Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 29. okt 2010, 14:10

Kan bekræftige at launchere kommer til at kunne skjules så den ikke altig tager pladsen.
Jeg har også spurgt om ikke de kan få ugedage og muligheden for at se klokken for flere tidszoner tilbage og det virker til at de vil kigge på vertfalg noget af til natty.

Mht btrfs så kan jeg nævne følgende:
Resize mens den er mounted.
Kan hvis spænde over flere diske.
Kan lave RAID 1 og RAID 0 funktionalitet
Kan lave køre som write oven på et read only medie.
Høj fejl tollerence, bland andet ved at skrive nye kopier af filer istedet for at overskrive de gamle, så man skulle kunne hive gamle kopier frem igen.
Data komprimering.

Der er også planlagt at den skal kunne validere filer, og have RAID 5 og 6.

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 29. okt 2010, 18:20

AJenbo skrev:Kan bekræftige at launchere kommer til at kunne skjules så den ikke altig tager pladsen.
Jeg har også spurgt om ikke de kan få ugedage og muligheden for at se klokken for flere tidszoner tilbage og det virker til at de vil kigge på vertfalg noget af til natty.

Mht btrfs så kan jeg nævne følgende:
Resize mens den er mounted.
Kan hvis spænde over flere diske.
Kan lave RAID 1 og RAID 0 funktionalitet
Kan lave køre som write oven på et read only medie.
Høj fejl tollerence, bland andet ved at skrive nye kopier af filer istedet for at overskrive de gamle, så man skulle kunne hive gamle kopier frem igen.
Data komprimering.

Der er også planlagt at den skal kunne validere filer, og have RAID 5 og 6.

"Launcher", er det et andet navn for det famøse panel i venstre side?

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 29. okt 2010, 22:31

Nå, jeg har "googlet" lidt rundt og fandt det her:


"Here is how the Unity Launcher auto-hide will work, as explained by Mark Shuttleworth:

The current plan is for the Launcher auto-reveal to happen when the mouse is over the top left Ubuntu icon only, not just against the left of the screen."

Hvilket i mine ører lyder som at panelet/Launcher forsvinder fra skærmen når et program bliver åbnet/maksimeret (f.eks. Firefox), og at den kun kommer frem hvis man lader musen køre hen over Ubuntu iconet i øverste venstre hjørne.
Det lyder perfekt i mine ører. Jeg kan i øvrigt se at andre brugere har samme indvending som jeg selv: at Launcher fylder for meget på en netbook skærm, hvis den ikke kan autohide/overlappes af åbne programmer.

Så med den bekymring af vejen glæder jeg mig helt vildt til at se hvor Ubuntu udvikler sig hen med Unity som default desktop.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 30. okt 2010, 03:21

Ja det var også et af mine største problemer med den. og jeg er glad for at høre at de har fundet en løsning som også vil virke med touch, hvor man ikke nødvendigvis kan ramme den sidste pixel på skærmen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 ... OneConf

Indlægaf lath » 11. nov 2010, 04:21

OneConf

Med Natty kommer der en tilføjelse til Ubuntu One som hedder OneConf.

Kort fortalt så går det ud på at man kan gemme en liste af ens favoritpakker på ubuntu One (det er kun 1 af brugsmønstrene - Uses cases).

Meget praktisk , for så kan man bare hente en liste af pakker som man vil have installeret - og når de er installeret, så har man de samme pakker som på en tidligere Ubuntu version.

Det ser ud til at OneConf bliver tilgængelig i både pakke managers så som Ubuntu Softwarecenter, og Synaptic, og i Ubiquity (Ubuntus grafiske installationsprogram), så pakkerne kan installeres samtidig med at Ubuntu selv bliver installeret eller opgraderes til en nyere Ubuntu version.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 ... GNOME Shell

Indlægaf lath » 11. nov 2010, 04:51

GNOME Shell - konkurrenten til Unity. Den kan man afprøve på sin Lucid/Meerkat installation.

Den kan ikke downloades via pakkesystemet, men må oversættes fra kildekode:
Her er guide til hvordan det gøres, incl hvordan man starter og stopper GNOME Shell (der er reklamer i toppen af siden fra Google Ads):
http://www.webupd8.org/2010/10/install-gnome-shell-from-git-in-ubuntu.html

Husk at du ikke kan starte GNOME Shell hvis oversættelsen mislykkedes!
Du skal med andre ord se den her i terminalen:
*** success *** [23/23]

Så er det lykkedes dig at oversætte GNOME Shell.

Vigtigt:
Du må kun bruge sudo når du hente de pakker udviklere bruger til at udvikle softwaren til GNOME Shell (altså ved sudo apt-get install koammndoen, som er den første kommando).
Årsagen er at du bygger og kører GNOME Shell inde fra en undermappe i din egen Hjemmemappe, så du ikke kan lave knas med pakkerne i dit system.


/Lars

Edit:

Kommandoen i punkt 2 hvor du skal erstatte andrei med dit eget brugernavn, kan laves smartere.
Kør den her i stedet:

Kode: Vælg alt

export PATH=$PATH:/home/$USER/bin

virker altid ...

Måske endnu nemmere
Opret en mappe der hedder bin i din hjemmemappe (bemærk - med små bogstaver), hvis du ikke allerede har en.
Så sker der det at denne kode fra bunden af din .profile i hjemmemappen køres:

Kode: Vælg alt

# set PATH so it includes user's private bin if it exists
if [ -d "$HOME/bin" ] ; then
    PATH="$HOME/bin:$PATH"
fi

når du åbner en ny terminal.

Så har du allerede her åbnet en terminal fra punkt 1 så lukker du den, og åbner en ny igen, og herefter vil progrmmaer fra din bin mappe blive kørt bare ved at du skriver dets navn.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 11.04 ... GNOME Shell

Indlægaf Jimmyfj » 17. nov 2010, 16:21

Er du interesseret i at lave din Maverick "om" til en Natty er her en kommando, du kan køre i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo sed -i 's/maverick/natty/g' /etc/apt/sources.list && sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade


Efter denne handling vil du sikkert få en fejl-meddelelse omkring extras, som producerer en "404 File not found" fejl.

Denne fejl kan du omgå ved at rette i din /etc/apt/sources.list hvor du skal mærke extras ud med # yderst til venstre. Herefter kan du køre en normal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && apt-get upgrade


Dette vil give dit omkring 786 MB i opdateringer, og kræve en genstart.

VIGTIGT

Du kan IKKE komme tilbage til Maverick på andre måder end ved en clean install, altså HÉLT forfra med Ubuntu 10.10 - Så laver du ovenstående ændring skal du være SIKKER på, at du vil følge Alpha/Beta/RC-testene, ellers vil jeg meget stærkt fraråde nogen at gøre brug af kommandoen til ændring af repos.

Samtidig skal jeg minde om, at det IKKE er tilrådeligt at bruge Alpha-, Beta- eller RC-software på produktionsmaskiner.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Svante » 20. nov 2010, 09:06

Hvis 11.04 bruger Unity som Netbook edition, hvad bliver så forskellen på de to?

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 21. nov 2010, 00:26

Nå, jeg har lige downloadet "daily build" af 11.04 og lagt den på en usb-nøgle.
Tænkte at nu vil jeg altså se Unity.
Jeg så nu ikke noget til det "berømte" panel i venstre side. Det ligner bare 10.10.
Og jeg skal lige garantere for at det er ustabilt, forkellige programmer går ned på skift :) .
Selvfølgelig ikke så mærkeligt, det er ikke engang nået til Alpha 1 endnu.
Til gengæld kunne jeg aktivere driveren til mit trådløse netkort (Broadcom 4312) uden at være koblet til internettet. (?)
Stort fremskridt. Med 10.04 skal jeg være på nettet med et kabel for at aktivere driveren.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2010, 01:49

Driveren til brodcom wifi skulle da vist allerede være kommet i 10.10.
Unity kommer nok først på omkring alpha 3

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Pihl » 21. nov 2010, 09:50

Svante skrev:Hvis 11.04 bruger Unity som Netbook edition, hvad bliver så forskellen på de to?


Formentlig ikke så meget. Men det er også meningen: At det bliver det samme interface uanset om du bruger desktop PC, netbook elled Tavle-PC.

Unity er dog indrettet sådan, at det genkender din skærmstørrelse og lader fx vinduer ændre opførsel efter hvor stor en skærm du har. Sidder du på en 9" vil vinduet du åbner automatisk maksimeres, som det sker i dag i UNE.

I praksis vil der dog sikkert være en hel del andre, men mindre, forskelle, som tiden må vise hvordan bliver. ;-)
Senest rettet af Pihl 15. feb 2011, 09:19, rettet i alt 1 gang.

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 21. nov 2010, 09:56

AJenbo skrev:Driveren til brodcom wifi skulle da vist allerede være kommet i 10.10.
Unity kommer nok først på omkring alpha 3

Det er faktisk rigtigt nu du siger det. Da jeg prøvede 10.10 havde jeg bare, vanen tro, mit netkabel sat i, så jeg opdagede ikke at driveren var inkluderet. :lol:
Men fedt er det nu :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 ... OneConf

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2010, 15:56

lath skrev:Med Natty kommer der en tilføjelse til Ubuntu One som hedder OneConf.


Opdagede lige at oneconf faktisk allerede kan hentes i maverick. Så kan man lege lidt med det der hvis man har lyst

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 28. nov 2010, 21:49

Ved snart ikke hvad jeg skal fordrive tiden med til første alpha af 11.04 kommer :lol:
Så jeg er begyndt at downloade "daily builds".
Det ser ud til at Unity er på vej allerede, launcheren i venstre side er der ihvertfald.
Jeg synes faktisk det ser meget godt ud....

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Jimmyfj » 29. nov 2010, 10:49

Indrømmet. Unity er ikke det dårligste, der er sket for Ubuntu, efter min mening. Det er vel blot et spørgsmål om lige at vænne sig til det nye look, samt lige at lære, hvordan man indstiller dyret så det ser nogenlunde ok ud.

Unity er nu langt mere responsiv end hvis man blot installerer den via Netbook-desktoppen, hvilket er et rigtig stort plus i karakterbogen fra min side. Så kom bare med det, vi venter spændt på at se mere af det flotte resultat.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster