forslag til hvilket free software x86 mainboard? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

forslag til hvilket free software x86 mainboard?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 27. okt 2015, 18:11

Mit pc mainboard havde en amd athlon x2 3.0ghz cpu. Det var tilstrækkeligt. Ifølge mine oplysninger er amd og ati usmarte valg, hvis man vil bruge mest mulig free software. Istedet skal man vælgte intel. Man har foreslået Gigabyte GA B75M D3H. Jeg kan ikke finde mange sælgere af mainboardet i europa. Ligesom jeg helst vil købe et mainboard med cpu'en påsat. Hvis jeg selv skal påsætte cpu'en og det ikke virker, kan jeg ikke teste, om det er mainboardet eller cpu'en, der fejler. Forslag til et billigt mainboard, der generelt anvender meget free software?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf Jimmyfj » 27. okt 2015, 20:05

Du kan aldrig gå fejl af MSI bundkort:

http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.aspx?producent=%5BMSI%5D&count=10&sort=Popularity&rlm=List

Har altid brugt MSI kort til de maskiner, jeg bygger selv.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf AJenbo » 27. okt 2015, 21:21

AMD hjælper aktivt med understøttelse af deres bundkort og cpu i coreboot som er den eneste måde at få bundkortet til at køre via fri software.
Intels seneste generation kræver en signeret blob hvilket umulig gøre at køre med udelukkende fri software.
Så hvordan du kommer til din konklusion er vist lidt uklart.

en fast monteret cpu er kun noget man gør når der er ekstreme plads begrænsninger. ellers er det nærmest at gå i mod konceptet.

her er en liste af udstyr der ikke kræver propritært software for at tænde
http://libreboot.org/docs/hcl/index.html#supported_list

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf lath » 27. okt 2015, 21:34

gtr skrev:Mit pc mainboard havde en amd athlon x2 3.0ghz cpu. Det var tilstrækkeligt. Ifølge mine oplysninger er amd og ati usmarte valg, hvis man vil bruge mest mulig free software. Istedet skal man vælgte intel. Man har foreslået Gigabyte GA B75M D3H. Jeg kan ikke finde mange sælgere af mainboardet i europa. Ligesom jeg helst vil købe et mainboard med cpu'en påsat. Hvis jeg selv skal påsætte cpu'en og det ikke virker, kan jeg ikke teste, om det er mainboardet eller cpu'en, der fejler. Forslag til et billigt mainboard, der generelt anvender meget free software?


Du kan købe et Nvidia grafikkort til et bundkort der har en AMD processor - det er den kombination jeg bruger. Virker fint.

Det med løse CPUer er ikke så svært. For AMD CPUer er det bedst at købe uden en medfølgende køler, og så købe en ved siden af som køler langt bedre og støjer mindre.
Brug en god kvalitet kølepasta, og smør kun et tyndt lag kølepasta på, når du monterer blæseren. Glem ikke at forbinde ledningen til blæseren, og sørg også for at bladene i blæseren ikke kan lave den ledning og andre ledninger til kabelsalat. Brug velcro-strips. Bonus ved velcro-strips er mindre modstand for køleluften, så der kommer mere luft igennem maskinen, som så bliver mindre varm.

Når du vælger CPU så kig på bundkort-producentens hjemmeside, hvilken CPUer bundkortet understøtter.
CPU understøttelsen afhænger af firmware versionen (dvs af UEFI BIOS versionsnummeret).
Er dit desktop kabinet lille, så undgå CPUer der bruger en stor effekt, feks brug ikke en 125 Watt CPU i et lille kabinet. Gør du det alligevel, så får du brug for ekstra kølere til at transportere mere luft igennem kabinettet.

Din strømforsyning bør være korslutnings-sikret, og overbelastningssikret - dvs. undgå bambus strømforsyninger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf gtr » 31. okt 2015, 18:10

Tak for svarene.
Rundt omkring har jeg fået svar, der siger, at intel anvender mere linux free software og at amd er bedre. Der er nok ikke hardware, der særligt er relevant. Jeg vælger, det billigste, jeg kan finde. Jeg kan få et MSI AM1I Socket-AM1 mainboard med AMD Athlon 5350 for under 1000,-. Hvis mit sdram stadig virker, kan jeg bruge det. Med 3 hdd'ere, hvilken størrelse psu skal jeg vælge? Skal jeg vælge under 500w? Er AMD Athlon 5350 hurtigere end amd athlon x2 250 cpu'en? Med AMD Athlon 5350 vil mainboard's vga, dvi og hdmi virke? Jeg har et n8400gs grafikkort, jeg evt kan anvende. Det skulle være et linux free software grafikkort. Computerkabinettet er 42cm i højden. Vil grafikkortet kunne bruges sammen med mainboard'et?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf AJenbo » 31. okt 2015, 20:29

De fleste af de spørgsmål ville være bedst besvaret af forhandleren. Resten kommer an på hvad du specefikt køber, og efter som du ikke har købt det endnu kan du jo blot sørge for at købe note der virker med det du har. Du er desuden ikke særlig præcis omkring specifikationen på de dele du nævner. Standard sdram er 5 generationer bagude, det var den første opgradering jeg købte til min første computer, der fandtes flere typer eks 66mhz 100mhz og 133mhz som de mest gængse men der er ikke nogen moderne maskiner der kan bruge de til noget. Jeg gætter dog også på det er en form for DDR ram du egentlig har.

gtr

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf gtr » 1. nov 2015, 21:11

Det kan være, der er en bruger, der kender mainboard og cpu'erne, der svarer. Rammen jeg har, passer til mainboard'et.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2015, 22:25

Dit spørgsmål var omkring psu og CPU. Der er masser af test på nettet der viser hvilke CPU der er hurtigst, og dem i butikken bliver betalt for at hjælpe med at vælge den rigtige psu.

gtr

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf gtr » 7. nov 2015, 10:14

Det ændrer ikke ved, at hvis en bruger kender komponenterne, kan han videregive, hvad han ved om dem.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: forslag til hvilket free software x86 mainboard?

Indlægaf AJenbo » 7. nov 2015, 11:15

Eller at det er viden du lige så let kunne have tilegnet dig.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster