Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2011, 10:48

Så er udviklingen vist godt i gang. Jeg er personlig spænt på alt det arbejde der kommer til at blive lagt rundt om at gør Thunderbird klar som standard mailklient, den endelig evaluering for det vil ske i alpha 3.

Jeg ser også at LLVM bliver aktiveret for Xorg hvilket skulle give bedere ydeevne for grafikkort uden fuld accelleration, og så er der jo også en chance for at der kommer åbne 3D drivere til Nvidia kort.

Er der ellers noget i ser frem til?

zerben

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf zerben » 31. maj 2011, 11:12

Bedre understøttelse af netkort,om ikke før så dog ved RC.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf laoshi » 31. maj 2011, 11:14

Det som jeg ser mest frem til - bortset fra de generelle forbedringer - er videreudviklingen af unity, som jeg ellers er godt tilfreds med. Er mere tvivlende over for Thunderbird som standard-mail-klient (men hvad, jeg kan jo bare beholde evolution).
Men som altid er det spændende at se hvad der sker i løbet af udviklingsperioden.
Et par links:
[*] Indgangsside fra wiki.ubuntu.com
[*] Oversigt fra softpedia
[*] Køreplan for processen
[*] Mark Shuttleworths forklaring af kodenavnet = den drømmende ozelot
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 31. maj 2011, 12:07

zerben skrev:Bedre understøttelse af netkort,om ikke før så dog ved RC.


Det er ikke rigtig noget der ligger hos Canonical, men derimod ved kerne udviklerne/eller producenten af hardwaren.

Har du Broadcom netkort skal du ikke håbe på at det nogensinde bliver bedre, medmindre der sker mirakler ved Broadcom.
(Altså: Broadcom hardware suxs - stem med pengepungen - køb ikke Broadcom hardware, eller hardware hvor Broadcom hardware indgår i.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2011, 12:26

Jeg ved at der allerede nu arbejdes på at fikse nogle afproblemerne der var med broadcom ved natty, muligvis lander de også der.

Déjà Dup kommer ind som officelt backup værktøj.

Det bliver også gjort noget ved comunity godkendelse af hardware, og så ligger der jo et kæmpe arbejde med at omskrive alle Ubuntu specefikke programmer fra gtk2 til gtk3.

Jeg kan også nævne at der arbejdes på at gøre det muligt at lave loco specefikke iso'er.

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 31. maj 2011, 14:25

AJenbo skrev:Så er udviklingen vist godt i gang. Jeg er personlig spænt på alt det arbejde der kommer til at blive lagt rundt om at gør Thunderbird klar som standard mailklient, den endelig evaluering for det vil ske i alpha 3.

Jeg ser også at LLVM bliver aktiveret for Xorg hvilket skulle give bedere ydeevne for grafikkort uden fuld accelleration, og så er der jo også en chance for at der kommer åbne 3D drivere til Nvidia kort.

Er der ellers noget i ser frem til?


Kan man håbe at det du skriver om grafikkort betyder at Unity kommer til at køre lidt hurtigere på f.eks. netbooks?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2011, 14:39

Det kommer så sandelig an på hvilket grafikkort der sider i din netbook, men planen er jo generelt hele tiden at få de vedesse kort til at køre hurtigere.

Den åbne Nvidia driver er generelt langsommer end den lukkede, den fungere dog bedre på mange andre måder, og der er også visse undtagelser hvor den er hurtiger (jeg ved ikke om Unity er en af dem). LLVM er til når grafikkortet ikke understøtter en funktion og den der for må afvikles på processoren, det er hurtigere end det tidligere MESA software render, men det er ikke hurtigt at afvikle grafik på en CPU og en netbook har jo normalt en meget ringe CPU.

Den åbne ATI driver er efterhånden ved at være godt på plads allerede i Natty og det videre udvikling vil nok fokusere på at optimere hastigheden samt understøttelse af nyere kort og forskellige video ud konfigurationer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2011, 14:51

Nå ja så er der jo også den "store" nyhed at det nok bliver Linux 3.0

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 31. maj 2011, 14:59

AJenbo skrev:Jeg ved at der allerede nu arbejdes på at fikse nogle afproblemerne der var med broadcom ved natty, muligvis lander de også der.

Déjà Dup kommer ind som officelt backup værktøj.

Det bliver også gjort noget ved comunity godkendelse af hardware, og så ligger der jo et kæmpe arbejde med at omskrive alle Ubuntu specefikke programmer fra gtk2 til gtk3.

Jeg kan også nævne at der arbejdes på at gøre det muligt at lave loco specefikke iso'er.


Jeg synes at:
Jeg kan også nævne at der arbejdes på at gøre det muligt at lave loco specefikke iso'er.

lyder ret interessant for det må vel et eller andet sted også betyde loco specifikke pakke(r), som så kan efter-installereres på en almindelig ikke loco-specifik ubuntu installation.

Loco specifikke pakke(r) er interessant på den måde at vi kan inkludere vores netkort/netværk debugging script, og pastebinit afhængigheden, evt krydret med soundpartners post install script i en pæn pakke (han skal selvfølgelig give lov til det, men det er nok kun en formalitet).

Vi kan lave flere support scripts end den der findes til netkort /netværk debugging - det kunne gøre det nemmere ikke at skulle spørge om den samme ting men bare pege på en bestemt tråd, og sige følg instruktionerne i den tråd, og giv mig resultatet i et nyt indlæg.
Som bonus virker det også mere professionelt (styr på tingene), og nybegynder kan nøjes med nogle simplere kommandoer i terminalen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf laoshi » 31. maj 2011, 22:45

AJenbo skrev:Nå ja så er der jo også den "store" nyhed at det nok bliver Linux 3.0

Ifølge Linus Thorvalds selv er det jo næsten en ikke-nyhed - der sker ikke noget særligt med kernen i den anledning.
Se mere http://www.linuxchick.se/2011/05/30/linux-3-0-0-rc1/ og http://www.version2.dk/artikel/19296-linux-faar-30-i-20-aars-foedselsdagsgave-af-alfahannen-linus-torvalds
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

zerben

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf zerben » 31. maj 2011, 22:59

Til lath.Jeg ved godt at det ikke er Ubuntus Problem men det er stadigvæk surt for alle der ikke kan komme på nettet uden usb sticks.Det var heller ikke en kritik men mere et ønske.Jeg har kørt Suse siden 11.04 blev RC fordi at alt jeg forsøgte endte i at det ikke virkede men i Suse 11.4 var der overhovedet ingen problemer.Det er ikke et spørgsmål om at komme af med noget galde men det er de tørre fact.Jeg har været med siden Ubuntu 6.06 og vil gerne fortsætte men det skal også være til at have med at gøre uden den store kædestrammereksamen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 1. jun 2011, 18:42

zerben skrev:Til lath.Jeg ved godt at det ikke er Ubuntus Problem men det er stadigvæk surt for alle der ikke kan komme på nettet uden usb sticks.Det var heller ikke en kritik men mere et ønske.


Jeg blev nu ikke sur - slet ikke.
Broadcom udmærker sig bare ved at lave skrammel hardware.

zerben skrev:Jeg har kørt Suse siden 11.04 blev RC fordi at alt jeg forsøgte endte i at det ikke virkede men i Suse 11.4 var der overhovedet ingen problemer.Det er ikke et spørgsmål om at komme af med noget galde men det er de tørre fact.Jeg har været med siden Ubuntu 6.06 og vil gerne fortsætte men det skal også være til at have med at gøre uden den store kædestrammereksamen.


Jeg kan bemærke at Open SuSe (og SuSe Enterprise) har noget pakkeinstallationssoftware der slår aptitude & friends med flere længder, når det kommer til at finde de rigtige afhængigheder.

Det er den algoritme (computer-formel) der finder afhængigheder der i stedet for nem matematik/datalogi er blevet baseret på avanceret matematik.

Det gør lige pludselig at rpm pakkesystemet ikke suxs max (på Open SuSE) på samme måde som det gjorde før.
Faktisk er det efter min bedste overbevisning så meget bedre at det nu er debian pakkesystemet der er bagud.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 28. sep 2011, 22:11

I alle de udgaver af Ubuntu 11.10 jeg har prøvet indtil nu (alpha, beta og daily builds) har jeg ikke kunnet finde ud af at indstille Launcheren, så den kun kommer frem når markøren køres helt op i øverste venstre hjørne, i stedet for at den kommer frem når markøren rører venstre side af skærmen.(Altså når den er skjult fordi jeg har et maksimeret et åbent vindue.)
I 11.04 gør jeg det under "sluk knappen" og så vælge Systemindstillinger-Panel og Menuer.
Er der nogen der ved hvordan/om man kan i Ubuntu 11.10?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2011, 01:19

Du skal nok installere Compiz Config Settings Manager

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 11.10 Codename Oneiric Ocelot Alpha, Beta, RC

Indlægaf laoshi » 29. sep 2011, 07:54

"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster