Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 31. jan 2011, 04:05

soundpartner skrev:
AJenbo skrev:Jeg har et mini-pcix intel pro wifi kort hvis du er interaseret.
meget.
jeg er i københavn i morgen (senere i dag) så kunne vi evt lige stikke hovederne sammen. Du må også meget gerne give en hånd med at skifte det hvis det er, for jeg er ikke en ørn inde i sådan en bærbar... faktisk har jeg måske selv et i en gammel defekt bærbar. eller det kunne være der var noget i den du ku bruge. hvis jeg har den her hjemme kan jeg jo lige tage den med.

Ok, bare tag den anden maskine med også-

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 31. jan 2011, 07:44

Til dem der ikke ved det - her er nogle udgivelsesdatoer.
For nye brugere har jeg også oversat nogle af de forkortelser vi bruger.

  • Ubuntu 11.04 Alfa 2 udkommer på torsdag (den 03. Februar 2011).
  • Off-topic:
    Ubuntu 10.04.2 (2. vedligholdelses-udgave af Ubuntu Lucid Lynx) udkommer Torsdag den 17. Februar 2011.
  • Ubutnu 11.04 Alfa 3 udkommer Torsdag den 03. Marts 2011.
  • Ubuntu 11.04 Beta udkommer Torsdag den 31. Marts 2011.
  • Ubuntu 11.04 RC (Release Candidate) udkommer Torsdag den 21. April 2011.
  • Ubuntu 11.04 Final Release (den færdige udgave af Natty) udkommer Torsdag den 28. April 2011.

Informationer findes i en Release Schedule: https://wiki.ubuntu.com/NattyReleaseSchedule

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf tjampman » 6. mar 2011, 02:39

Hvor stabil er natty, egentlig?
Jeg skal til at reinstallere min laptop, og jeg går og spekulere om jeg kan smide natty ind på den. det er jo ikke en produktions maskine, og jeg kan godt leve med nogen mindre udfald, men jeg gider jo heller ikke genistallere 3 gange om ugen fordi det går ned...

Normalt ville jeg slet ikke gide at spørge og bare installere seneste stabile version, men jeg synes tidligere at have hørt at ubuntus alpha og beta versioner har kørt meget stabilt, og det er derfor jeg har overvejet at smide natty ind i stedet for 10.10

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf NickyThomassen » 6. mar 2011, 07:40

Normalt plejer Ubuntu at levere stabil software, også selvom det stadig er i test, men du skal nok være forberedt på at der er et par småting der ikke virker optimalt. Systemet som sådan burde køre fint.

Som udgangspunkt plejer man at bruge de helt nye udgaver (af Linux) hvis man enten har noget hardware der ikke er understøttet i den senete stabile udgave (af éns fortrukne distribution), hvis man gerne vil hjælpe Ubuntu med at finde fejl eller hvis du gerne vil bruge "bleeding edge" software, altså det nyeste af det nyeste.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 6. mar 2011, 08:19

Alpha er per defination ustabil. På min maskine fyser grafikken fra tid til anden (ofte hvis jeg bruger chromium, men også nogle gange under log ind). Vindus dekorationen har det med at falde fra og menuen kan godt drille, det oplevede vi på alle de maskiner vi hade kørende til OSD i går.
Der er ikke længere noget der er så krtisk at jeg har været nød til at geninstallere (det var der for et par uger siden), men det er heller ikke noget du skal regne med at arbejde uforstyret i. Omkring beta beta plejer det at være betydeligt mere stabilt.

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf tjampman » 6. mar 2011, 13:36

Tak for svarende, jeg prøver det! om ikke anden så lærer man vel lidt, hver gang der er en lille knast.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Claus Henriksen » 6. mar 2011, 16:55

Jeg synes bestemt heller ikke Natty er klar til brug for folk uden eventyrlyst.
Den ser dog meget lovende ud og jeg er allerede klar til standard Unity interfacet efter at have kørt gnome 'kold tyrker' de sidste par uger med 10.10 Unity. Det skal nok blive godt.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Fyrsten
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2007, 00:54

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Fyrsten » 13. mar 2011, 18:22

Jeg har nu kørt en god uges til med Natty, og det har fungeret ok, dog med de sædvanlige småproblemer.

Primært har jeg problemer med suspend/resume, hvor f.eks. tastaturet skifter vilkårligt til amerikansk, eller hvor firefox får problemer. Der har også været lidt små-problemer med java og flash, men dem er jeg vist ved at have udryddet.

Nu til det positive: Unity er bestemt nyt, og man skal lige vænne sig til det. Jeg synes dog at det efter en uges brug begynder at virke intuitivt, og jeg synes også at jeg udnytter skærmpladsen bedre. Der er nogle småting jeg gerne ville ændre, men det kan vente til Natty er kommet ud officielt.

Alt-i-alt er jeg godt tilfreds med Natty, eller måske nærmere Unity, som er den helt store nyhed denne gang.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 13. mar 2011, 18:41

Jeg har også prøvet at forsøge mig med natty alpha 2 på min test maskine.

Det gik ikke særligt godt.
Under partitionering kommer libgparted kommer med en fejlmeddelelse, som jeg ikke kan huske, men den nævner noget med kernen, og den skriver at jeg bør genstarte.
Mere præcist, så kan den ikke finde ud af at opdele en harddisk i partitions.
Min teori er at jeg tror at det er fordi at der har ligget et PCBSD system (FreeBSD partitioner og filsystemer), som har fyldt hele disken, og libgparted tager det så ikke særlig pænt, hvis den ikke kan læse at en harddisk har en msdos opdeling af partitions.

Det er noget jeg lige skal have testet, for libgparted må ikke antage noget om at en harddisk er andet end et block device.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf thomasjohansen » 28. mar 2011, 10:08

Har for første gang, lige prøvet den sidste nye beta version af 11.04, i virtualbox.

Var overrasket over at de har valgt at sammenlægge "steder" og "system" i resten af menuen.
Det er syndt, da det giver flere skridt for at nå hen til det ønskede. Man kan sikkert selv lave det om og er klar t noget jeg vil gøre.


Kan også se at de har gjort så menuen " fil, rediger...." vises i panelet frem for i det vindue det hører til.
Også noget jeg vil lave om på.


....Med mindre unity menuen bliver lækker at arbejde med, synes ikke den er tilstede endnu, eller måske skal den bare lige aktiveres?
Vedhæftede filer
1104-beta.jpg
se eksempel her
1104-beta.jpg (81.32 KiB) Vist 751 gange
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Fyrsten
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. mar 2007, 00:54

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Fyrsten » 28. mar 2011, 10:33

Så har jeg været igang med 11.04 lidt længere tid, og der er dukket en del flere problemer op.

Den store hurdle er klart Unity, som kræver tilvænning, til gengæld er der også kommet mange forbedringer...

bl.a har jeg døjet med netbank, sandsynligvis pga. jeg ikke har fået java installeret korrekt, men mon ikke der er styr på det til release-date? Dette problem har også medført nogle følge-fejl, primært ifbm. software-opdatering.

Generelt er jeg egentlig godt tilfreds med Unity, ja, det kræver tilvænning, til gengæld er det også en del smartere og nytænkende end Gnome i mange sammenhænge. Det største øv ved unity er klart manglen på en samlet oversigt over administrations-programmer. Det er ikke noget problem, hvis man ved hvad programmet hedder, men hvis man kun kan huske ikonet, så er det en pine at skulle finde den funktion. Det kunne man rette op på med en slags admin-oversigt, men det er p.t. ikke implementeret så vidt jeg kan se.

Til gengæld synes jeg at det er smart nok at Fil, Edit osv ligger i panelet i stedet for i vinduet. Det gør at man altid ved hvor man skal finde de funktioner, uanset hvor ens aktive vindue er.

Jeg synes også at det er smart at man som standard kommer i et søgefelt, hvor man hurtigt kan komme til et bestemt program eller spil, med nogle få tast. Taster man f.eks. libre kommer ikonerne til libreoffice frem, hvilket for mig er hurtigere end at skulle flytte musen gennem nogle menuer. Problemet er så at man skal vide hvad programmet hedder, men det vænner man sig nok til. Jeg synes også at det er smart at der foreslås programmer fra software center, hvis man søger på noget specifikt. F.eks. skulle jeg formatere en ekstern harddisk, og da jeg søgte på format blev jeg tilbudt at installere gnome format. Vældig praktisk.

Generelt bærer Unity-interfacet meget præg af at der er fokuseret på hvor meget plads de enkelte ting fylder, så det brugbare område er effektiviseret. Det virker rigtig godt for mig :) Firefox har fået samme overhaling og jeg synes f.eks at det er genialt at reload og stop ligger i samme knap nu, da det er 2 funktioner der komplementerer hinanden og aldrig skal bruges samtidigt. Hvorfor så bruge pladsen til 2 knapper, når det kan ligge i 1?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 28. mar 2011, 10:54

@thomasjohansen du har ikke 3D acceleration og kan der for ikke køre Unity, hvis ikke du kan få 3D acceleration op at køre kan du eventuelt installere Unity2D. Det er muligt at sætte den klassiske gnome op på samme måde som før, og det vil den også blive hvis du overføre dine indstillinger fra en tidligere udgave.

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf thomasjohansen » 28. mar 2011, 11:33

Efter installation af unity2d så giver det hele lidt mere mening. Håber de får rettet den "fejl" at unity2d ikke bliver installeret på systemer uden 3d.

nå men jeg vil teste unity igennem. Mit umildbare første meget hurtige indtryk er at det at browse gennem programmer er uoverskueligt når de ikke er grupperede.

Men kigger videre på mulighederne...
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 28. mar 2011, 11:46

Unity2D bliver muligvis først inkluderet fra 11.10. Du skulle kunne vælge gruberinger øverst til højre (ved ikke om den er kommet i Unity2D).

Istayhomealot
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. dec 2009, 21:15

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Istayhomealot » 1. apr 2011, 22:27

Jeg har installeret Ubuntu Natty Beta på en Thinkpad x120e. Det var en særdeles positiv oplevelse: WIFI virker ud af boksen, hvilket det ikke gør i 10.10. Lyde virker også fint og det samme gør bluetooth.

Systemet er forholdsvist stabilt, men dog virker det lidt langsomt. Compiz crasher en gang i mellem, men det er ikke voldsomt. Til gengæld er animationen af dash nogle gange lidt langsom.

Unity lover godt. Der er mange gode elementer: det passer perfekt til en lille skærm. Det er nemt at skifte mellem vinduer. Animationerne er flotte og understøtter funktioner på en hensigtsmæssig måde. Derudover er fedt at søgning er blevet så integreret i desktoppen.

Der er dog et minus ved den megen søgebasering, nemlig, at det er svært at finde programmer, hvis man ikke ved hvad de hedder. Jeg håber, at der bliver lavet noget a la gnomes control center, for det er svært at finde rundt i for nye brugere.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster