Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 1. okt 2010, 23:57

SÅ nu er sun java 6 frigivet i maverick også.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 3. okt 2010, 13:34

Howdy folks

For de af jer, som gerne vil teste LibreOffice direkte på Ubuntu 10.10 er her en guide, som I kan følge til formålet.

http://www.ubuntuvibes.com/2010/09/how-to-install-libreoffice-in-ubuntu.html

Følger du guiden, og lige husker, at Desktop i kommandoerne skal skiftes ud med Skrivebord, når du har hentet og udpakket filen, samt lige omdøbe filen på dit skrivebord til libreoffice, så klare de to kommandoer resten for dig, og du kan her efter starte LibreOffice 3.3 fra Programmer>Kontor-menuen

På min egen Maverick gik installationen som smurt, da jeg lige fik lavet de nævnte ændringer, og LibreOffice starter fejlfrit op på mit system

Good Luck and God's speed.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf nymark1 » 3. okt 2010, 17:48

Jeg har prøvet Ubuntu Netbook Remix på min 10" netbook.
Jeg synes det er temmelig "cool", om det så kommer til at erstatte alm Ubuntu på min netbook er en anden sag.
Jeg har dog et par indvendinger.

1. Det nye panel i venstre side burde kunne indstilles til at "autohide", eller at åbne vinduer kan "overlappe" panelet. Det levner nemlig så lidt plads at jeg f.eks. ikke kan se mange hjemmesider i fuld bredde, men må scrolle horisontalt.

2.Jeg savner de 3 små knapper til at vælge om et vindue skal minimeres maksimeres eller lukkes.

Nogen der ved hvor man kan læse mere om det nye Unity interface.?
Jeg har prøvet at søge på Ubuntu's hjemmeside og forum, men det er en lidt uoverskuelig oplevelse.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 3. okt 2010, 18:06

nymark1 skrev:Jeg har prøvet Ubuntu Netbook Remix på min 10" netbook.
Jeg synes det er temmelig "cool", om det så kommer til at erstatte alm Ubuntu på min netbook er en anden sag.
Jeg har dog et par indvendinger.

1. Det nye panel i venstre side burde kunne indstilles til at "autohide", eller at åbne vinduer kan "overlappe" panelet. Det levner nemlig så lidt plads at jeg f.eks. ikke kan se mange hjemmesider i fuld bredde, men må scrolle horisontalt.

2.Jeg savner de 3 små knapper til at vælge om et vindue skal minimeres maksimeres eller lukkes.

Nogen der ved hvor man kan læse mere om det nye Unity interface.?
Jeg har prøvet at søge på Ubuntu's hjemmeside og forum, men det er en lidt uoverskuelig oplevelse.


Der masser om Unity:

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Rattus Norvegicus » 4. okt 2010, 11:59

Jimmyfj skrev:
Rattus Norvegicus skrev:En terminal direkte i Nautilus er da smart, men nedenstående citat kan godt irritere mig nok til at jeg måske vil vente med at installere det:

There is one catch though: currently there is no way to disable the embedded terminal (like a keyboard shortcut to toggle the terminal on/off) so if you install this, you'll always have a terminal embedded into Nautilus.


Kan også godt være jeg måske installere det for at prøve hvor meget af skærmbilledet det fylder (eller hvor lidt hvis man justerer højden).

Men nu bruger jeg meget tit den funktion der på dansk hedder "Ekstra rude" (shortcut: F3) i Nautilus, så hvordan samarbejde den funktion med Nautilus Terminal?


Elementært, min kære Rattus - Du lukker terminalen på krydset øverst til højre. Dette lukker terminalen helt, så du nu kun har Nautilus åben - For at genstarte funktionen skal du lukke Nautiluls og åbne en terminal og skrive:

Kode: Vælg alt

nautilus -q


Du behøver ikke være root for at genstarte funktionen.

Edit: Med to ruder åbne i Nautilus med terminal får du blot to terminaler også.

Jeg installerede terminalen i Nautilus lige før weekenden, og jeg må indrømme den er ret praktisk :P

Jeg ville dog ønske at man også kunne bruge den når man kigger i mapperne på serveren via Nautilus.
Hilsen Kenny

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Toddvarg » 5. okt 2010, 01:08

Jeg har kørt ubuntu 10.10 med btrfs filsystem nu i et par mdr, og jeg har endnu ikke oplevet at den har været ustabil eller gået ned. Supert system.

Det er dog et par ting der har undret mig. Jeg har læst at laptop-mode-tools i ubuntu skulle være ustabil eller at det skulle være nogen fejl i den, og kunne læse flere steder at det var bedre at hente den hos debian. Er det nogen som har nogen erfaringer med det? Måske er det lige det forkerte sted at spørge om det, men siden det er i forbindelse med ubuntu 10.10 jeg skal bruge det, tager jeg det med.

Udover det syns jeg at firefox minefield er super hurtig, måske lige så hurtig som chromium. Det er kun en dum fejl jeg har med den, og det er at jeg ikke kan logge ind på ubuntu danmark med firefox 4.0. Den logger ind og jeg kan se at jeg er aktiveret, så sender den mig tilbahge til login stedet igen. hmm, jeg testet lige om det passet, for en sikkerheds skyld og nu er problemet væk. Måske var det kun en opdatering.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 5. okt 2010, 09:35

Ubuntu 10.10 RC
Clean install
Installeret på 250 GB 5400 rpm SATA I disk

Maverick bliver ved med at overraske, på den positive måde. Stabil, hurtig, ekstremt hurtig, utrolig stabil. Du mærker ikke, at du sidder på en Release Candidate og ikke på en Final Release af Ubuntu. I nærmest vanlig stil udfører Maverick de opgaver du stiller den uden brok. Det kører bare. Den daglige rytme med at opdatere systemet, indtil flere gange om dagen, er blot en af de opgaver, som følger med en beta-test. Men hvad gør det? Når hver enkelt opdatering giver dig en smule mere sikkerhed, og en smule mere stabilitet? Det er til at leve med.

I tidligere udgaver af Ubuntu var det nødvendigt at gøre brug af indtil flere forskellige pakke-håndterings-programmer; enten Gdebi-pakke-installering, Synaptic eller hvad nu. Med Maverick får ordet "Centralisering" en helt ny, og anderledes positiv betydning. Klik på en .deb-fil og Maverick starter Ubuntu Softwarecenter, hvorfra installationen af pakken nu fungerer fejlfrit, og pakken kommer ind som den skal.

Minefield Web Browser a.k.a. Firefox 4.0 er hurtig, og stabil. Også her viser fremtiden sig at være positiv. Lige så snart de sidste små bugs og rettelser er på plads i Firefox, og brugen af den grafiske processor er fuldt integreret vil Firefox igen give alle andre browsere på markedet baghjul.

GNOME 2.32.0 er helstøbt og velfungerende. Ingen ting at brokke sig over her. Sammen med kernel 2.6.35.22 er der lagt op til en lækker oplevelse for de brugere, som vælger at hoppe over på Ubuntu 10.10. En ren fest i det seneste nye inden for GNU/Linux som OS, indeholdende de seneste opdateringer til de programpakker, som er vanlig indhold i Ubuntu.

Det er klart, at ovenstående er med forbehold for ukorent hardware. Maverick a.k.a. Ubuntu 10.10 er det seneste indenfor software, og som sådan kræver det også lidt af den hardware du installerer systemet på. Jo nyere hardware, des bedre resultat. Klart nok. Men selv min tre år gamle HP bærbare med dual-core CPU og 2 GB RAM kører Maverick uden de mindste problemer. Den fungerer bare. Men når det er sagt, så tør det også stå klart, at der vil være brugere, som vil opleve et problem eller to med den nye udgave. For lige som det har været tilfældet tidligere, så vil der være hardware, som ikke længere er understøttet af kernen. Og dette er jo, i følge sagens natur, et spørgsmål om kernen, og ikke noget Ubuntu-udviklerne har den store indflydelse på.

Alt i alt har det været en rigtig stor fornøjelse at være med til at beta-teste Maverick Meerkat siden Alpha 1. Der har været et par tilfælde af systemnedbrud, med efterfølgende re-install, men det har denne gang været langt mindre end tidligere. Recovery har været langt mere effektiv i Maverick end nogen tidligere beta-test jeg har deltaget i. Så det er med spænding jeg afventer næste test-periode engang i næste måned.

Ubuntu 10.10 er rigtig god, og jeg er sikker på, at 11.04 bliver lige så spændende at komme i gang med.

God vind til alle jer, som hopper over på Ubuntu 10.10 her den 10 oktober 2010. Der er virkelig noget at glæde sig over.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2010, 15:31

Lyder fedt at -deb nu installeres via software centere, det må jeg da lige prøve :D

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster