emigrere til Ubuntu med Windows Raid mirror. Hvordan ?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
lindberg87
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. feb 2019, 18:56

emigrere til Ubuntu med Windows Raid mirror. Hvordan ?

Indlægaf lindberg87 » 25. feb 2019, 19:03

Hej

Jeg er ny til ubuntu, jeg kommer fra Windows miljøet og har valgt at skifte styresystem på min windows baseret server til ubuntu.
På den server har jeg to stk. Western digital 4Tb Red diske som kører i Raid mirror.

Hvordan får jeg lige nemmest den opsætning af diskene med over i ubuntu, så ubuntu kan læse disk formatet/opsætningen?

Mvh lindberg87

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: emigrere til Ubuntu med Windows Raid mirror. Hvordan ?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. feb 2019, 19:25

Hej Lindberg og velkommen til forum.

Jeg foreslår først, at du vælger den seneste LTS version af Ubuntu (18.04). Fjern dit RAID drev fra maskinen og installér Ubuntu. Tilføj dit drev og boot maskinen. Ubuntu har drivere til at identificere dit drev og mounte det. (tilgå det)

https://forums.intel.com/s/question/0D50P0000490WzOSAU/can-you-move-an-intel-rst-raid-1-array-from-windows-to-linux-ubuntu-1804-different-systems-without-losing-the-data-in-the-volume?language=en_US

Se i øvrigt her:
https://askubuntu.com/questions/4244/move-raid1-to-new-machine

Specielt:
You should

install ubuntu
plugin the 2 raid hdds afterwards.
(you should reboot to be on the safe side)
Then install mdadm with:

Kode: Vælg alt

 sudo apt-get install mdadm

Kode: Vælg alt

cat /proc/mdstat

You should see your inactive RAID

Kode: Vælg alt

sudo mdadm --assemble /dev/md_d0 /dev/sdb1 /dev/sdc1

(change the sdb1 and sdc1 to your raid partitions)

Kode: Vælg alt

sudo mdadm --detail --scan


The output on my system is:

Kode: Vælg alt

berni@virtual2:~$ sudo mdadm --detail --scan
 ARRAY /dev/md/d0 level=raid1 num-devices=2 metadata=00.90 UUID=bcb40263:0fe2be0e:4a925ea7:19eea675

Copy the whole ARRAY .. line to the end of:
/etc/mdadm/mdadm.conf

Now your raidconfig is preserved and you can use /dev/md0 as a normal device
For example sudo mount /dev/md0 /mnt/raid


PS. Er det server versionen eller desktop versionen du vil køre?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: emigrere til Ubuntu med Windows Raid mirror. Hvordan ?

Indlægaf lath » 26. feb 2019, 00:03

lindberg87 skrev:Hej

Jeg er ny til ubuntu, jeg kommer fra Windows miljøet og har valgt at skifte styresystem på min windows baseret server til ubuntu.
På den server har jeg to stk. Western digital 4Tb Red diske som kører i Raid mirror.

Hvordan får jeg lige nemmest den opsætning af diskene med over i ubuntu, så ubuntu kan læse disk formatet/opsætningen?

Mvh lindberg87


Først
Som du nok hurtigt vil finde ud af så bruger man terminal kommandoer (CLI kommandoer) når man udveksler instruktioner til andre brugere.

Det gør man fordi det er nemmere end billeder med tekst, og fordi man kan scripte dem (køre flere CLI kommander som var det et program)

Hardware RAID

Hvis det er hardware raid, så er det nemt, bare installer Ubuntu - RAID konfigurationen er sket i UEFI BIOS.

Linux Volume Manager (LVM)
Du kan også bruge Linux Volume Manager (LVM)

Nogle links om LVM,

Om btrfs filsystemet
Lad lige være at lave et LVM snapshot på en partition der har et btrfs filsystem, fordi at det vil smadre vil smadre alle data (meta data, filer, og mapper) i det filsystem.

Uanset om du bruger LVM eller ej, så opfattes partitions med btrfs filsystemet - som har den samme UUID - som det er det samme filsystem.

Det betyder at hvis det er en kopi af filsystemet, eller noget andet - som ikke deltager i en btrfs filsystem RAID konfiguration, så vil alle btrfs filsystemer med den UUID blive smadret.

swap fil og btrfs filsystemet er samspilsramt, så formindsk btrfs filsystemet først og opret så en swap partition istedet.

Hvis du gør det så skal dine filsysttemer være offline, hvis du skal rette i en GPT partition tabel. Med Linux LVM så kan du gøre det imens filsystemerne er on-line (=bruges af Ubuntu).

Om scripts
Det er en fejl at bruge sudo i scripts, fordi at man kun midlertidigt er superbrugeren når man bruger sudo, så derfor:

Brug kun sudo 1 gang - nemlig på selve scriptet. Script programmet vil så køre med root (superbruger rettigheder indtil det er færdigt med at køre.

Et script eller et program der startes af et program eller script der har superbruger rettigheder vil arve de samme rettigheder, som det program/script det blev startet fra.

Rettighed nedarves rekursivt - som i et træ - med evt begrænsninger som indføres at et program - det program kaldes for en forælder (parent) process.

Begrænsninger i program tilladelser vil kun "ramme" de children/barn processer (programmer) der blev indført af forældre processen - altså kun under-programmer i det proces træ/gren. Husk at et forældre program kan lave mere end et proces træ.

Start et script uden direkte brug af sudo

Du kan undgå at skrive sudo foran et script ved at det undersøger om det kører med root rettigheder.

Hvis nej så sudo genstarter den sig selv, hvis ikke så fortsætter den bare.

Skal programmet sudo genstarte sig selv, så skal du konstruere argument listen således for at sudo genstarte
  1. sudo
  2. Programmets filnavn (en absolut sti) fra det første argument
  3. Resten af listen af argumenter er resten af argumenterne til dette script

En exec bash kommandoen erstatter sig selv(altså bash fortolkerne) med det program du starter exec med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lindberg87
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. feb 2019, 18:56

Re: emigrere til Ubuntu med Windows Raid mirror. Hvordan ?

Indlægaf lindberg87 » 2. mar 2019, 22:14

I skal have mange tak for at bruge jeres tid på mig, jeg har kigget jeres råd igennem, men jeg har desværre ikke fundet ud af hvordan jeg præcis gør det nemmest.

Ubuntu styresystemet kører på en SSD for sig selv, og så har jeg 2 stk 4TB Western Digital Red diske som jeg rigtig gerne ville have smeltet sammen til 1 disk så de kører Raid mirror.

Diskene har tidligere kørt under Windows 10 som mirror.
Når det lykkes at få sat diskene i mirror igen, hvordan kan jeg så redde dataene på diskene uden at de slettes?

Findes der evt. en YouTube video som illustrere hvordan man kobler 2 harddiske sammen til 1 raid drev, da jeg er typen der bedst forstår meningen ud fra billeder end fra tekst?

Eller er der tilfældigvis én af jer som er bosat omkring Falster/Lolland ?

Mvh Lindberg

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: emigrere til Ubuntu med Windows Raid mirror. Hvordan ?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. mar 2019, 23:16

Prøv at følge min første tråd, start med at installere Ubuntu. Så tager vi gerne processen trin for trin sammen. Først skal du vælge Ubuntu version. Hvad type bruger er du? Har du kørt server før, med terminal, så vælg Ubuntu server version. Er du som brugere er flest, så vælg desktop versionen.

Installér Ubuntu, det er rimeligt intuitivt, og tager kun et kvarter. Tilslut dine raid diske og kom så tilbage. Så guider vi dig videre. Der vil ikke ske overlast af dine diske. :)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster