Memtest 86 melder fejl? (LØST) Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Memtest 86 melder fejl? (LØST)

Indlægaf Spotten » 29. jan 2009, 04:49

Hej.

Jeg har lige installeret Kubuntu for noget tid siden og jeg har lige kørt sådan en Memtest86 da jeg tænkte der måske var nogle problemer, dog har jeg svært ved at tyde det den viser på skærmen, så derfor har jeg uploadet et billede så der måske er nogle der kan fortælle mig hvad det der står på skærmen betyder! :-)

På forhånd tak!

http://peecee.dk/upload/view/152266
Senest rettet af Spotten 4. okt 2009, 03:09, rettet i alt 1 gang.

wappa
Indlæg: 137
Tilmeldt: 30. okt 2007, 11:24

Re: Memtest 86 melder fejl?

Indlægaf wappa » 29. jan 2009, 10:14

som jeg ser det er det fejl på en af dine ramklodser.

Hvis du har flere ramklodser i test en af hver for at finde synderen
Ubuntu sparker røv ....

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Memtest 86 melder fejl?

Indlægaf Spotten » 29. jan 2009, 14:48

wappa skrev:som jeg ser det er det fejl på en af dine ramklodser.

Hvis du har flere ramklodser i test en af hver for at finde synderen


Ja, jeg tror sgu det er det der er problemet! :-( Men ja.må nok teste dem manuelt, hver for sig som du er inde på! Tak!

mchro
Indlæg: 59
Tilmeldt: 18. jun 2008, 21:23
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Re: Memtest 86 melder fejl?

Indlægaf mchro » 29. jan 2009, 16:18



Det memtest har fundet er en fejl, men ikke en ukorrigerbar fejl. RAM er bygget sådan op der er nogle bits reserveret til checksums (på billedet "Err-bits"), sådan at enkelte fejl kan korrigeres. Memtest slår denne fejl-korrektion (ECC) fra, for bedre at kunne finde fejl. I kolonnen "ECC Errs" kan du se hvor mange ikke-korrigerbare fejl der er fundet, 0. Dvs. at der er fejl, men ingen der ikke kan rettes.

Medmindre din computer har problemer med stabilitet eller lignende kan du trygt ignorere det. Når det er sagt, så virker antallet af fejl (221) noget højt...

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Memtest 86 melder fejl?

Indlægaf Spotten » 29. jan 2009, 19:19

mchro skrev:


Det memtest har fundet er en fejl, men ikke en ukorrigerbar fejl. RAM er bygget sådan op der er nogle bits reserveret til checksums (på billedet "Err-bits"), sådan at enkelte fejl kan korrigeres. Memtest slår denne fejl-korrektion (ECC) fra, for bedre at kunne finde fejl. I kolonnen "ECC Errs" kan du se hvor mange ikke-korrigerbare fejl der er fundet, 0. Dvs. at der er fejl, men ingen der ikke kan rettes.

Medmindre din computer har problemer med stabilitet eller lignende kan du trygt ignorere det. Når det er sagt, så virker antallet af fejl (221) noget højt...


Ok, det lyder til du har styr på det, sådan da.

Jeg er ikke så meget inde i hvordan det med RAM fungere, og hvordan Memtest86 arbejder, derfor min post herinde.

Jeg har lige installeret Kubuntu og har da haft nogle småfejl, jeg ved så ikke om det er Kubuntu eller om det ER rammen, men jeg har oplevet et pr BSOD's i Windows Vista, som jeg kørte før jeg smed Kubuntu ind, og det ville jeg selv mene var pga min eksterne harddisk der lavede nogle fejladresseringer når jeg downloader, og det skete sjældent, MEN, det kan jo være det faktisk har været pga. RAM.

Ja, det virker højt, dog har jeg ikke en skid forstand på hvad det er det betyder og har at sige? Jeg oplever ikke voldsom ustabilitet, men hvad er stabilt? Nogle genstarter deres maskine HVER dag, andre lader den stå flere år!

Håber på noget mere feedback! :-)

P.s Det kunne også være meget rart at vide hvordan jeg retter de fejl? Er fejlen i rammen uanset hvilken maskine den sidder i eller hvordan foregår det lige? Du skriver de kan korrigeres?

mchro
Indlæg: 59
Tilmeldt: 18. jun 2008, 21:23
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Re: Memtest 86 melder fejl?

Indlægaf mchro » 30. jan 2009, 13:47

Hvis det skal siges helt kort:
1. Hvis din computer crasher (dvs. kernel panic, programmer lukker spontant ned, data bliver korrumperet, Blue Screen of Death i Windows) kan det være en RAM-fejl
2. RAM-fejl kan detekteres med memtest
3. Hvis 1. sker, og 2. siger noget mistænkeligt, kan du prøve om problemet går væk ved at bruge andre RAM.

mchro
Indlæg: 59
Tilmeldt: 18. jun 2008, 21:23
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Re: Memtest 86 melder fejl?

Indlægaf mchro » 30. jan 2009, 13:49

Spotten skrev:P.s Det kunne også være meget rart at vide hvordan jeg retter de fejl? Er fejlen i rammen uanset hvilken maskine den sidder i eller hvordan foregår det lige? Du skriver de kan korrigeres?


Det eneste (realistiske) du kan prøve er med en anden RAM-blok, da det er på selve RAM-blokken der er fejl. Fejl-korrigeringen er noget der sker internt, og uden det kan mærkes.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster