Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Toddvarg » 16. aug 2010, 15:18

Jimmyfj skrev:Der er visse ting som ikke fungerer optimalt i Java-delen, Men, igen, vi er i Alpha 3 og de problemer, jeg oplever, kan lige så godt skyldes manglende integration med grafikkortet, via nVidia-driveren, som egentlige problemer forbundet med Java JRE.


Kommer maverick at komme med sun-java? Eller mener de at openjdk er i stand til at bruges med netbank?
For at få sun-java til at fungere måtte jeg installere arkivet til 10.04.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 16. aug 2010, 15:51

Toddvarg skrev:
Jimmyfj skrev:Der er visse ting som ikke fungerer optimalt i Java-delen, Men, igen, vi er i Alpha 3 og de problemer, jeg oplever, kan lige så godt skyldes manglende integration med grafikkortet, via nVidia-driveren, som egentlige problemer forbundet med Java JRE.


Kommer maverick at komme med sun-java? Eller mener de at openjdk er i stand til at bruges med netbank?
For at få sun-java til at fungere måtte jeg installere arkivet til 10.04.


Nu ved jeg ikke noget om det, men jeg gætter på de vil gøre som i Lucid Lynx, hvor sun Java er tilgængelig via partner repoet.

Sun Java 6 repo inkludering + Sun Java 6 vil kunne vælges til installation via soundpartners Ubuntu script og Ubuntu post install programmet (https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=11471&start=0&st=0&sk=t&sd=a), som jeg er i gang med at udvikle i samarbejde med soundpartner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf laoshi » 16. aug 2010, 16:03

Nu ved jeg ikke noget om det, men jeg gætter på de vil gøre som i Lucid Lynx, hvor sun Java er tilgængelig via partner repoet.

Det lyder sandsynligt - i forbindelse med 10.04 kom Sunjava også med, men først i den allersidste fase (rc, tror jeg).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 16. aug 2010, 22:27

Toddvarg skrev:
Jimmyfj skrev:Der er visse ting som ikke fungerer optimalt i Java-delen, Men, igen, vi er i Alpha 3 og de problemer, jeg oplever, kan lige så godt skyldes manglende integration med grafikkortet, via nVidia-driveren, som egentlige problemer forbundet med Java JRE.


Kommer maverick at komme med sun-java? Eller mener de at openjdk er i stand til at bruges med netbank?
For at få sun-java til at fungere måtte jeg installere arkivet til 10.04.


Mig bekendt kommer Sun Java 6 ikke med i Maverick (10.10). Men ingen virker specielt sikre på det ene, eller det andet m.h.t. Java, trods denne uges "Feature Freeze".

Under min egen Maverick-installation har jeg end ikke forsøgt at installere Sun Java 6, men kører udelukkende på OpenJRE og Icedtea Java Plugin'et. Og det må siges at fungere godt, uden at være problemfrit. Stort set alle de Java-baserede online-spil jeg gør brug af afvikles problemfrit under Maverick Alpha 3. De problemer jeg refererer til er når jeg sætter spillene op i fuld skærm under Firefox 4.0b4 pre, så hakker billedet en del ved flytning på game-map. Det er så her jeg mener, at der mangler integration med nVidia-driveren, som jo netop ikke er installeret netop fordi vi taler om Alpha-software.

Jeg ved ikke med netbank og OpenJRE, men de Java-baserede spil jeg nævnte fungerer optimalt under 10.04 uden Sun Java 6 installeret, men méd nVidia-driveren sktiveret. Disse spil bliver afviklet flydende og hakker ikke i billederne.
Så generelt skulle der ikke være noget til hinder for at netbank kan fungere under OpenJRE (med mindre vi taler Danske bank's netbank med tilhørende browser/JRE-test).
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Warhawk » 17. aug 2010, 07:45

Jimmyfj skrev:Jeg ved ikke med netbank og OpenJRE, men de Java-baserede spil jeg nævnte fungerer optimalt under 10.04 uden Sun Java 6 installeret, men méd nVidia-driveren sktiveret. Disse spil bliver afviklet flydende og hakker ikke i billederne.
Så generelt skulle der ikke være noget til hinder for at netbank kan fungere under OpenJRE (med mindre vi taler Danske bank's netbank med tilhørende browser/JRE-test).

Visse netbanker fungerer fint med OpenJRE, bl.a. min egen netbank. Men dette er egentligt ikke relevant om nogle få måneder, når alle netbanker er gået over til at bruge NemID. NemID er konstrueret til KUN at fungere med Sun/Oracle Java.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 17. aug 2010, 16:13

Warhawk skrev:Visse netbanker fungerer fint med OpenJRE, bl.a. min egen netbank. Men dette er egentligt ikke relevant om nogle få måneder, når alle netbanker er gået over til at bruge NemID. NemID er konstrueret til KUN at fungere med Sun/Oracle Java.


Dermed endnu et punkt, hvor NemID ikke lever op til gældende regler: Folketingets beslutning om åbne standarder i det offentlige. Og NemID må jo siges at være offentligt, dersom staten har postet 200 mio. kroner i "projektet".

Men den diskussion bliver ført i en anden tråd, under "Off-Topic" - Så lad os diskutere det der.

Helt at undvære Sun Java i Ubuntu skulle ikke være det helt store problem. Der ér jo den mulighed, at de, som er afhængige af den type Java, Sun/Oracle står for kan installere det manuelt. Indtil Oracle evt. lukker for al Java under Linux, hvilket jeg har utrolig svært ved at se dem gøre. Det ville være et koroperativt selvmord, der ville give genlyd gennem det meste af universet.

Vi har også stadig til gode at se EU's reaktion på NemID. Jeg trøster mig lidt med at Kommissionen nok skal få ændret en ting eller to, når først monopolet bliver kendt uden for Dk's grænser.

Når sandheden skal helt frem, så er Java, som teknologi/platform også ved at være udtjent. Flere og flere udviklere vælger andre løsninger end Java, som følge af sprogets/platformens mange begrænsninger. Og det er nok dénne udvikling, mere end noget andet, som har fået Canonical til helt at droppe Sun/Oracle Java i Ubuntu 10.10. Så måske er tabet af Sun Java slet ikke så stort, når alt kommer til alt.

Jeg tror ikke det lader sig gøre at standse den fremgang Linux oplever i disse år. Og der skal bestemt mere til end NemID.

Kort sagt tror jeg ikke at NemID får lov at "nøjes" med at understøtte Sun Java, som det eneste JRE.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2010, 23:01

DanID skrev:Vi har også gjort forsøget, og som du kan se af mail nedenfor,
virker det uden problemer for os.



Venlig hilsen


From: xxx
Sent: 23. juli 2010 12:57
To: yyy
Subject: FW: Det virker

Vi har nu haft lejlighed til at afprøve NemID på Ubunto 10.04
med OpenJDK og IcedTea installeret fra Ubuntu Software Center.

Det virker fint med NemID og vi kan logge på både www.nemid.nu og på en netbank.


http://www.modspil.dk/itpolitik/_bent_b ... nemid.html

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Warhawk » 17. aug 2010, 23:20

Det er helt nye toner. Udmeldingen har ellers været at NemID krævede Sun/Oracle JRE, bl.a. fordi der skal bruges en signeret java applet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

agger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 23. jan 2008, 10:02

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf agger » 18. aug 2010, 11:38

Warhawk skrev:Det er helt nye toner. Udmeldingen har ellers været at NemID krævede Sun/Oracle JRE, bl.a. fordi der skal bruges en signeret java applet.


Ja, jeg kunne heller ikke til at få det til at virke med Ubuntu 9.10. Men fra 10.04 virker NemID fint med OpenJDK, og det gør det også på denne computer, hvor jeg bruger Debian squeeze .

Så det er nok slut med at være nødt til at bruge Suns Java af hensyn til netbank.

Bortset fra den lille detalje med appletten, der får mig til at køre det i chroot. Men om det en anden gang :-)
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm
http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 20. aug 2010, 20:57

Jeg syndes især det er get stort skrid at de er gået fra aktivt at kræve Sun Java til faktisk at teste det på Ubuntu og OpenJDK

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 21. aug 2010, 15:54

Herfra kan jeg så supplere med at NemID faktisk virker under Ubuntu 10.04, hvilket jo lover rigtig godt for den videre adoption af GNU/Linux blandt Hr. og Fru. Danmark - De proprietære argumenter er lige som løbet ud i sandet med den meddelelse om, at NemID faktisk virker med OpenJRE. Der findes lige som ikke længere noget gyldigt argument MS kan komme med for at overbevise folk om, at de behøver Windows, før deres NemID fungerer. Til gengæld ligger der i sagen endnu et bevis for, hvorfor folk bør satse på den seneste udgave af Ubuntu, (gælder også for alle andre distros, seneste udgave). Det giver den største sikkerhed for at de ting man ønsker at bruge, rent faktisk også vil virke korrekt.

Et plus i karakterbogen til DanID for denne udvikling. Nu mangler vi bare den hurdle med sikkerheden omkring passwords. Her mangler vi stadig at passwords er "case sensitive" så vi kan blande store og små bogstaver/tegn.

Da jeg prøvede NemID på en konto, specielt oprettet til formålet, lagde jeg mærke til, at NemID giver mulighed for at "køre" appletten i stedet for at installere den, hvilket så vil sige, at vælger man "Run" i stedet for "Install" vil dette
eliminere risikoen for at andre kan misbruge appletten til at rode i éns filer på disken(e). Igen et betydeligt fremskridt.

Jeg er dog langt fra sikker på om NemID er en god løsning. Den centrale nøgle-server er stadig et meget ømt punkt blandt de fleste, jeg selv inklusiv. Det er et alt for oplagt mål for kriminelle crackere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 3. sep 2010, 11:46

Greetings Folks

SÅ ramte "Maverick Meerkat" den første Beta-release. Og igen overrasker udviklerne positivt med endnu en helt utroligt stabil Beta-udgivelse (Plz. Lad nu være med at forvirre denne stabilitet med den endelige (Final) udgave - Vi taler stadig software under meget kraftig udvikling, og denne Beta hører heller ikke hjemme på produktions-hardware).

Til forskel fra de tidligere Beta-udgaver er Maverick dejligt stabil méd nVidia-driveren installeret/aktiveret. Og Sun Java 6 var en leg at installere, selv om dette krævede et mindre indgreb i /etc/apt/sources.list før det lod sig gøre at installere den.
Maverick gør nu sit Java-job ganske udmærket uden Sun (Oracle) Java 6, men jeg skulle lige, af ren nysgerrighed afprøve systemet méd Sun's Java installeret. For de interesserede kan jeg lige fortælle, at alt det kræver, for at få Sun Java installeret er, at du lige åbner din System/Administration/Softwarekilder. Her finder du fanebladet "Anden software", klikker på "http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner" Herefter vælger du Redigér, og i stedet for maverick skriver du lucid og gemmer dine ændringer. Klik så Luk, og derpå Reload og Wupti - Du kan nu gå ind i System/Administration/Synaptic, klikke på "Søg" (Search) og i dialogen der kommer frem skriver du Java6 og klikker Søg. Nu kommer Sun Java 6 frem, og du kan så markere dem du ønsker installeret. Men, som nævnt, så fungerer Maverick rigtig fint uden Sun Java 6.

Lige som under alle tidligere udgivelser er der også under Maverick tale om, at indtil flere program-pakker er blevet opdateret. Det vil blive alt, alt for omstændeligt at liste dem alle her, men Firefox, Epiphany, OOo og andre større pakker er ude i seneste release (når du lige tager højde for Feature freeze).

Boot-tiden er jeg dog ikke så imponeret over. Vi er under minuttet, men også kun lige. Dette kan selvsagt skyldes Beta-status, hvor speed ikke er det vigtigste, så meget som stabiliteten. Så mon ikke katten tager alle fire poter i brug under opstart i Final-udgaven?!

Selv om boot ikke er imponerende, så forholder det sig meget anderledes med opstart af div. programmer. OOo og FF er pænt hurtige i opstart (FF i ver. 4.0b6pre) - Firefox får dog lidt efterårs-nøkker til tider, hvor den kløjs en smule i det binære. Den fryser simpelthen systemet i perioder, men kommer hurtigt til sig selv igen. Det skal så lige siges, at FF 3.6.10pre (3.7) ikke lider under disse fejl.

På lydsiden er der stadig en art "tinnitus-sikring", hvilket godt kan virke lidt frustrerende. Det vil jo være rart, om man fik at høre, at lyden rent faktisk virker, efter førte boot på et ny-installeret system. Et mindre problem, men alligevel. Så svært er det heller ikke at stille lyden lidt højere pr. default.

Ellers ligner Maverick meget de tidligere udgivelser. Med undtagelse af Sun Java og Cacao. Der er også nye programmer i denne udgivelse, og flere andre er blevet poleret, bl.a. Ubuntu Softwarecenter. Installeren er også blevet pudset godt op, hvilket også har været tiltrængt.

Alt i alt er Maverick en dejlig, og meget positiv udgivelse at arbejde med, og den kommer sikkert til at afløse 10.04 på min hurtigste disk en af de nærmeste dage.

Edit:

Hent Maverick Meerkat Beta her: http://www.distrowatch.com
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 4. sep 2010, 05:39

Vil lige tilføje at temaet har fået et løft og at det nu er muligt at købe programmer i software centeret

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Christian.Arvai » 4. sep 2010, 06:59

Nu i har installeret 10.10 beta, kan i så ikke lige hjælpe i denne tråd viewtopic.php?f=2&t=11674 , og skrive hvad md5sum er på jeres cd ? (hvis den har virket i en install er den jo nok ok).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Toddvarg » 5. sep 2010, 02:25

Nå jeg går ind i synaptic og kører opdater pakkeoplysninger får jeg denne besked

Kunne ikke hente http://dl.google.com/linux/deb/dists/stable/Release Unable to find expected entry non-free/source/Sources in Meta-index file (malformed Release file?)
Kunne ikke hente http://ppa.launchpad.net/gm-notify-main ... Sources.gz 404 Not Found
Kunne ikke hente http://ppa.launchpad.net/gm-notify-main ... ackages.gz 404 Not Found
Nogle indeksfiler kunne ikke hentes, de er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet.


er det nogen som ved hvordan jeg kan få den til at opdatere det hele eller om det mest sandsynlig bliver fikset hen ad vejen.

Ellers oplever jeg meget få problem, selv om jeg kører med btrfs filsystem.

Jimmyfj skrev:Boot-tiden er jeg dog ikke så imponeret over. Vi er under minuttet, men også kun lige. Dette kan selvsagt skyldes Beta-status, hvor speed ikke er det vigtigste, så meget som stabiliteten. Så mon ikke katten tager alle fire poter i brug under opstart i Final-udgaven?!
Som Jimmy siger er boot-tiden ikke imponerende, jeg havde lige presic 1 minut. Håber de fixer det hen ad vejen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster