Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Indlægaf gtr » 23. dec 2016, 19:11

https://www.sparkfun.com/products/11296

Når psu'en anvendes til at strømforsyne en usb dvd eller hdd i længere tid, opstår der nogle gange en forbindelsesfejl mellem pc og usb enhed. Jeg formoder, at det enten er et strømudfald eller spændingsfald, der opstår. Psu'en har en kontrollampe. Jeg har ikke bemærket, at den ikke lyser. Prismæssigt er den købt til at være af bedre kvalitet. Den har ikke været brugt meget. Måler man med et multimeter, viser det lige under 12v og lige over 5v.

Jeg har også haft, til den gik i stykker, en tilsvarende psu, der var billig. Med de samme usb enheder tilsluttet, var der ingen forbindelsesfejl.

Er der en måde, jeg kan finde ud af på, om psu'en har en fejl?
Kan man finde ud af om psu'en har en fejl, hvis man har noget udstyr til det?
Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Indlægaf lath » 27. dec 2016, 00:37

gtr skrev:https://www.sparkfun.com/products/11296

Når psu'en anvendes til at strømforsyne en usb dvd eller hdd i længere tid, opstår der nogle gange en forbindelsesfejl mellem pc og usb enhed. Jeg formoder, at det enten er et strømudfald eller spændingsfald, der opstår. Psu'en har en kontrollampe. Jeg har ikke bemærket, at den ikke lyser. Prismæssigt er den købt til at være af bedre kvalitet. Den har ikke været brugt meget. Måler man med et multimeter, viser det lige under 12v og lige over 5v.

Jeg har også haft, til den gik i stykker, en tilsvarende psu, der var billig. Med de samme usb enheder tilsluttet, var der ingen forbindelsesfejl.

Er der en måde, jeg kan finde ud af på, om psu'en har en fejl?
Kan man finde ud af om psu'en har en fejl, hvis man har noget udstyr til det?
Tak.


Forbindelses fejl kan også være signaler - tænk defekt USB kabel
USB enheden kan også bruge for meget strøm, så USB hardwaren lukker for strømmen. Det er i øvrigt noget USB hardwaren skal gøre ifølge USB standarderne.

Hvis en PSU har en fejl, så virker den del af PSUen ikke, så hvis du har ret, så vil intet 5 volt elektronik i computeren virke.
Har du noget 5 volt elektronik i computeren der virker, f.eks en anden USB port, så virker PSUens 5 volt strømforsyning.

En sidste ting er at digital elektronik er meget følsomt over for ændringer i forsyningsspændingen og elektrisk støj fra strømforsyningen, en radio sender, lyn nedslag i nærheden, og meget mere.

Hvis en computer ikke har en USB stømbeskyttelse, så kan USB portens 5 volt elektronik brænde af - det er sket på en laptop for en 9 år siden.

Du kan evt prøve at bruge at bruge USB enheden via en USB hub, som bliver strømforsynet fra sin egen. strømforsyning. Jeg gøre lige netop det når jeg bruger en strøm forslugen harddisk med USB interface.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Indlægaf gtr » 28. dec 2016, 21:04

Tak for svar.
Formentlig har min beskrivelse været uklar i en sådan grad, at du svarer forbi, hvad jeg ville spørge om.
De tilsluttede enheder er sata enheder med usb adaptere. Dvs en 3.5 hdd tilsluttes molex psu'en og en usb adapter. Dvs spørgsmålet er alene, om der er en måde, man kan kontrollere om molex psu'en har en fejl?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Indlægaf AJenbo » 29. dec 2016, 01:32

Du bruger en transformator der et beregnet til at drive en 12/5 v enhed til at drive to 5v enheder...

Da den har en Max belastning på 2A bør du tjekke hvad dit samlet forbrug er. Tjek der efter 5v leder under belastning, andre kriver jo at de oplever den falder til ca 4v ved belastning.
Hvis ikke det tydeligt viser hvad der sker har du brug for et oscilloskop.

For mig lyder det mere sansyneligt at du overbelaster en billig strømforsyning, end at den er decideret defekt

gtr

Re: Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Indlægaf gtr » 3. jan 2017, 20:18

billig strømforsyning

Nej.

to 5v enheder

1 enhed. Enten en 3,5 hdd eller en 5v dvd enhed.

andre kriver jo at de oplever den falder

Hvis jeg måler volt på en 5v eller 12v enhed, der er i brug, hvor lavt er for lavt?
Bruger en 3,5 hdd både 12 og 5v?

https://www.youtube.com/watch?v=ZtUn-dnJFdU
Fejlen er psu'en.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Strømudfald på 5v 12v molex psu?

Indlægaf AJenbo » 3. jan 2017, 22:49

gtr skrev:
andre kriver jo at de oplever den falder

Hvis jeg måler volt på en 5v eller 12v enhed, der er i brug, hvor lavt er for lavt?

Se svaret fra lath:
lath skrev:En sidste ting er at digital elektronik er meget følsomt over for ændringer i forsyningsspændingen og elektrisk støj fra strømforsyningen


gtr skrev:Bruger en 3,5 hdd både 12 og 5v?

Ofte...

For begge dine spørgsmål glæder følgende I øvrigt: Tjek specefiktations bladet for dit specifikke udstyr, hvis det du har købt er ordentligt lavet vil du have et sådan så du kan verificere om enheden lever op til det, samt om de er kompatibel.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster