Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 9. jun 2010, 04:14

Sidder lige og kommer i tanker om, at det jo kunne være interessant at se, hvor mange af jer, der allerede nu er hoppet med på Maverick Meerkat Alpha 1, enten på jeres primære, sekundære eller bærbare systemer?

Selv vil jeg gerne opleve Maverick på min HP Pavililion dv2000 Dual Core bærbare, men i øjeblikket kører denne 10.04, og gør det rigtig godt.
Mit daglige system har jeg sat op med min SATA1 disk, med 10.04 på min hurtige SATA2 disk - Og allerede nu giver Maverick Meerkat Alpha 1 Ubuntu 10.04 LTS alvorlig baghjul, hvilket lover godt for det videre test-forløb.

Specs på dagligt system:

No-name 500 Watt PSU
Elitegroup Mobo m. nVidia 630i chipset
Intel Core Duo E4500 @ 2.20 GHz
Kingston 4 GB DDR2 RAM
Western Digital WD2500JD-00H Hdd
Atapi Dual Layer DVD burner
nVidia Ge-Force 8600GT 1GB PCI-E grafikkort

Hvilken stationær(e) har du Maverick Alpha1 installeret på (husk specs på hw)
Hvilke bærbar(e) har du Maverick Alpha1 installeret på (specs)
Hvilken type netbook har du Maverick Alpha1 installeret på (specs).

Lad os denne gang få så mange specs på de forskellige systemer med, så folk har en reel mulighed for at se, hvilken hardware, der giver færrest problemer, og dermed også vil være en art reference til enhver, som ønsker at bygge sit eget system fra bunden og op.

Som allerede nævnt tidligere har Maverick Alpha1 allerede overgået Ubuntu 10.04 LTS med hensyn til probing/install af min hardware, hvilket jeg tilskriver kernel 2.6.35.1 - Ingen af de ny-fundne features på mit mobo var at finde under kernel 2.6.32.xx eller 2.6.34.15, som blev "afløst" i går - Jo. Der skrives virkelig på Maverick, og der kommer flere spændende ting med denne gang. Mere om disse, som de dukker op.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf laoshi » 9. jun 2010, 07:04

Spændende at høre om alt det positive som er i vente. Men dette:
Den nye kerne, 2.6.35.1 frembringer nogle nye ikoner i min process-linje: Et ikon for strømstyring, Et ikon for Bluetooth og en nøgle. På denne nøgle, hvis man klikker på den fremkommer et menupunkt med teksten: "Drop all elevated privileges" - I sagens natur handler det om rettigheder.

er nu ikke noget nyt - nøglen har været der siden 9.04, hvis jeg husker ret - som en påmindelse om at man er i den såkaldte 'grace period' hvor de forhøjede rettigheder stadig er gældende. Strømstyringen har også været der længe.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 9. jun 2010, 18:09

CRASH - Intet nyt under solen her. En kernel-upgrade og s l a m - X-serveren kunne ikke kende sig selv efter turen i tønden, hvilket, som tidligere, resulterede i, at GUI tog på ferie til et ikke-eksisterende sted i Universet. Jeg så det i alt fald ikke siden. Men, pyt - Alpha Centurion ligger alligevel for langt borte til man gider indhente X-serveren i de kredse. Det er lettere bare at starte forfra.

Min erfaring siger mig, at i stedet for at fedte rundt på diverse forums efter magiske kommandoer til genopretning af X-serveren er det lettere bare at smide Cd'en i drevet, boote maskinen og øve sig lidt mere på install-proceduren. Det giver det bedste resultat, og på det tidspunkt, hvor du når der til i processen, at du skal hente de opdates, som sendte systemet ud i galaksen i en ubestemmelig retning, har programmørerne opdateg, og rettet, fejlen som agerede X-misil. For dem, der keder sig lidt er det en øvelse i at re-konfigurere X-serveren via CLI. Vi andre, mere dovne bruger Cd'en.

Når det er sagt, så er jeg stadig pænt imponeret af Maverick i Alpha 1. Den er hurtig og stabil. Boot-tiden har ikke ændret sig med de seneste opdates, så den fløjter afsted som vanligt.
Igen under denne test vil jeg ikke anbefale nogen at smide nVidia, eller ATI driveren ind på systemet. Det vil, med statsgaranti, knække halsen på grafikken langt hurtigere end med Nouveau-driveren.

På nuværende tidspunkt kan jeg melde, at på mit system fungerer VLC afspilleren ikke. Det ser skrækkeligt ud, og her er det KUN en række opdates som kan klare ærterne. I stedet kan jeg varmt anbefale "DragonPlayer", som er et rigtig udmærket alternativ til VLC. Det er knivskarpe billeder og perfekt lyd, så hvorfor "nøjes" med Totem?
Senest rettet af Jimmyfj 20. jun 2010, 00:12, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 9. jun 2010, 23:50

Den nye kernel må jo have løst en gammelt problem med din computer så. Jeg har også haft de omtalte ikoner på både min stationære, min laptop og min netbook i ret lang tid. Så de er heller ikke nye for mig.
Jeg har også installeret maverick på min laptop, da jeg alligevel led med en irriterende kernel-regression i forbindelse med min rt2500 wifi-chip. Det løste den nye kerne så for mig. Så det er jo godt nok.
Til gengæld har jeg, måske lidt ironisk, mistet lyden.

OpenOffice-crashet, som nogle af os talte om den anden dag, er stadig til stedet. For dem der vil teste, åbn OpenOffice Writer og vælg Funktioner->Litteraturdatabase. Crash!
Men buggen er jo rapporteret, og jeg har i sinde at tilføje at det stadig sker på maverick, som den ser ud nu.

Ellers ser de jo ud som en alpha skal se ud. Masser er besynderlige bugs. Deriblandt problemer med ubuntu one, evolution (som ellers ser fin ud i den nye version), rhythmbox-modulerne jamendo, magnatune og ubuntu store kan ikke åbnes...

Til dem der skulle være interesserede i at prøve den. Husk, det er en alpha. Intet er sikkert...

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 10. jun 2010, 08:16

At den nye kerne løste et problem med den type chipset jeg kører: nVidia N-Force 630i, var jo netop pointen i mit indlæg.

Måske fik jeg mig ikke formuleret korrekt, hvilket jeg undskylder. Men det ser mærkeligt ud, at de tre ting bliver rettet på det chipset fra kernel 2.6.34.xx til den nye kernel 2.6.35.1, vel at mærke uden regression af nogen art på andre områder.
Grafik, lyd, netværk og alle de andre ting fungerer som de skal. Men zob's indlæg frister mig til lige at teste Maverick på min bærbare HP Pavilion dv2000 for at finde ud af, om lyden forsvinder på den også.

@zob - Jeg går ud fra at du har rapporteret den manglende lyd på din bærbare enhed.

Fejlen i OO.o er også stadig til stede på mit system: Funktioner>Literaturdatabase>CRASH - Men vi må jo håbe, at de får rettet fejlen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Maverick Meerkat på en tave PC

Indlægaf lath » 11. jun 2010, 14:48

Fra http://www.version2.dk/artikel/15179-2011-byder-paa-tavle-version-af-ubuntu-linux, som refererer til http://www.networkworld.com/news/2010/060910-canonical-developing-ubuntu-os-for.html
kan man læse at der i 1. kvartal af 2011 kommer en tavle pc med Ubuntu 10.10 på.

Det kan bare være det er mig, men jeg kan ikke rigtig finde nyheden på hverken ubuntu.com eller på canonicals website.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf laoshi » 11. jun 2010, 15:15

Ved udgivelsen af 10.04 blev GIMP taget ud af standardinstallationen for at skaffe plads på en CD-skive. Det forlyder nu at ved 10.10 ryger aptitude af samme årsag. Det er lidt ærgerligt - selv om man jo selv kan installere aptitude efterfølgende - da aptitude på mange måder er et bedre redskab end apt. Og som flere bloggere bemærker - så er det et skridt bort fra debian, der foretrækker aptitude frem for apt.
Så selv om det ikke er ønskværdigt at komme ind på at skulle bruge mange skiver for en enkelt installation, var det måske en ide at udvide størrelsen af installationen til at kunne være inden for rammerne af en DVD - så kunne der da være plads både til GIMP og aptitude.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jarlen » 11. jun 2010, 15:31

Når de planlægger udgivelser tages der bl.a. meget hensyn til folk i områder med dårlige internetforbindelser, som f.eks. store dele af Afrika. Her er det utroligt problematisk at få adgang til at downloade en hel CD, og en DVD vil være fuldstændig ude af proportioner disse steder.
Af samme grund vil Canonical's udsendelse af gratis CD'er også i højere grad blive koncentreret omkring disse områder.

Så skulle man gøre det muligt at vælge imellem en CD og en DVD-version ved download, men om det bare vil gøre tingene mere problematiske er ikke til at sige.

Dog synes jeg også det er utrolig ærgeligt at ville fjerne aptitude.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2010, 21:21

Så må vi bare håbe der snart kommer ZLMA i Linux, det skulle give op til 30% extra plads på cd'en, over den nuværnde som benytter gzip.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 12. jun 2010, 02:42

Der har lige været denne opdatering til maverick
[OPGRADER] ubuntuone-client 1.2.1-0ubuntu2 -> 1.3.0-0ubuntu1
[OPGRADER] ubuntuone-client-gnome 1.2.1-0ubuntu2 -> 1.3.0-0ubuntu1
Det lader til at have fået synkroniseringen med ubuntu one-mappen til at køre perfekt.
Jeg kan dog stadig ikke bruge kontaktsynkronisering i evolution eller få downloadet den musik jeg købte for efterhånden en måned siden i ubuntu-one butikken. Eller rettere de står stadig som transferring... i min "my downloads" i rhythmbox.
Men et skridt af gangen og helst fremad, og sådan var denne opdatering.

Tomboy kan overhovedet ikke åbnes. Men der er oprettet bug-rapport.

Virkelig ærgerligt med aptitude. Den kunne jeg godt lide. Til dem der ikke kender aptitude's listigheder prøv bare denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo aptitude

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 3. jul 2010, 03:36

Til de af jer, som endnu ikke har taget springet over på Maverick Meerkat a.k.a. Ubuntu 10.10 er her en smule opdatering:

I skrivende stund har jeg lige modtaget en ny kernel: Linux-kernel-2.6.35.6 - Hastigheden er bevaret intakt, hvilket vil sige, at systemet er utrolig hurtigt og reagerer lynsnart på div. kommandoer. En ren fryd at arbejde med.

Som jeg tidligere har nævnt så oplever jeg nogle problemer med VLC mediaplayeren. Men så er det jo rart at FOSS er vidtspændende, at det ikke gør det helt store, at ens foretrukne program lige flopper en smule. Jeg er sikker på VLC nok skal komme til at ligne sig selv igen meget snart, og indtil da bruger jeg DragonPlayer til afvikling af video på mit system.

Lyddelen i Maverick giver, som vanligt under Ubuntu Alpha/Beta ingen problemer. Grafikken ej heller. Her er det sikkert fordi jeg benytter mig af Nouveau-driveren og ikke nVidia's driver.

Ud over den nye kerne er der intet at fortælle omkring Maverick. Den hamrer ud af det hårde liv med en stabilitet, som kun kendes under Linux. Mere senere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Toddvarg » 12. aug 2010, 14:24

Jeg har nu installeret maverick med btrfs filsystem og så langt fungerer det udmærket.
Jimmyfj skrev:Som jeg tidligere har nævnt så oplever jeg nogle problemer med VLC mediaplayeren.
Vlc fungerer uden nogen problemer. Sysinfo fungerer næsten, uden når jeg prøver at checke system, så lukker den. Er strat-op langsom eller er den som den skal være. Jeg har prøver at måle tiden.

Jeg bruger en x61 thinkpad, med normal harddisk og 2 GB ram.

1: 7 sec fra start til første passw. : Det er koden for at strte op laptoppe, som jeg har lagt ind i bios. Den har såvidt jeg har forstået inte at
gøre med ubuntu, men med bios.
2: 38 sec før logind muligheden: Det er denne tiden som jeg syns er lidt lang, eller er det måske hvad jeg skal regne med?

3: 9 sec til at wireless fungerer. Det virker i mine øjne som meget hrutigt.

Boot-tiden bliver på i alt ca. 52 sec. Hvis vi ser bort at den skal checke bios-passw. måske 47 sec.

Med auto logind og 2 sec timeout kom jeg ned på 40 sec fra bios passw til netværk oppe og kørende.
47 sec fra strartknap og til kørende.

Er der mere der kan gøres for at lave hurtigere boot-tid?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 12. aug 2010, 14:45

Toddvarg skrev:Jeg har nu installeret maverick med btrfs filsystem og så langt fungerer det udmærket.
Jimmyfj skrev:Som jeg tidligere har nævnt så oplever jeg nogle problemer med VLC mediaplayeren.
Vlc fungerer uden nogen problemer. Sysinfo fungerer næsten, uden når jeg prøver at checke system, så lukker den. Er strat-op langsom eller er den som den skal være. Jeg har prøver at måle tiden.

Jeg bruger en x61 thinkpad, med normal harddisk og 2 GB ram.

1: 7 sec fra start til første passw. : Det er koden for at strte op laptoppe, som jeg har lagt ind i bios. Den har såvidt jeg har forstået inte at
gøre med ubuntu, men med bios.
2: 38 sec før logind muligheden: Det er denne tiden som jeg syns er lidt lang, eller er det måske hvad jeg skal regne med?

3: 9 sec til at wireless fungerer. Det virker i mine øjne som meget hrutigt.

Boot-tiden bliver på i alt ca. 52 sec. Hvis vi ser bort at den skal checke bios-passw. måske 47 sec.

Med auto logind og 2 sec timeout kom jeg ned på 40 sec fra bios passw til netværk oppe og kørende.
47 sec fra strartknap og til kørende.

Er der mere der kan gøres for at lave hurtigere boot-tid?

med den nye xserver der kommer om et par dage (incl nye grafikdrivers) mener de at der ryger 4-8 sekunder af boot tiden (alt efter hardware)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 12. aug 2010, 15:55

hmmm

ubuntu 10.10 alfa3 skal i hvert fald ikke på en eee900 for det kan ikke lade sig gøre. den kan ikke en gang boote med en live usb lavet med hværken unetbootin, med opstartdiskette opretteren i ubuntu eller noget...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 15. aug 2010, 22:26

med den nye xserver der kommer om et par dage (incl nye grafikdrivers) mener de at der ryger 4-8 sekunder af boot tiden (alt efter hardware)


Nuvel - 4 til 8 sekunder synes ikke umiddelbart af meget, men lidt har det da at sige. Når man altså lige tager højde for forskelle i hardwaren, man afvikler Maverick på. Jeg kan f.eks. ikke mærke den øgede hastighed på boot på min maskine, som jo dog ikke høre til blandt de langsomme. Men. Okay - Vi ér altså også "kun" i Alpha 3 lige nu. Min 10.04 installation starter hurtigere op end min Maverick-installation, men lur mig om piloten ikke kommer efter det.

Overordnet er jeg rigtig tilfreds med Maverick på nuværende tidspunkt (kan svinge en smule, men hva'). Der er visse ting som ikke fungerer optimalt i Java-delen, Men, igen, vi er i Alpha 3 og de problemer, jeg oplever, kan lige så godt skyldes manglende integration med grafikkortet, via nVidia-driveren, som egentlige problemer forbundet med Java JRE.
Dog er det en kende irriterende, at man ikke, for nuværende, kan installere Cacao under 10.10 (er ikke i repos). Men man kan jo altid installere den manuelt i stedet, skulle man foretrække denne JRE frem for andre.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster