(delt emne) strømforbrug på pc skærme

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: (delt emne) strømforbrug på pc skærme

Indlægaf Jakob77 » 19. jan 2009, 16:55

.



Don S



Ja, jeg mener også, at det er meget sundt at diskutere energiforbruget, der hvor det sker.
Ofte er det små ting, der skaber energibevidsthed, og det spreder sig som ringe i vandet. :)

Da jeg f.eks. fandt wattmeteret i går for at afgøre vores akademiske diskussion, så skulle jeg da også lige sammenligne min desktop med den bærbare:

Desktop slukket: 12 Watt
Desktop tændt uden skærm: ca 45 Watt

Bærbar slukket: 5 Watt
Bærbar tændt: ca. 24 Watt


For underholdningens skyld ville også godt vise, hvordan mit skrivebord kom til at se ud, som resultat af debatten.
Men det må jeg hellere undlade, så tråden ikke bliver delt igen.
Jeg kan dog godt afsløre, at skrivebordet på min TFT-skærm er blevet noget lysere, efter jeg har fundet ud af, at det ikke bruger mere strøm. :D




Jeg er lidt spændt på, hvad mere du finder på at sparke ind.

Er der nogle skærmtyper, som fortjener en dybere behandling..?



Hvad mener du, at man bør tænke på, hvis man gerne vil minimere skærmens slitage..?
Er skærmen med billedrør, så er det en god idé med et sort billede eller en screensaver.

Men måske er det også en helt anden historie, hvis man bruger TFT-skærm..? :shock:



.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: (delt emne) strømforbrug på pc skærme

Indlægaf Don S » 19. jan 2009, 22:47

Jeg fandt undersøgelsen af de 27 monitors via Digg: http://digg.com/hardware/Blackle_vs_Goo ... the_answer

Men den ligger på Techlogg, og den er ikke tilgængelig på nuværende tidspunkt. :S
Billede

Billede Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: (delt emne) strømforbrug på pc skærme

Indlægaf Christian.Arvai » 19. jan 2009, 23:03

Jakob77 skrev:For underholdningens skyld ville også godt vise, hvordan mit skrivebord kom til at se ud, som resultat af debatten.
Men det må jeg hellere undlade, så tråden ikke bliver delt igen.
Jeg kan dog godt afsløre, at skrivebordet på min TFT-skærm er blevet noget lysere, efter jeg har fundet ud af, at det ikke bruger mere strøm. :D .

Hvis du vil sende et billede der viser hvordan din skærm ser ud efter at du har ændret det til strømbesparende, er det da meget relevant for denne tråd :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster