Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Jimmyfj » 10. okt 2010, 16:01

Til at begynde med kan jeg fortælle lidt om, hvilke ting jeg personligt håber vi får at se i den kommende Ubuntu 11.04:

GNOME 3.0 er, selvsagt den største ændring vil kan ønske os på desktop-siden. Hvor vidt den når at blive klar er enhver mands gæt, men jeg tror den dukker op i Alpha 1, måske først i Alpha 2.

OpenOffice.Org bliver, i følge Mark Shuttleworth afløst af LibreOffice, hvilket jeg vil se meget frem til.

BTRfs vil efter al sandsynlighed afløse Ext4 som default filsystem. Dette ligger endnu ikke helt fast, men vi har da lov at håbe.

Linux Kernel vil, om alt går vel, blive 2.6.36, senere afløst af 2.6.37 kernen, som endnu ikke er gået i produktion, men vil være klar omkring Januar/Februar 2011.

Der ud over vil vi se en fortsat bug-jagt, for at få lukket endnu flere huller end 2.6.35 kernen allerede har lukket.
Der vil blive arbejdet videre med Linux KVM (Kenel-based Virtual Machine), vel mest på server-siden.

Alt i alt bliver det spændende at se disse ting blive implementeret i Ubuntus i forvejen solide udgivelse.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2010, 22:15

Det lyder altsammen meget rigtigt, er dog lidt i tvivl om bfs, har du nogen kilder der peger i retning af det?

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 25. okt 2010, 20:36

Jeg ved ikke om det er en forsinket Aprils nar, men jeg har lige læst mig til at Ubuntu's default desktop bliver Unity. Altså også i Desktop udgaven og ikke bare i Netbook udgaven af Ubuntu, og at dette skulle blive indført i Ubuntu 11.04 ?????????

Jeg har læst det her:

http://blogs.computerworld.com/17224/ub ... s_vnichols

(håber linket virker...)

Er der andre der har hørt om det?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 25. okt 2010, 20:56

nymark1 skrev:Jeg ved ikke om det er en forsinket Aprils nar, men jeg har lige læst mig til at Ubuntu's default desktop bliver Unity. Altså også i Desktop udgaven og ikke bare i Netbook udgaven af Ubuntu, og at dette skulle blive indført i Ubuntu 11.04 ?????????

Jeg har læst det her:

http://blogs.computerworld.com/17224/ub ... s_vnichols

(håber linket virker...)

Er der andre der har hørt om det?


Joh, det skulle være rigtig nok - jeg ved ikke hvad jeg skal mene - jeg skal testkøre 10.10 netbook edition på min Eee, det kan være jeg bliver begejstret for den, men pt. tror jeg at jeg vil savne de virtuelle desktops.

En Google søgning med teksten ubuntu 11.04 +new desktop giver masser af resultater med unity, så det ser meget sandsynligt ud til at det sker. Der er vel så ikke andet for end at lave et script - der laver det om til GNOME desktoppen, hvis jeg ikke kan lide unity.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf nymark1 » 25. okt 2010, 21:05

lath skrev:
nymark1 skrev:Jeg ved ikke om det er en forsinket Aprils nar, men jeg har lige læst mig til at Ubuntu's default desktop bliver Unity. Altså også i Desktop udgaven og ikke bare i Netbook udgaven af Ubuntu, og at dette skulle blive indført i Ubuntu 11.04 ?????????

Jeg har læst det her:

http://blogs.computerworld.com/17224/ub ... s_vnichols

(håber linket virker...)

Er der andre der har hørt om det?


Joh, det skulle være rigtig nok - jeg ved ikke hvad jeg skal mene - jeg skal testkøre 10.10 netbook edition på min Eee, det kan være jeg bliver begejstret for den, men pt. tror jeg at jeg vil savne de virtuelle desktops.

En Google søgning med teksten ubuntu 11.04 +new desktop giver masser af resultater med unity, så det ser meget sandsynligt ud til at det sker. Der er vel så ikke andet for end at lave et script - der laver det om til GNOME desktoppen, hvis jeg ikke kan lide unity.

/Lars

Nå, så er det ikke bare mig der ser dobbelt :D

Jeg synes da at Unity er "cool" men det er godt nok et stort skridt fra Shuttleworths side.
Jeg synes så bare at det bliver endnu mere vigtigt at den sidebar i venstre side kan insstilles så vinduer kan lappe ind over den. Jeg synes altså den tager meget plads, især på min 10" netbook

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 26. okt 2010, 01:31

Lyder skræmende... nå man må jo se om man kan vænde sig til forandring, håber de får det til at virke på alle maskiner der ikke kan køre 3D, eller får alle maskiner til at kunne køre 3D :roll:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 26. okt 2010, 02:36

Har læst lidt mere om det og nu giver navnet Unity (ud over at den smelter title-, panel- og menulinjen sammen) faktisk mening, de vil gerne have et ens miljø mellem desktop og nettop, det skulle gøre det nemmer at yde support på og det er noget OEM's er glade for.

Det kommer dog ikke til at være nøjagtig som at installere netbook edition på desktoppen, Unity kommer til at understøtte at have flere programmer i forgrunden.

Der kommer også til at være mere fokus på muliti touch,
http://www.youtube.com/watch?v=RzZ7gsTJ ... re=channel

Virtuelle desktops findes faktisk i Unity, de bliver også vist kort i overstående video.

Håber der sker en masse gode ting omkring Unity de næste 4-5 måneder :)

Denne video med Mark S. der ved Debconf 10 fortælder om Unity vil nok også være interessant at tage et kig på:
http://www.youtube.com/watch?v=0la37TaQs-o

Update:
Bemærkede lige at ide fasen slutter om nøjagtig 1 måned. Så der er stadig tid til at komme med konstruktive forslag.

En ting jeg bestemt er glad for med Unity er at den løser en masse af problemerne der er med menuer og og ikoner i det øverste panel.

I den anden video fortælder Mark S. om at Network Manager måske bliver skiftet ud med connection manager, er der nogen der ved noget om det?

Nå ja og så må der også gerne ske noget udvikling mht shotwell.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Christian.Arvai » 26. okt 2010, 08:20

Det panel i venstre side i Unity kan jeg allerede 100% sige at jeg ikke vil have, så jeg vil kigge på en kommandolinie der skifter til Gnome, hvis dette bliver indført som standard.

At Open office udskiftes af LibreOffice er så ikke noget der ændre det store, men det er så (forhåbentligt) nemt at hente selv bagefter, hvis man ikke kan lide det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 26. okt 2010, 08:35

AJenbo skrev:Har læst lidt mere om det og nu giver navnet Unity (ud over at den smelter title-, panel- og menulinjen sammen) faktisk mening, de vil gerne have et ens miljø mellem desktop og nettop, det skulle gøre det nemmer at yde support på og det er noget OEM's er glade for.

Jeg var også i går lige inde og læse om Unity på ubuntus web site, og det ser rigtig pænt ud.
Det er også en god ide at fjene panelerne øverst og nederst og placere et panel i siden - især på desktops med16:9 (bredformat) skærme er det en god ide. For en browser betyder det bare mindre luft på den vandrette led, og at mere af siden bliver vist.

AJenbo skrev:Det kommer dog ikke til at være nøjagtig som at installere netbook edition på desktoppen, Unity kommer til at understøtte at have flere programmer i forgrunden.

Ja, det har jeg også læst.
Det snedige ved den forskel er vel at der på netbooks så kræves en mindre processor eller mindre processor-saft for at lave det samme i forhold til unity i desktop tilstanden.
Dermed bruges der også mindre strøm.
Det er 2 gode fordele.

AJenbo skrev:Der kommer også til at være mere fokus på muliti touch,
http://www.youtube.com/watch?v=RzZ7gsTJ ... re=channel

Jeg har ikke en touch skærm - men multi touch vil sikker kunne gøre at man kan lave nogle nye spændende ting.

AJenbo skrev:Virtuelle desktops findes faktisk i Unity, de bliver også vist kort i overstående video.

Jubi-jaaahh. :D
Flash er pr ikke på min nuværnde desktop - da det crashede Firefox med ca 15 minutters mellemrum - og så er Flash i bad standing for nogen tid.

AJenbo skrev:
Håber der sker en masse gode ting omkring Unity de næste 4-5 måneder :)

Denne video med Mark S. der ved Debconf 10 fortælder om Unity vil nok også være interessant at tage et kig på:
http://www.youtube.com/watch?v=0la37TaQs-o

Update:
Bemærkede lige at ide fasen slutter om nøjagtig 1 måned. Så der er stadig tid til at komme med konstruktive forslag.

En ting jeg bestemt er glad for med Unity er at den løser en masse af problemerne der er med menuer og og ikoner i det øverste panel.

I den anden video fortælder Mark S. om at Network Manager måske bliver skiftet ud med connection manager, er der nogen der ved noget om det?

Jeg læste ved et tilfælde noget om power management, altså strømstyring -igår på grund af en artikel i version2.dk.
Her er der et problem med at Network Manager er for 'agressiv'(?) - der står noget om at det holder f.eks. kablet netværk hardware tændt - selv om der ikke er tilsluttet noget kabel.
Det er ikke det eneste problem - noget med at Network Manager er lidt for heftig med at kigge efter netværk.

AJenbo skrev:Nå ja og så må der også gerne ske noget udvikling mht shotwell.

Shotwell skal jeg også lige kigge på ...

Nå, men jeg tror at jeg først vil komme med en dom over unity når jeg har prøvekørt den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Jimmyfj » 26. okt 2010, 17:05

Unity-desktop som default Ubuntu Desktop i Ubuntu 11.04??

Så er der lige et par ting, udviklerne skal skynde sig at få forbedret ganske betragteligt: Hastigheden. For den er godt nok ulidelig langsom, hvis blot man installere:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-netbook


Der er en monster stor responstid på programmer som Firefox, Terminal, OOo o.a. En hastighed, som ikke er til at leve med, så man må håbe at Mark S og Co. finder noget speed et sted i systemet.

Jeg er klar over, at det, selvfølgelig, ikke er en "rigtig" installation, hvor du kan måle ud fra ting som hastighed og stabilitet. Dbus er ikke så integreret med Unity i 10.10 desktop edition, men smart ser det da ud. Jeg er positivt overrasket over det store område, som, trods alt, bliver ladt tilbage til programmerne, og den lille smarte feature med et ikon, som, når der klikkes på det, kaster de virtuelle desktops op på skærmen, så du kan klikke på det arbejdsområde du ønsker at bruge - Dette punkt fungerer langt bedre end under GNOME, hvor du kan klikke nederst i højre del af skærmen. Samme funktion, blot er den flyttet i Unity.

Dog må der, meget gerne, komme en funktion, hvor man kan slå compiz fusion helt fra, da det sikkert er den, der skaber problemerne med hastigheden. Men vi får se.

Alt i alt tegner det til at denne nye udvikling bliver rigtig spændende at følge.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf lath » 26. okt 2010, 21:35

Jimmyfj skrev:Unity-desktop som default Ubuntu Desktop i Ubuntu 11.04??

Så er der lige et par ting, udviklerne skal skynde sig at få forbedret ganske betragteligt: Hastigheden. For den er godt nok ulidelig langsom, hvis blot man installere:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-netbook


Der er en monster stor responstid på programmer som Firefox, Terminal, OOo o.a. En hastighed, som ikke er til at leve med, så man må håbe at Mark S og Co. finder noget speed et sted i systemet.

Jeg er klar over, at det, selvfølgelig, ikke er en "rigtig" installation, hvor du kan måle ud fra ting som hastighed og stabilitet. Dbus er ikke så integreret med Unity i 10.10 desktop edition, men smart ser det da ud. Jeg er positivt overrasket over det store område, som, trods alt, bliver ladt tilbage til programmerne, og den lille smarte feature med et ikon, som, når der klikkes på det, kaster de virtuelle desktops op på skærmen, så du kan klikke på det arbejdsområde du ønsker at bruge - Dette punkt fungerer langt bedre end under GNOME, hvor du kan klikke nederst i højre del af skærmen. Samme funktion, blot er den flyttet i Unity.

Dog må der, meget gerne, komme en funktion, hvor man kan slå compiz fusion helt fra, da det sikkert er den, der skaber problemerne med hastigheden. Men vi får se.

Alt i alt tegner det til at denne nye udvikling bliver rigtig spændende at følge.


Det er muligt at denne blog tråd[1] på version2.dk skrevet af Peter Toft er interessant i forbindelse med din oplevelse.

Der viste sig at der ofte viste sig at være en load på mellem 10 og 15.
Årsagen skyldes at mikroprocessoren - en 1,6 GHz Atom gik i deep power save (ACPI C6) tilstand i 99% af tiden!
Løsningen var at disable ACPI C tilstande i BIOS, hvilket dog kun gør den 1 grad varmere. (ACPI C tilstande er den del af ACPI strømstyringen der vedrører en mikroprocessor)

Load gik i øvrigt ned til 0,1-0 efter ændringen.

/Lars

P.S.
Dette indlæg[2] i tråden til blogindlægget er iøvrigt skrevet af soundpartner.
Lasse Makholm skriver i et andet indlæg[3] at load bare er længden af run-køen, - altså det antal programmer der er klar til at køre.

[1]: http://www.version2.dk/artikel/16711-min-atom-drevne-linux-server-sov-sig-til-en-alt-for-hoej-load
[2]: http://www.version2.dk/artikel/16711-min-atom-drevne-linux-server-sov-sig-til-en-alt-for-hoej-load#headline83968
[3]: http://www.version2.dk/artikel/16711-min-atom-drevne-linux-server-sov-sig-til-en-alt-for-hoej-load#headline83982
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 27. okt 2010, 00:54

Jimmyfj skrev:Dog må der, meget gerne, komme en funktion, hvor man kan slå compiz fusion helt fra, da det sikkert er den, der skaber problemerne med hastigheden.

Unity køre hvist pt. med mutter, men der er snak om at den vil blive skiftet ud med compiz i 11.04
Dette skulle faktisk gøre den hurtigere.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf Pihl » 27. okt 2010, 09:39

AJenbo skrev:
Jimmyfj skrev:Dog må der, meget gerne, komme en funktion, hvor man kan slå compiz fusion helt fra, da det sikkert er den, der skaber problemerne med hastigheden.

Unity køre hvist pt. med mutter, men der er snak om at den vil blive skiftet ud med compiz i 11.04
Dette skulle faktisk gøre den hurtigere.


Korrekt. Canonical er allerede begyndt at portere Unity fra Mutter til Compiz, og det vil have massiv positiv effekt på performance.

Jeg er meget spændt på, hvad Unity på desktop versionen fører til, og tør ikke rigtig tage stilling til endnu, om jeg synes det er godt eller skidt. Jeg venter ligeledes på nogle forklaringer og argumenter, og ikke mindst nogle planer for udviklingen.

Da Unity som standard i UNE 10.10 blev offentliggjort, kan jeg huske, Mark sagde at forventningen er, at Unity er først er helt modnet til 12.04. Så jeg går ud fra, at når man vil smide Unity på desktoppen i 11.04, skyldes det dels, at man har to ugers ekstra udviklingstid i denne cycle, samt at man har travlt med at få den modnet med henblik på inkludering i LTS versionen 2012.

Derfor savner jeg ikke mindst en plan (eller vision) for udviklingen af Unity.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf AJenbo » 27. okt 2010, 13:32

Jeg vil gå ud fra at program menuen og luk knapperne ikke bliver smit op i øverste panel i desktop udgaven.

ABDK
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. sep 2009, 12:15
IRC nickname: ABDK
Geografisk sted: KBH

Re: Ubuntu 11.04 Codename Natty Narwhal Alpha, Beta, RC

Indlægaf ABDK » 27. okt 2010, 14:10

Jeg må indrømme, at jeg er semi-ligeglad med hvordan mit desktop er, bare det kører.
Jeg bruger for det meste terminal, eller gnome-do til at launche apps. Og så alt-tabber jeg ellers livligt.
Så om jeg kører Gnome, KDE (som er _virkelig_ grimt efterhånden), XFCE, Openbox etc. så gør det ikke den store forskel.
Så længe det er nogenlunde stabilt.

Der skulle vel ikke være en venlig sjæl, der lige vil sætte mig kort ind i hvad det nye fil-system indebærer?
Fordele og ulember ved EXT* kontra det nye filsystem de regner med at benytte.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove windows

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster