ingen historik.

Firefox er oppe i version 13 og virker lidt "tung" i det, men vi er jo også kun i en meget, meget tidlig Alpha.

Som sædvanligt skal jeg minde om, at hverken Alpha, Beta eller RC udgaver høre hjemme på produktionsmaskiner.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 5. jun 2012, 18:20

Pre-Alpha. Méget tidlig Pre-Alpha, indrømmet. Quantal alias Ubuntu 12.10.

I skrivende stund vel ikke mere end "blot" en Ubuntu 12.04 med en nyere kerne: 3.4.0.4 og med Firefox 13.

Under daglig brug mærker du ikke til, at du kører på en "test-udgave". Der er små hikups under vejs, men intet dramatisk, blot små, lidt ligegyldige detaljer som at tekst, på stærkt farvede sider, skifter farve når du scroller siden. Det sker ikke på sider med hvid baggrund og sort tekst. Men er du på en side som http://drabssageridanmark.beboer2650.dk/html/oversigten.html som har stærke farver sker det at teksten fader til en anden farve. Bagateller, men alligevel synlige bagateller, som, formentligt, skyldes et problem i driveren til grafikkortet.

Test af filoverførsel mellem to interne diske, den ene SATA II, den anden SATA 1 viste, ganske som ventet, at flytning af filer fra SATA II til SATA I er det, der går hurtigst (75-80 MB/s) hvor filer flyttet den anden vej er: 45 MB/s som max.

Jeg kører med 12.10 og GNOME-Classic desktop og det fungerer rigtig godt, ud over det lille hop med grafik-driveren.

Trådløst netværk fungerer upåklageligt. Jeg venter stadig på at TDC skal vågne fra deres prinsesse-søvn, så jeg kan komme på adsl. Hmm - Glæder mig helt.

Nu har jeg sat update-manager til at hente og installere opdateringer automatisk, hvilket jeg er meget spændt på om det fungerer. Hvis ikke, er det værste, der kan ske vel, at jeg må installere opdateringer manuelt, som vanligt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2012, 03:36

Den rekomenderede metode at opgradere til en udviklings udgave på er ved at køre:

Kode: Vælg alt

sudo do-release-upgrade -d

Dette sikre at alle links mellem pakker bliver opgraderet.

Den endelige kerne i Quantal bliver enten en udgave af Linux 3.5 eller 3.6.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 8. jun 2012, 13:08

Så kom Quantal Quetzal, a.k.a. Ubuntu i den officielle 12.10 Alpha1. Du kan, som vanligt hente den på http://distrowatch.com/ - Jeg kan love dig, at du får et stabilt system, hvis du henter ISO-filen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf nymark1 » 8. jun 2012, 22:19

Det er ihvertfald positivt at de fik Jockey til at virke i sidste øjeblik inden Alpha 1.
I alle de daily builds jeg har downloadet, er systemet gået ned når jeg har prøvet at installere driveren til mit Broadcom B4312 wireless netkort.
Er det ikke som om at programmer, som Firefox og Libre Office, åbner hurtigere end de gør i 12.04 ?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 8. jun 2012, 22:27

nymark1 skrev:Det er ihvertfald positivt at de fik Jockey til at virke i sidste øjeblik inden Alpha 1.
I alle de daily builds jeg har downloadet, er systemet gået ned når jeg har prøvet at installere driveren til mit Broadcom B4312 wireless netkort.
Er det ikke som om at programmer, som Firefox og Libre Office, åbner hurtigere end de gør i 12.04 ?


Jo. Det virker som om Firefox er kommet på speed. Hvilket skyldes at Mozilla har "dopet" et par indstillinger eller tre.

I hvert fald FF starter betydeligt hurtigere end vanligt. Min FF er oppe i version 14.0 nu ( opdaterede her kl.21.50) og indtil videre har jeg ingen problemer oplevet under pre-alpha, og nu alpha1.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf nymark1 » 8. jun 2012, 22:33

Jimmy, har du installeret 12.10 alpha 1 ?
Jeg kører den live fra en usb stick, men er fristet til at installere den på min computer.
Jeg synes 12.04 er stabil og pålidelig, men den virker lidt "tung" i det på min 1,6 ghz Atom netbook........

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 8. jun 2012, 23:13

nymark1 skrev:Jimmy, har du installeret 12.10 alpha 1 ?
Jeg kører den live fra en usb stick, men er fristet til at installere den på min computer.
Jeg synes 12.04 er stabil og pålidelig, men den virker lidt "tung" i det på min 1,6 ghz Atom netbook........


Ja, jeg kører med 12.10 og har gjort det i godt en uges tid nu. Jeg har systemet installeret, og det VÆLTER ind med opdateringer dagligt. Ja, ofte flere gange dagligt kan du lave en opdate-controll og du vil modtage alt fra 1 til xxx opdateringer.

Men, når du kører Alpha, Beta eller RC som installeret system løber du også den risiko, at dit ellers velfungerende system pludselig ligger hen ad gulvbrædderne, og eneste mulighed er at starte forfra. Det skal man være villig til at gøre lige så ofte det sker, altså "om igen". For det VIL SKE.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf nymark1 » 9. jun 2012, 10:46

Jimmyfj skrev:
nymark1 skrev:Jimmy, har du installeret 12.10 alpha 1 ?
Jeg kører den live fra en usb stick, men er fristet til at installere den på min computer.
Jeg synes 12.04 er stabil og pålidelig, men den virker lidt "tung" i det på min 1,6 ghz Atom netbook........


Ja, jeg kører med 12.10 og har gjort det i godt en uges tid nu. Jeg har systemet installeret, og det VÆLTER ind med opdateringer dagligt. Ja, ofte flere gange dagligt kan du lave en opdate-controll og du vil modtage alt fra 1 til xxx opdateringer.

Men, når du kører Alpha, Beta eller RC som installeret system løber du også den risiko, at dit ellers velfungerende system pludselig ligger hen ad gulvbrædderne, og eneste mulighed er at starte forfra. Det skal man være villig til at gøre lige så ofte det sker, altså "om igen". For det VIL SKE.

Selvfølgelig :)
Men den risiko kan jeg sagtens leve med på min netbook.
For det første er det ikke min primære computer, og alt jeg laver på den bliver alligevel gemt på Ubuntu One og Dropbox.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 10. jun 2012, 00:31

And here comes the very, very fun part of it!

Jeg faldt over denne artikel: http://worldofgnome.org/gnome-shell-gets-its-first-facelift/

Artiklen gav mig lyst til lige at "lege" lidt med GNOME-Shell på min 12.04/12.10-hybrid - Mann OH Mann.

Der er skrevet om at Firefox 13 skulle have nogle skarpe forbedringer på opstarten af browseren. Det har den, lidt, under Unity, og lidt under GNOME-Classic. Begge DE's yder en rigtig god load-hastighed på Firefox, men, hold nu fast: På GNOME-Shell loader Firefox på 2 - 3 sekunder. Surfing på nettet føles ekstremt hurtigt, trods mit handicap-TDC-2MB/s-USB-Modem. Selv grafiktunge sider som Ekstrabladet.dk loader med en hastighed man overraskes over første gang man oplever det.

Ud over det har jeg noteret mig en, ja, jeg ved ikke, en stramning af sikkerheden på systemet.

Jeg har en ekstra krypteret 250GB SATA disk i min maskine, som jeg bruger til at gemme vigtige ting på, qua min 12.04/12.10 hybrid.
Hver gang jeg starter, eller genstarter maskinen, og vil tilgå denne ekstra disk kommer systemet, som det skal, og beder om en adgangskode. Jeg taster denne kode, og på 12.04 ville det have været nok til at kunne tilgå disken efter at have trykket "Ok". Men ikke på 12.10, nej. Her kommer systemet efter at have modtaget den første kode, og beder efter adgangskoden igen. Først anden gang jeg skriver koden og klikker "Ok" åbner systemet for adgang til disken.

Jeg tror ikke dette er en fejl, på nogen måde. For samtidig med at der kommer to krav om adgangskode før åbning af disken kommer disse to kode-krav også i hver deres dialog-boks. De er ikke ens, da den ene dialog-boks (den anden) er hen ved dobbelt så bred som den første. Men, som sagt, så tror jeg ikke det er en bug, snare end en skærpelse af sikkerheden omkring den krypterede disk.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 10. jun 2012, 10:41

En anden ting som undrer mig, er at systemet nogle gange forlanger root-adgangskoden ved opdateringer til systemet. Nogle gange følger der en genstart med disse tilfælde, andre gange, selv om root-adgangskode er krævet tøffer systemet videre uden krav om genstart.

Min første indlysende tanke er den, at når koden kræves er det opdateringer til kernel-land der installeres, men det forklarer ikke de gange, hvor systemet tuller videre til trods for kode-kravet.

Den fil jeg har lagt mærke til blev opdateret, bl.a. er libflite1, hvilket er:

Flite is a small fast run-time speech synthesis engine. It is the
latest addition to the suite of free software synthesis tools
including University of Edinburgh's Festival Speech Synthesis System
and Carnegie Mellon University's FestVox project, tools, scripts and
documentation for building synthetic voices. However, flite itself
does not require either of these systems to run.

It currently only supports the English language.

This package contains the shared library objects of Festival Lite


Men på et normalt system, som mit, vel ikke er i brug.

Det er ikke et problem, men blot et emne det kunne være rart at vide lidt mere om. Jeg husker nemlig ikke at det fungerede sådan under 12.04.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2012, 12:04

Hvis det er kørende dele som ikke kan genindlæses kræver systemet genstart.

I 12.04 kan det også lade sig gøre at opdatere uden adgangskode, jeg tror det er en indstilling et sted for det er ikke alle mine maskiner der tillader dette.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 10. jun 2012, 13:41

Har fundet denne side:

http://www.pcworld.com/businesscenter/article/257231/eight_new_features_in_ubuntu_linux_1210_quantal_quetzal_alpha_1.html

Her forklares det, at netop update-manager er under heftig udvikling. Det, sammenholdt med det nye security module Yama, som tilfører Linux kerne 3.4 :

'Yama' security module

Linux has several security modules: selinux, apparmor, etc. Yama is a new security module that collects a number of system-wide DAC security protections that are not handled by the core kernel itself. For now, Yama restricts the ptrace interface, which allow a process to examine the memory and running state of any of the processes of the same user.


http://kernelnewbies.org/Linux_3.4

Her er lidt om DAC

Discretionary Access Control (DAC)

Discretionary Access Control (DAC) allows authorized users to change the access control attributes of objects, thereby specifying whether other users have access to the object. A simple form of Discretionary Access Control (DAC) might be file passwords, where access to a file requires the knowledge of a password created by the file owner. In Linux, the file permission is the general form of Discretionary Access Control (DAC).

The DAC mechanisms have a basic weakness, and that is they fail to recognize a fundamental difference between human users and computer programs.


http://www.omnisecu.com/gnu-linux/redhat-certified-engineer-rhce/what-is-security-enhanced-linux-selinux.htm

Interessant udvikling i den kommende 12.10 - Der læses videre :D

Edit:

Mere om Yama:

http://lwn.net/Articles/393012/

http://www.mjmwired.net/kernel/Documentation/security/Yama.txt

http://www.openwall.com/lists/kernel-hardening/2011/11/30/3

Det ser ud til at Canonical trækker med den helt store traktor i denne udvikling. +100.000 til videre :P
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf Jimmyfj » 27. jun 2012, 22:13

Se det her er interessant: cracklib-runtime and libcrack2 som er et program til at tjekke kodeord. Læs mere her:


http://pkgs.org/centos-5-rhel-5/centos-rhel-x86_64/cracklib-2.8.9-3.3.x86_64.rpm.html

Jeg har undersøgt om funktionen skulle være i Ubuntu 12.04, men jeg kan ikke finde den vi Synaptic, så jeg går ud fra den ikke er med der. Men den lyder særlig interessant for systemadministratorer, dog ved jeg ikke, hvad jeg skal mene om funktionen på en stand-alone desktop.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: The one with the Q - Quantal Quetzal

Indlægaf lath » 2. jul 2012, 03:07

Jimmyfj skrev:Se det her er interessant: cracklib-runtime and libcrack2 som er et program til at tjekke kodeord. Læs mere her:


http://pkgs.org/centos-5-rhel-5/centos-rhel-x86_64/cracklib-2.8.9-3.3.x86_64.rpm.html

Jeg har undersøgt om funktionen skulle være i Ubuntu 12.04, men jeg kan ikke finde den vi Synaptic, så jeg går ud fra den ikke er med der. Men den lyder særlig interessant for systemadministratorer, dog ved jeg ikke, hvad jeg skal mene om funktionen på en stand-alone desktop.


Detalje: det du nævner er software biblioteker - ikke programmer.
Bortset fra den detalje skal man bare skrive crack i søgefeltet inde i Synaptic så vises de.

Jeg bemærker lige at man i sin tid gik væk fra unix crypt fordi de hashede kodeord var blevet for nem at brute-force gætte.
PHK har nu sagt det samme om md5 funktionen - altså han har EOLet den(1). PHK udviklede den EOLede funktion som erstatning for unix crypt - dvs. at hvis nogen får fat i en database over md5 hashede kodeord er de nok brute force gættet senest nogle dage efter.
Bruges md5 hashing algoritmen i f.eks. Wordpress og phpBB3 kan kodeord til et sådan Wordpress CMS/phpBB3 kodeord gættes efter nogle dage, såfremt man får fat i databasen over de hashede kodeord.

Løsningen er nu bcrypt, der har den fordel at den udover det sædvanlige salt også har en work-faktor, så man over tid kan skrue på hvor svært det er at knække et bcrypt hashed kodeord. (mere work faktor = mere arbejde kræver det).
Bcrypyt på SourceForge: http://bcrypt.sourceforge.net/
Brug af bcrypt i PHP: http://t.co/k2QWDLVi


Bemærk at jeg ikke skriver krypteret, for det er ikke det man gør.
md5sum er en hashing algoritme der er en en-vejs funktion. Dvs. den kan skabe det samme forvanskede kodeord, med det samme plain-text kodeord og salt som input/ind data, men man kan ikke gå den anden vej og så få kodeordet - det er meget svært.
Kryptering derimod er 2-vejs.


/Lars

(1)
http://phk.freebsd.dk/sagas/md5crypt_eol.html,
og lidt historie: http://phk.freebsd.dk/sagas/md5crypt.html,
lige efter episoden med Linkedin, Last.fm m.fl: http://www.version2.dk/blog/problemet-med-graesroedder-45848
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster