raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf gtr » 27. nov 2015, 16:38

rp0 har ikke et ethernet rj45 stik. Kan man lave et ethernet rj45 stik ved at bruge gpio'er?
Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf lath » 27. nov 2015, 21:01

gtr skrev:rp0 har ikke et ethernet rj45 stik. Kan man lave et ethernet rj45 stik ved at bruge gpio'er?
Tak.

Nej det kan du ikke.

Du skal have fat i en USB til Ethernet dongle.
Sådan en dongle indeholder en Ethernet IC med USB endpoints, og den har også en Ethernet transformator.

Jeg har set dem til omkring 5 USD (35,- kr). - excl MOMS, transportomkostninger, og evt. told og toldgebyr. Prøv at kigge på f.eks. Ebay. Vælger du at importere fra et EU land er der med sikkerhed ingen told + toldgebyr.

Overvej om det er bedre bare at købe en Rabserry Pi version 1, B+ i stedet for, da du også får ekstra USB porte med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf gtr » 4. dec 2015, 16:54

Det skal være en converter med elektronik i? Det kan ikke være en usb rj45 adapter?
http://www.deepsurplus.com/Computer-Cab ... 45-Adapter

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2015, 20:43

De har nettop elektronik i sig. USB kan ikke tale Ethernet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf lath » 4. dec 2015, 20:46

gtr skrev:Det skal være en converter med elektronik i? Det kan ikke være en usb rj45 adapter?
http://www.deepsurplus.com/Computer-Cab ... 45-Adapter

En adaptor (passiv elektronik) er ikke en converter (aktiv elektronik).

Den virker for billig (ca USD 3/4=DKK 5,19) til at den har et USB interface der omdannes til Ethernet signaler, samt modsat - altså at den er et netværksinterface.
USB er elektrisk inkompatibelt med Ethernet, og protokollerne der bruges er også meget forskellige.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2015, 20:56

Det er muligt at der findes nogle maskiner hvor der er en adapter indbygget i maskinen, men så vil adaptoren kun fungere med den specefikke maskine.

gtr

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf gtr » 10. dec 2015, 21:48

pi'en er ikke konstrueret, så den leder ethernet, svarende til rj45, gennem usb stikket?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf lath » 10. dec 2015, 22:42

gtr skrev:pi'en er ikke konstrueret, så den leder ethernet, svarende til rj45, gennem usb stikket?

I en Rasperry Pi B type kan du tilslutte Ethernet via en RJ-45 konnektor.

Ethernet signaler kommer aldrig direkte ind på USB bussen - de skal "oversættes" først.

Ethernet signalerne konverteres i en IC til USB kommunikation., og før Ethernet signaler når USB til Ethernet interface ICen, så kommer Ethernet signalerne igennem en Ethernet transformator, som er integreret i RJ45 konnektoren.

Det er det jeg mener når jeg skriver aktiv elektronik. Aktiv elektronik kræver en vis mængde elektronik og strøm ved bestemte spændinger for at gøre det det nu gør.

Ethernet og USB kommunikation bruger meget forskellige protokoller.
USB har f.eks. ekstremt mange lag i dens protokol stak i forhold til protokolstakken der starter med Ethernet, der er det laveste lag i netværksstakken i trådet netværkskommunikation.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: raspberry pi gpio rj45 ethernet?

Indlægaf gtr » 11. dec 2015, 16:55

Tak for svar.
Dvs sandsynligvis er der ikke noget ethernet hardware på mainboard'et? Det forudsatte jeg, at der var og derfor mine spørgsmål.
Jeg har ikke en raspberry pi. Jeg har en usb rj45 adapter. Har aldrig brugt den. Den må være uden ethernet ic. Jeg brugte den til at forbinde en notebook med rj45 cable til routeren. Det virkede ikke. I menuen stod der ethernet network disconnected. Det kunne ikke aktiveres, da linket var markeret gråt.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster