Skærm til Ubuntu..?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 15. jan 2009, 23:10

.



Er der i øjeblikket nogle billige ubuntukompatible computerskærme på markedet..?


Jeg tror nok, at jeg har fundet min her:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=181909&SamleMenuID=&gruppe=5043&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=EnvisionPeriphera


Billede



Citat:
---------------------
Pris: DKK 1.080,00 Uden moms 864,00

Produktbeskrivelse: AOC 203SWA - flad skærm - TFT - 20.1"
Enhedstype: Flad skærm / TFT aktiv matriks
Indbygget udstyr: Stereeohøjttalere
Dimensioner (B x D x H): 47.2 cm x 18.2 cm x 39.9 cm
Vægt: 4.4 kg
Diagonal størrelse: 20.1" - widescreen
Dot pitch / pixel pitch: 0.258 mm
Maks. opløsning: 1680 x 1050 / 60 Hz
Farveunderstøttelse: 24-bit (16,7 millioner farver)
Responstid: 5 ms
Billedklarhed: 300 cd/m2
Billedkontrastforhold: 800:1
Lydudgang: Højtaler(e) - stereo - integreret
Signal Input: VGA
Overensstemmelsesstandarder: Plug and Play, TCO '03, CE, CSA, UL, TUV GS, DDC-1, DDC-2B, ISO 13406-2, FCC
Effekt: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Strømforbrug ved drift: 49 Watt
Miljømæssige standarter: EPA Energi Stjerne
Producentgaranti: 3 års garanti
-------------------



Det er måske en ok skærm til prisen.

Men ubuntuinstallationen valgte "1360 x 768 (16:9) 60 Hz" og det så rigtig godt ud bortset fra, at AOC-skærmen kom op med et "screensaverskilt, som sagde "Input Not Supported".
Ved at justere Ubuntu ned til "1280 x 720 (16:9) 75 Hz" forsvandt skiltet, men billedet blev lidt ringere... :?
Det er et gammelt skærmkort, så det kan godt være, at det ikke kun er skærmens skyld.


Men måske kan et skærmkøb alligevel gøres både bedre og billigere..?


Hvad er dine erfaringer, og hvilke skærme kan du anbefale..?

Har du set et godt tilbud..? 8)




Hvordan tager man bedst miljøhensyn, når man køber skærm og andet computerudstyr..?


.

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf thomasjohansen » 16. jan 2009, 08:30

Jeg vil mene at det er grafikkortet der sætter de fleste begrænsninger for om det kan arbejde korrekt sammen med en given skærm.

Så hvis du har et grafik kort der understøtter de ønskede opløsninger så vil jeg mene at stort set alle skærme vil fungere.

Ang. Grøn IT
De sidste nye skærme der er kommet på markedet, bruger meget lidt i forbrug eks. for en 20" ca 35-48 W i brug og 0 W ved både sleep og standby.
Men hvis du er typen der bruger strømskinne kan du se bort fra standby forbrug.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 17. jan 2009, 23:09

.



thomasjohansen skrev:Jeg vil mene at det er grafikkortet der sætter de fleste begrænsninger for om det kan arbejde korrekt sammen med en given skærm.

Så hvis du har et grafik kort der understøtter de ønskede opløsninger så vil jeg mene at stort set alle skærme vil fungere.

Ang. Grøn IT
De sidste nye skærme der er kommet på markedet, bruger meget lidt i forbrug eks. for en 20" ca 35-48 W i brug og 0 W ved både sleep og standby.
Men hvis du er typen der bruger strømskinne kan du se bort fra standby forbrug.




Mange tak for dit svar. :)

I store træk er jeg tilbøjelig til at give dig ret, så det er fristende at lade prisen sætte dagsorden:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=40&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=&searchArea=&CompareList=&Sorted484=&Sorted54=&Sorted485=&Sorted486=&Sorted549=&Equal1910=&Sorted2353=&Sorted26263=&True28706=&Sorted49=&Equal159=&Equal33751=&True1912=&Sorted56=&Sorted477=&Direction49=2&Direction56=2&Equal27016=&Direction477=2&Direction987=0&Direction60=2&Direction484=2&Direction54=2&Direction485=2&Direction486=2&Direction688=2&Direction2353=2&Direction26263=2&Direction550=0&Direction549=0&Direction157=0&Sorted987=&Sorted60=&Sorted157=&True1911=&Trueval28706=254200&Sorted688=&True6525=&True1914=&Sorted550=&Trueval6525=43082&Trueval1914=28199&Trueval1913=96676&Trueval1915=96679&Trueval1911=92918&Trueval1912=94266&True1913=&True1915=&x=15&y=10



Jeg ved heller ikke hvilke skærmproducenter, der er meget mere miljøbevidste end andre angående genbrug osv.
Så det må nok blive EL-forbruget, der tæller mest.
Dertil kan man evt. finde hjælp på ELsparefondens hjemmeside:
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/it-og-hjemmekontoret/skaerme/find-skaerme

Og så kan man undre sig over rækkefølgen, og at de også kan anbefale en 26" skærm, og skærme uden tekniske oplysninger, men sådan er der jo så meget.... :?


Til almindeligt brug vil jeg nok vælge en skærm med indbyggede højttalere.


.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Christian.Arvai » 18. jan 2009, 13:19

Jeg kan lige tilføje at jeg selv har præcist den AOC skærm til min HP, den virker 100% perfekt og jeg har haft kørt med 8.04 lts - 8.10 beta - 8.10 i 32/64 bit på den uden problemer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 18. jan 2009, 16:00

.



christian.arvai skrev:Jeg kan lige tilføje at jeg selv har præcist den AOC skærm til min HP, den virker 100% perfekt og jeg har haft kørt med 8.04 lts - 8.10 beta - 8.10 i 32/64 bit på den uden problemer.


Ja, og det bekræfter også thomasjohansens indlæg.
Jeg kan så yderligere tilføje, at jeg i går installerede samme skærm på en Dell med Ubuntu 8.10, og det gav et langt bedre billede, end jeg nogensinde før har set på den skærm. Så det bekræfter igen skærmkortets afgørende betydning.
Det er selvfølgelig frustrerende at få en fejl, hvor resultatet bliver synligt dårligere, når man fjerner den. Men strengt taget kan jeg jo ikke vide, om den er lagt ind for at undgå en overbelastning af skærmen.


Men måske er dette alligevel en bedre handel, hvis man i dag vil købe en 20" skærm med højttalere:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=599941&SamleMenuID=&gruppe=5043&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=ASUSTeKCOMPUTER



.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 20. jan 2009, 21:01

 


thomasjohansen skrev:Ang. Grøn IT
De sidste nye skærme der er kommet på markedet, bruger meget lidt i forbrug eks. for en 20" ca 35-48 W i brug og 0 W ved både sleep og standby.
Men hvis du er typen der bruger strømskinne kan du se bort fra standby forbrug.



Jeg har opdaget, at min skærm bruger 7 Watt på standby og 6 Watt, når den er slukket, så en strømskinne vil nok være en god idé.   :)

Men jeg forstår ikke helt, hvordan den kan virke, hvis PC'en skal tænde skinnen via USB, når der ikke er strøm på PC'en..?


Jeg overvejer lidt i stedet at bruge en stikdåse med afbryder, og så tænde og slukke for det hele på den knap.

Måske vil jeg ligefrem undlade at lukke Ubuntu ned, før jeg slukker.
Det skulle der vel ikke være noget i vejen med..?



 

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf soundpartner » 20. jan 2009, 21:15

Jakob77 skrev: 


thomasjohansen skrev:Ang. Grøn IT
De sidste nye skærme der er kommet på markedet, bruger meget lidt i forbrug eks. for en 20" ca 35-48 W i brug og 0 W ved både sleep og standby.
Men hvis du er typen der bruger strømskinne kan du se bort fra standby forbrug.



Jeg har opdaget, at min skærm bruger 7 Watt på standby og 6 Watt, når den er slukket, så en strømskinne vil nok være en god idé.   :)

Men jeg forstår ikke helt, hvordan den kan virke, hvis PC'en skal tænde skinnen via USB, når der ikke er strøm på PC'en..?


Jeg overvejer lidt i stedet at bruge en stikdåse med afbryder, og så tænde og slukke for det hele på den knap.

Måske vil jeg ligefrem undlade at lukke Ubuntu ned, før jeg slukker.
Det skulle der vel ikke være noget i vejen med..?



 

jo du SKAL lukke maskinen ned inden du slukker for strømmen ellers risikerer du at slå dine diske i hjel

usbskinnen vil ikke kunne virke hvis selve computeren også sidder på den. men alt det der ekstra (skerm, højtalere, printer osv) vil den slukke og tende for.
nårdu booter maskinen så er det første der kommer strømmen til systemet, og dermed også strøm til usbportene. denne strøm er så det der styrer et relæ i usbskinnen så den tænder for det der er tilsluttet denne
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 21. jan 2009, 12:27

 


soundpartner skrev:
jo du SKAL lukke maskinen ned inden du slukker for strømmen ellers risikerer du at slå dine diske i hjel




Har du et link til nogle hardwareproducenter, som understøtter den påstand..?

Eller er det den samme gamle vandrehistorie, som florerer blandt forhandlere, når de skal forsøge at skabe lidt usikkerhed hos kunder, der er meget vrede over, at deres dyre harddisk er stået af indenfor de første år..?   :wink:

Jeg har lidt svært ved at tro, at der sælges maskiner, som ikke kan tåle en strømafbrydelse. Men på den anden side er der snart ikke noget, der kan forbavse.


Det var egentlig skærmen, som jeg var mest usikker på.


Det er måske især også brutalt overfor Ubuntu.
Det skulle dog ikke undre mig, om det vil fungere fint, endda selvom man lader nogle programmer stå åbne.
Man skal selvfølgelig gemme sine data, før man slukker, og disken skal være faldet til ro.

Jeg havde engang en Novell-server, som jeg behandlede på den måde. Jeg afmonterede ingen drev, og jeg sendte den ikke "down", jeg slukkede bare for kontakten, når jeg var færdig. Det fungerede fint.   :D



 

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Christian.Arvai » 21. jan 2009, 12:34

Nu er jeg sikker på at soundpartner nok skal skrive en fin forklaring, så jeg vil nøjes med at sige at jeg giver ham helt ret, det er altid bedst at lukke pc´en ned på alm. vis, harddisken skal "parkerer" først og det kan den kun hvis man lukker normalt ned.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 21. jan 2009, 23:15

 



christian.arvai skrev:Nu er jeg sikker på at soundpartner nok skal skrive en fin forklaring, så jeg vil nøjes med at sige at jeg giver ham helt ret, det er altid bedst at lukke pc´en ned på alm. vis, harddisken skal "parkerer" først og det kan den kun hvis man lukker normalt ned.


Kan du også dokumentere, at det er sådan, eller er det bare noget, du har bestemt dig for at tro på grundlag af noget, som du har hørt..?   :)

Jeg ved, at man for ca. 30 år siden fremstillede diske, hvor læsehovedet skulle parkeres, før PCén måtte transporteres.
Det blev på nogle maskiner gjort med kommandoen "park".
Men det er som sagt ca. 30 år siden og kun før transport.

Jeg tror måske, at "overhysteriet" kommer fra den tid, og der i dag er en fjeder eller en elektrolyt, som sikrer læsehovedet i tilfælde af strømafbrydelse.

Men hvis der findes dokumentation for noget andet, så er jeg selvfølgelig meget lydhør.

Jeg mener nok bare ikke, at det er en sag, som vi kan stemme om, ved at et større eller mindre antal skribenter giver hinanden ret i en vandrehistorie.   :wink:


  

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Christian.Arvai » 21. jan 2009, 23:23

jeg har altså andet at lave en at finde dokumention, hvis du vil finde ud af det præcist og ikke tror på det vi andre mener, er du velkommen til at google det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf soundpartner » 22. jan 2009, 04:46

den korte version:
ubuntu laver ting som kun bliver gemt midlertidigt. disse ting bliver så gemt permanent når du lukker ned (hvis det er ting der er behov for at gemme permanent) og derefter bliver de midlertidige filer slettet.
ved strømafbrud eller når du bare fjerner strømmen så vildu risikere at miste denne data

dine harddiske har IKKE godt af at blive afbrudt (slukket) mens den er igang med at skrive på disken da den jo så ikke vil have skrevet det den nu skal skrive så vil du få sectors med "halve ord" de vil blive markeret som bad sectors da maskinen ikke kan læse det der bude være.

det var 2 grunde. du kan jo selv google det og finde eksempler på folk der siger både for og imod.

du kan også gøre forsøget selv. prøv at starte maskinen op og lukke den rigtigt ned 5 gange i træk og se så hvor længe din maskine er om at starte op hver gang.
prøv derefter at slukke på strømmen og starte op 5 gange og se hvor lang tid det tager at starte op når du gør det således. DETTE ER PÅ EGET ANSVAR
mit bud er at din boottid vil være mindst 40% længere hvis ikke maskinen er lukket rigtigt ned
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 22. jan 2009, 16:42

 



christian.arvai skrev:jeg har altså andet at lave en at finde dokumention, hvis du vil finde ud af det præcist og ikke tror på det vi andre mener, er du velkommen til at google det.


Jeg forstår, at en dokumenteret uddybning af emner om Ubuntu og hardware ikke er ønskelig i dette forum, og jeg takker ydmygt for den redaktionelle tilladelse til selv at google...




soundpartner


Mange tak for dit svar.   :)

Det var en forklaring, der nok kan få det til at gyse i enhver, som overvejer bare at trække stikket ud ved kontakten.
Og jeg forstår på dig, at læserne selv kan finde dokumentationen fra hardwareproducenterne, hvis de søger på google.




 

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Christian.Arvai » 22. jan 2009, 16:47

Jakob77 skrev: 
christian.arvai skrev:jeg har altså andet at lave en at finde dokumention, hvis du vil finde ud af det præcist og ikke tror på det vi andre mener, er du velkommen til at google det.

Jeg forstår, at en dokumenteret uddybning af emner om Ubuntu og hardware ikke er ønskelig i dette forum, og jeg takker ydmygt for den redaktionelle tilladelse til selv at google...


Det var ikke det jeg skrev, jeg har bare ikke tid til at debatere med dig om din holdning i denne sag og hvis du vil vide mere om det, er du velkommen til selv at finde ud af det.


PS: hvis du finder noget relevant kan du jo sende det herind.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Skærm til Ubuntu..?

Indlægaf Jakob77 » 22. jan 2009, 17:04

 



christian.arvai skrev:jeg har bare ikke tid til at debatere med dig om din holdning i denne sag


Nej, men jeg kan bare ikke se, at det handler om "holdning".

2+2 = 4 er heller ikke en holdning.
Det er et udsagn, som enten er sandt eller falsk.

Hvad ville du mon egentlig sige, hvis jeg påstod at 2+2=8 og det er altså rigtigt. Du kan selv spørge "AA", og hvis du stadig ikke tror på det, så kan du selv google det.

Eller hvad med at sende nogle læsere ud for at google sig frem til at månen er en grøn ost.   :D

Så langt er vi selvfølgelig ikke ude, men jeg mener generelt, at bevisbyrden må hvile på den skribent, der fremfører påstanden.


Ja. google kan jo meget. Det er ikke længe siden, at gymnasielever var ved at tro, at holocaust var fup, fordi så mange holocaustbenægtende hjemmesider gav en hel sværm af søgeresultater.



 

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst