Defekt GPU? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Defekt GPU?

Indlægaf Christian.Arvai » 17. mar 2017, 11:49

Hej venner :)

Mit grafikort (Nvidia GTX 870 M) er sandsynligvis stået af. Hverken Ubuntu eller Win10 kan detektere det, og forsøg på install af driver mislykkedes på begge OS. Jeg er 100% sikker på at "lspci" tidligere har kunne finde kortet, og vise det på listen.

Output "lspci":

Kode: Vælg alt

chr@chr:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor DRAM Controller (rev 06)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller (rev 06)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 06)
00:03.0 Audio device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio Controller (rev 06)
00:14.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB xHCI (rev 05)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB EHCI #2 (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset High Definition Audio Controller (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #1 (rev d5)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #3 (rev d5)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #4 (rev d5)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #5 (rev d5)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB EHCI #1 (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation HM87 Express LPC Controller (rev 05)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode] (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 05)
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4352 802.11ac Wireless Network Adapter (rev 03)
04:00.0 Ethernet controller: Qualcomm Atheros QCA8171 Gigabit Ethernet (rev 10)
chr@chr:~$


Som jeg ser det er kortet totalt væk fra listen (evt dødt). Kender I til andre kommandoer, som evt kan bevise dette bedre end lspci?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Defekt GPU?

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2017, 12:35

Tjek og det sider løst og får den strøm det skal have. Ellers må det være sten-dødt.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Defekt GPU?  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 17. mar 2017, 14:09

Jeg må nok hellere lade den være og sende den til rep. Der er forsikring på maskinen, og jeg gider ikke skulle debattere om det er mig der har pillet inde i den, og som følge deraf kan få "skyld" for at det er min fejl.

Det er den sidste bærbare jeg køber, da jeg ikke skal bruge den til studie mere (er færdig med studiet). Stationære er så meget nemmere at skille ad og arbejde med, og der havde jeg også været frisk på at prøve om kortet er løst.

Jeg markere tråden som "Løst", da det næppe hjælper at forsøge mere.

Tak for hjælpen Anders :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Defekt GPU?

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2017, 17:50

Hvis det er en bærbar så tjek lige om grafikkortet kan slåes fra i bios eller Windows.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Defekt GPU?

Indlægaf Christian.Arvai » 18. mar 2017, 06:06

AJenbo skrev:Hvis det er en bærbar så tjek lige om grafikkortet kan slåes fra i bios eller Windows.

Tjekket. Jeg kunne intet finde i bios. I Ubuntu og Win10 kan kortet ikke findes. Jeg har fundet stedet hvor grafikkort kan deaktiveres i Win10, og der er kortet heller ikke med. Opdatering af liste giver intet nyt frem.

Det som bekymre mig mest er at, maskinen virkede perfekt om aftenen, og ikke blev flyttet så meget som en millimeter om natten, for så ikke at virke næste morgen.

Det eneste som jeg kan komme på af ideer, er at maskinen havde et meget voldsomt crash sidste sommer, hvor den røg en tur ned af en trappe sammen med mig. Det smadrede rigtigt meget, og maskinen var derefter til reparation.

Det er muligt at GPU ikke blev monteret/genmonteret 100% korrekt, og langsomt er raslet løst igen i tidens løb. Jeg har set det problem opstå med en Ram-klods, som åbenbart ikke var monteret korrekt, og som derfor løsnede sig i holderen efter 1-2 mdr (pc kunne så ikke starte). Det virker bare ikke særligt sandsynligt, for GPU virkede efter det crash sidste sommer, hvor både skærm+tastatur+div blev knust totalt.

Anyway, blæseren er også slidt, og nogle gange larmer den a H-til, hvilket jeg er ret sikker på er nedslidte lejer i en blæser, så maskinen skulle alligevel en tur til rep nu. En komplet rensning af maskinen, og selvrisikoen for forsikring, koster mig ca 1000 kr samlet, og forsikring udløber først om 2½ år, så det kan godt betale sig at lave den ordenligt nu.

En SMART-test viser at den har været brugt i 1½ år ud af 2½ år. "Oppetiden" er derfor over 12 timer i snit pr døgn i 2½ år i træk, så sådan set har den klaret opgaven rimeligt.

Jeg køber en stationær nu. Jeg er meget træt af at have bærbare, og nu da uddannelsen er færdig, har jeg ikke behov for en mere. Status i løbet af livet er, at samtlige mine bærbare (mindst 4) har været til rep på forsikring, og ikke en eneste af mine stationære (jeg har ikke en ide om antallet efterhånden) måtte det. Dog måtte jeg skifte en GPU-blæser på en 4-5 mdr gammel stationær, til den store sum af ca 150 kroner :D

PS: Jeg vil anbefale alle at købe forsikring på bærbare. De er dyre at reparere. Går oftere i stykker end stationære. og kan typisk ikke laves af en selv, uden at forsikringen bortfalder. Riskoen for at den ikke holder 5 år (typisk forsikring) er stor, specielt hvis den bruges til uddannelse og kører meget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Defekt GPU?

Indlægaf NickyThomassen » 18. mar 2017, 08:27

Christian.Arvai skrev:... den røg en tur ned af en trappe sammen med mig ...

Nu er det ikke for at insensitiv her, men er der nogen billeder eller videoer af den tur??

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Defekt GPU?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 18. mar 2017, 09:00

+1
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Defekt GPU?

Indlægaf Christian.Arvai » 18. mar 2017, 15:08

NickyThomassen skrev:
Christian.Arvai skrev:... den røg en tur ned af en trappe sammen med mig ...

Nu er det ikke for at insensitiv her, men er der nogen billeder eller videoer af den tur??

Nej, men tastaturet så ca sådan her ud efter jeg landede :D

computerkeys.jpg
computerkeys.jpg (24.03 KiB) Vist 1067 gange
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Defekt GPU?

Indlægaf Christian.Arvai » 20. mar 2017, 08:22

Jeg vil lige tilføje at, Ajenbo har ret i antagelsen om en løs forbindelse til GPU. Vi testede lidt mere på maskinen i går, og det er on/off med GPU i løbet af en dag på 7 timer. Der er intet mønster at gå efter, for selv om maskinen står 100% stille og ikke bliver flyttet, kan GPU slår til og fra totalt random. Umiddelbart virker GPU når der er kontakt til det. Problemet er i øvrigt ens på Ubuntu og Win10.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Defekt GPU?

Indlægaf AJenbo » 20. mar 2017, 10:33

Så længe det ikke er fordi den vågner op, strømstyring, når der er brug for den :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Defekt GPU?

Indlægaf Christian.Arvai » 21. mar 2017, 11:32

AJenbo skrev:Så længe det ikke er fordi den vågner op, strømstyring, når der er brug for den :)

Det er vist ikke tilfældet. Hvis jeg gamer på Windows er det on/off. Midt i et spil slår kortet fra, og fps falder voldsomt (integreret grafik via CPU slår til). Om det er en løs forbindelse, eller om der er fejl i strømstyringen, ved jeg ikke.

Maskinen er hermed degraderet til "kan bruges hvis jeg skal ud og kode med vennerne", da den er meget slidt efter uddannelsen som datamatiker, at jeg ikke vil bruge penge på at lave den (blæser er også slidt så den hyler).

Omregnet til alm. arbejdstid svare det til at, den har kørt konstant 37 timer hver uge i ca 6½ år (1920 timer om året er normalt fuld tid). Det er sådan set ret godt klaret at den har holdt til det.

Jeg har bestilt en ny fra Føniks https://www.fcomputer.dk/gamer/gamer-co ... puter.html . Det ser ud til at være et udmærket build, og jeg gamer ikke så meget at et GTX-1080 er nødvendigt (det kort er ***** dyrt). Jeg er også mere til stationære maskiner, da jeg så nemt kan rense den løbende selv :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster