Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
usprey

Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z  Emnet er løst

Indlægaf usprey » 30. dec 2008, 14:20

Hej

Sidder og hjælper en kammerat med at få installeret ubuntu, alt virker som udgangspunkt, men den finder ikke nogle hardware drivers til grafikkortet. Dette bevirker at den ikke vil vise Dawn of War:Dark Crusade korrekt, som har virket på computeren under Vista.
Compiz kører så vidt jeg kan se upåklageligt. Har prøvet at hente linux-backports-modules-intrepid uden effekt.

Kan jeg komme til at bruge XP eller Vista-driveren fra Toshiba eller findes der en anden løsning på problemet?

http://nordic.computers.toshiba-europe. ... _ID=131902

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z

Indlægaf Stra » 30. dec 2008, 16:18

Hej og velkommen i forum.
usprey skrev:Hej

Sidder og hjælper en kammerat med at få installeret ubuntu, alt virker som udgangspunkt, men den finder ikke nogle hardware drivers til grafikkortet. Dette bevirker at den ikke vil vise Dawn of War:Dark Crusade korrekt, som har virket på computeren under Vista.
Compiz kører så vidt jeg kan se upåklageligt. Har prøvet at hente linux-backports-modules-intrepid uden effekt.

Kan jeg komme til at bruge XP eller Vista-driveren fra Toshiba eller findes der en anden løsning på problemet?

http://nordic.computers.toshiba-europe. ... _ID=131902
Hent programmet sysinfo via terminal

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install sysinfo
eller synaptic.

Findes i programmer/systemværktøjer/sysinfo eller ved at skrive i terminal

Kode: Vælg alt

sysinfo
Her kan du bl.a se hvilket grafikkort der er i maskinen. (formodentlig dette: Intel GMA X3100)

Kortere kan du nøjes med at taste i terminal

Kode: Vælg alt

lspci | grep VGA
for kun at se grafikkortet.

Forøvrigt burde det virke, da Intels grafikkort har været Linux brugbare i årevis (så vidt jeg kan læse mig til).

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#Linux

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

usprey

Re: Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z

Indlægaf usprey » 30. dec 2008, 16:49

Den kalder den for GM965/GL960 som vel også hører til den understøttede driver. Kan det være et wine-problem eller skal vi selv finde Intel-driveren?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z

Indlægaf Stra » 30. dec 2008, 17:20

usprey skrev:Den kalder den for GM965/GL960 som vel også hører til den understøttede driver. Kan det være et wine-problem eller skal vi selv finde Intel-driveren?
Det kunne det fint være, og det har jeg aldrig arbejdet med, så hvis en anden vil tage over herfra så......

Søg evt på wine her på forum.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z

Indlægaf andsen » 3. jan 2009, 18:13

Jeg skal da gerne tage over så :) Der er et problem og det er desværre ret omfattende. Det er stort set umuligt at få 3D (som i spil) vist med et intel grafikkort.
Jeg har selv et Intel GMA 965 på min Toshiba og det duer ikke til noget som helst andet end compiz. Jeg fik Nexuiz (et gratis open source spil ala Unreal Tournament) til at virke i 5 minutter og så crashede min computer.

Så du bliver nøst til at dual-boote med Windows, før du kan spille Warhammer :-)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z

Indlægaf Casper Hansen » 3. jan 2009, 18:49

usprey skrev:Hej

Sidder og hjælper en kammerat med at få installeret ubuntu, alt virker som udgangspunkt, men den finder ikke nogle hardware drivers til grafikkortet. Dette bevirker at den ikke vil vise Dawn of War:Dark Crusade korrekt, som har virket på computeren under Vista.
Compiz kører så vidt jeg kan se upåklageligt. Har prøvet at hente linux-backports-modules-intrepid uden effekt.

Kan jeg komme til at bruge XP eller Vista-driveren fra Toshiba eller findes der en anden løsning på problemet?

http://nordic.computers.toshiba-europe. ... _ID=131902


Driveren er bygget i kernen, men Intels onboard grafikkort fungerer ikke til 3D spil. De er tilgengæld RIGTIG gode til Compiz.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

usprey

Re: Grafikdriver til Toshiba Satellite U300-11Z

Indlægaf usprey » 4. jan 2009, 13:46

K, tak for svarene, det vil jeg så kommunikere videre.

Forekommer mig dog mærkeligt at driveren ikke understøtter 3D hvis den er så god som i siger, og når spillet fungerede i Windows, men pyt.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst