Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf Christian.Arvai » 11. okt 2017, 13:30

hvm1 skrev:og jeg aldrig har prøvet at installere Windows på en Linux-computer (måske er det såre simpelt??)

Det giver også underholdning. Windows er så egotrippet at det sletter alt andet på HDD, for så at lave de partitioner det SELV mener skal bruges.

Det er pænt provokerende at arbejde på den måde, og reelt giver det præcist det samme, som hvis maskinen var købt med Win10. Efter install af Win kan man så manuelt ændre partitioner og lave en dualboot med Ubuntu.

Det er på grænsen af det dybt tåbelige, for hvis Win10 crasher (hvad Windows jo gør før eller siden), skal man slette både Win10 og Ubuntu i en evt dualboot, før man kan geninstallere dem begge.

Vedr køb af maskine er det primært Wifi og grafikkort du skal koncentrere dig om. Produkter fra Intel og NVIDIA virker generelt godt under Ubuntu.

Hvis at sælger ikke kan oplyse Wifi/grafikkort, er det sandsynligvis fordi at fabrikken løbende skifter model for at spare penge. Undgå maskiner hvor at informationerne ikke kan fremskaffes.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2017, 13:36

Syndes nu også der er en del tilfælde hvor AMD virker bedre end Nvidia :)

Mht til om Windows sletter hele disken, så er det måske tilfældet hvis man benytter gendannelses funktionen på en maksine der kommer med Windows, men hvis man installere det fra det installations medie man får når man køber en udgave af Windows efterlader den andre partitioner hvor de hør til. Den overskriver dog bootloader så man skal lige ind bagefter og geninstallere GRUB fra en Ubuntu live-disk.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf thj01 » 18. okt 2017, 16:58

Når man installerer windows på en Linuxcomputer anvender man virtual box ... Det fungerer fint ... med mindre man vil anvende webcam osv.

Og så kan man have windows på den sekundære skærm, mens man kører sit primære system ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster