Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Ivan » 3. jul 2015, 19:15

Det er ikke alle der er glade for Dell's Ubuntu

https://www.facebook.com/DellDanmark/posts/955310864530681
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf thj01 » 4. jul 2015, 00:51

Bare det at de ikke har givet den et intel wifi får mig til at fravælge den.

Der er så mange problemer med de broadcom WIFI chipset som de leverer med deres bærbare. Jeg sidder med en M4800 , der også er Ubuntu compatible if. deres hjemmeside og kan køre med en eller anden ældre obskur version af Ubuntu. Desværre fungerer WIFI driveren ikke til nyere Ubuntu versioner, så derfor måtte jeg investerer i et nyt wifi kort (Intel). Det gør dog at den kører upåklageligt
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Blueeyez » 4. jul 2015, 18:29

Det trådløse netkort i den fejler skam intet, men det er kun et 2.4 Ghz med -n .. Hvor jeg endnu bruger 5 Ghz -n og i næste uge bliver det så 5 Ghz -ac da alle mine maskiner har -ac i sig :)
Senest rettet af Blueeyez 12. sep 2015, 23:35, rettet i alt 1 gang.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Blueeyez » 10. jul 2015, 21:05

Jeg har nu fået et intel 7260AC kort M2 hjem og så satte jeg en Samsung evo 840 SSD i den, da jeg ikke lige ville slette det der lå på den mekaniske harddisk. Dette burde dog IKKE have nogen indflydelse på andet end dens arbejdshastighed og at den understøtter nyere WIFI.. (Jeg kører AC wifi.)

Den er sendt til reperation grundet delvis defekt bundkort, så mit sure opstød er ldit fjernet..
Senest rettet af Blueeyez 12. sep 2015, 23:36, rettet i alt 1 gang.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf AJenbo » 10. jul 2015, 22:36

Blueeyez skrev:Faktisk har jeg planer om at kontakte Dell på mandag og høre ad om 14 dages retur ret er realistisk..

Det vil jeg ikke mene det er; da du allerede har taget produktet i brug og det ikke er i væsentlig samme stand som da du købte det. Men du kan jo prøve om de alligevel vil sluge den.

Blueeyez skrev:De 2 ting der virkeligt irritere mig er at touchpaden har højre og venstre klik I touch delen.. så den kan kun håndtere at der er 1 finger der rør den.. (Man kan ikke hvile en finder på højre/venstre knap funktion og bevæge musen rundt..)

Personligt fortrækker jeg en stor touchpad og så at højreklikke med 2 fingre (samme med scroll).

Blueeyez skrev:Dernæst hvis jeg går ind i en terminal og trykker CTRL + ALT har den det med at gå i CLI tilstand.. jeg kommer ud af dette ved at logge på og skrive: sudo service lightdm stop; sudo service lightdm start

Kan du ikke komme ud ved at trykke ctrl+alt+f7?
Sker det tilfældigt hvis du trykker ctrl+alt? Det virker ikke udmildbart som om det er noget der ville gælde for en bestemt computer model.

Blueeyez skrev:Dernæst oplever jeg os at tastatur knapperne til tider faktisk spammer min temrinal. fx under opdatering og jeg skifter vindue med tastegenvej, så er der en af tasterne der spammer min temrinal..

Altså nogle gange opfatter computeren det som om du trykker på tilfældige taster? Har du haft tastaturet af da du skiftede Wifi? Måske er det blot tastaturet der er defekt. Det kunne jo forklare hvorfor den nogle gange tror du trykker på F-tasterne og sender dig til en terminal.

Blueeyez skrev:På front delen i højre og venstre hjørne kan man os mærke at plastic kabinettet ikke er helt komplet.. faktisk tror jeg med lidt "omhu" man kan brække dens kabinet i hjørnerne..

Mangler der noget eller slutter den ikke ordentlig til?

Blueeyez skrev:Som standard har den os kun WIFI kort med -n og 2.4 Ghz. Den har ikke DVD drev eller lan port (De 2 ting er så ok, da det jo er lidt hvad Apple gør.. Så Dell har forsøgt at lavet en budget macbook..

Der er efterhånden rigtig mange maskiner der ikke kommer med et DVD drev, det er også meget at fylde maskinen op med når man tænker på hvor lidt det efterhånden bruges. Faktisk ville jeg nok også fortrække ikke at have et da det ville gør maskinen en del lettere, og give en hurtigere opstart.

Blueeyez skrev:Under opstart hvor mange kan gå i boot menu, der er der os en flash bios funktion. Det testede jeg da den mekaniske harddisk var i og det så ud til og virke (Jeg flashede ikke BIOS) nu hvor jeg så har sat SSD i og installeret en rigtig Ubuntu udgave så virker denne funktion ikke.. Dells support afdeling anbefaler ellers man installere Ubuntu påny, men at man er afhængig af Dell software for at lave BIOS opgradering kommer bag på mig.. Jeg tvivler på det hjælper at sætte UEFI til ON.. (Jeg ændrede den til OFF/Legacy).. Dertil vil jeg os tilføje at gør man dette med den mekaniske harddisk, så vil ubuntu formatere sig selv og du som bruger kan IKKE gør noget ved det.. (Ret chokerende)..

Jeg vil mene det er en dårlig ide at sætte UEFI i legacy mode, der er klart funktioner der ikke vil være tilgængelig og jeg kunne også forestille mig at der er dele som kunne finde på ikke at opføre sig korrekt. Det giver også mening at hvis Ubuntu først er blevet installeret under UEFI og man skifter til BIOS tilstand så vil bootloader sansynlgivis ikke længere fungere. Det burde dog kunne fikses ved at geninstallere den rigtig udgave af GRUB fra en Live-disk.


Dell driver installer kommer bag på mig, da vi jo har kernel.. Det virker som om Dell har haft en Windows mand på til dette.. Hvorfor samarbejder de ikke med folkene der udvikler på Kernel?

Nogle gange har de ekstra drivere med som er nødvendige for bestemte dele af maskinen, men hvor driverens licens ikke tillader at den intergeres eller distribueres af Ubuntu/Canonical men kun hardware producenten (Dell). Jeg mener da Dell har arbejdet sammen med Canonical i en vis grad omkring denne maskine.

Det du klager over er nok mere hvordan producenterne altid plejer at lave deres egen udgave af operativ systemet, det er også noget de gør ved Windows hvor det ikke er standard installation/recovery der bruges. Eks. har Acer og mange andre en recovery der er baseret på Windows Ultimate og starte på spansk inden den skifter sprogret til Dansk, da det er spansk udviklet.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Blueeyez » 11. jul 2015, 00:21

...
Senest rettet af Blueeyez 12. sep 2015, 23:37, rettet i alt 1 gang.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf martin joergensen » 11. jul 2015, 01:06

Husk nu på du kun har givet 2999kr for den. Så regn ikke med det er aluminium kabinet, mat skærm eller det bedste keyboard.

Til den pris får man en plastik maskine og for nogle er det fint til daglig brug, men husk nu, man får hvad man betaler for.

At du kører med legacy mode når Ubuntu fint kører i Uefi mode, fortæller kun lidt om dine færdigheder.

Nej, ingen FXX knaper virker med CTRL + ALT - Jeg får en CLI login skærm og logger på og skriver de 2 nævnte kommandoer som får mig på skrivebordet igen.


På Lenovo Thinkpad er "F" taster ikke aktive som standard men derimod funktions taster som de også kan bruges som, kan ændres i bios, hvad der fortrækkes.

Hvorfor installer du 32bit?

Hvis du ønsker en kvalitets Dell maskine, kan du kigge på deres XPS Serie som kommer med Ubuntu.

Hvis du ikke ønsker at bruge mere end 3000kr kan du på refurb.dk købe brugte Thinkpads med ny garanti og med SSD
(Jeg har ingen ting at gøre med refurb)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2015, 01:40

Blueeyez skrev:
AJenbo skrev:
Blueeyez skrev:Faktisk har jeg planer om at kontakte Dell på mandag og høre ad om 14 dages retur ret er realistisk..

Det vil jeg ikke mene det er; da du allerede har taget produktet i brug og det ikke er i væsentlig samme stand som da du købte det. Men du kan jo prøve om de alligevel vil sluge den.


Hvis varen ikke fungere efter hensigten så vil jeg da mene der er en god chance for at få den sendt retur.

Det er der du får gavn af garantien, ikke returretten. Det vil give dem mulighed for at prøve at fikse det 2 gange, og hvis ikke det lykkes kan de ombytte den til en anden eller tilbagebetale beløbet.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Blueeyez » 11. jul 2015, 01:50

martin joergensen skrev:Husk nu på du kun har givet 2999kr for den. Så regn ikke med det er aluminium kabinet, mat skærm eller det bedste keyboard.

Til den pris får man en plastik maskine og for nogle er det fint til daglig brug, men husk nu, man får hvad man betaler for.

At du kører med legacy mode når Ubuntu fint kører i Uefi mode, fortæller kun lidt om dine færdigheder.

Nej, ingen FXX knaper virker med CTRL + ALT - Jeg får en CLI login skærm og logger på og skriver de 2 nævnte kommandoer som får mig på skrivebordet igen.


På Lenovo Thinkpad er "F" taster ikke aktive som standard men derimod funktions taster som de også kan bruges som, kan ændres i bios, hvad der fortrækkes.

Hvorfor installer du 32bit?

Hvis du ønsker en kvalitets Dell maskine, kan du kigge på deres XPS Serie som kommer med Ubuntu.

Hvis du ikke ønsker at bruge mere end 3000kr kan du på refurb.dk købe brugte Thinkpads med ny garanti og med SSD
(Jeg har ingen ting at gøre med refurb)


Jeg regner ikke med at den er i top klassen, men jeg forventer da heller ikke at man kan købe nye maskier som giver følgende problemer..

Jeg bruger legacy fordi hvis jeg booter op på ubuntu via usb så virker hverken tastatur eller mus. Det er det jeg ved UEFI gør. Det gør at du ikke kan boote op på fx hirens boot cd og gøre noget..
Men uddyb gerne hvorfor UEFI er så godt i forhold til legacy :)

Installerer 32 bit fordi den har 4 GB ram og dem bruger grafikkortet os af og så fordi cpuen ikke ligefrem er en kic ass og min erfaring med 64 bit er at det bruger mere cpu og ram end 32 bit, men det gør så os at det er bedre til fx at komprimere filer, udpakke og konvertere filer.. som kræver cpu og ram..

Har skam Abook Z510 som jeg varmt kan anbefale, men de virke rkun korrekt med Ubuntu 15.04 og nyere formentligt. Dells inspiron 15 3000 series kom med Ubuntu 14.04 og derfor håbede jeg at dette var en billig måde at fremvise en LTS version på, da 16.04 udkommer i 2016 April.. og når et firma så vil sælge maskiner med Ubuntu på, så vil jeg da os godt bidrage til at fremme salget af Ubuntu, men når Dell giver en denne oplevelse, så føler man ikke at de vil gavne os, men snarere fremvise Ubuntu negativt.. Som du kan se i mit tidligere indlæg er der et link til review af maskinen, men hvor brugeren har Windows og selv han har problemer.. Dog ikke nogen jeg har, da Ubuntu selv fixer driverne :)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2015, 01:54

Blueeyez skrev:
AJenbo skrev:
Blueeyez skrev:Dernæst hvis jeg går ind i en terminal og trykker CTRL + ALT har den det med at gå i CLI tilstand.. jeg kommer ud af dette ved at logge på og skrive: sudo service lightdm stop; sudo service lightdm start

Kan du ikke komme ud ved at trykke ctrl+alt+f7?
Sker det tilfældigt hvis du trykker ctrl+alt? Det virker ikke udmildbart som om det er noget der ville gælde for en bestemt computer model.


Nej, ingen FXX knaper virker med CTRL + ALT - Jeg får en CLI login skærm og logger på og skriver de 2 nævnte kommandoer som får mig på skrivebordet igen.

Tjek om X crasher. Eller om der er FN lås som gør at FXX tasterne bliver til eks medie taster.

Blueeyez skrev:Hvad hvis jeg tilslutter et eksternt tastatur, vil jeg så kunne teste det?

Det er da helt klart et forsøg værd for at prøve at finde ud af hvad problemet er.

Blueeyez skrev:
AJenbo skrev:
Blueeyez skrev:Under opstart hvor mange kan gå i boot menu, der er der os en flash bios funktion. Det testede jeg da den mekaniske harddisk var i og det så ud til og virke (Jeg flashede ikke BIOS) nu hvor jeg så har sat SSD i og installeret en rigtig Ubuntu udgave så virker denne funktion ikke.. Dells support afdeling anbefaler ellers man installere Ubuntu påny, men at man er afhængig af Dell software for at lave BIOS opgradering kommer bag på mig.. Jeg tvivler på det hjælper at sætte UEFI til ON.. (Jeg ændrede den til OFF/Legacy).. Dertil vil jeg os tilføje at gør man dette med den mekaniske harddisk, så vil ubuntu formatere sig selv og du som bruger kan IKKE gør noget ved det.. (Ret chokerende)..

Jeg vil mene det er en dårlig ide at sætte UEFI i legacy mode, der er klart funktioner der ikke vil være tilgængelig og jeg kunne også forestille mig at der er dele som kunne finde på ikke at opføre sig korrekt. Det giver også mening at hvis Ubuntu først er blevet installeret under UEFI og man skifter til BIOS tilstand så vil bootloader sansynlgivis ikke længere fungere. Det burde dog kunne fikses ved at geninstallere den rigtig udgave af GRUB fra en Live-disk.


Hvilke funktioner tænker du på? Har skam installeret Ubuntu på ny efter at have sat den i legacy mode.

Det kan praktisk talt være alt. eks. den manglende funktion til at opdatere firmware (UEFI/BIOS) eller problemet med tastaturet. Det er der for jeg råder dig til ikke at køre maskinen i legacy/bios tilstand.

Jo, du installerede igen, men du nævner at du fik problemer med den oprindelig installation hvilet jo giver mening når du nettop skiftet maskinen til legacy tilstand.

Blueeyez skrev:
AJenbo skrev:
Dell driver installer kommer bag på mig, da vi jo har kernel.. Det virker som om Dell har haft en Windows mand på til dette.. Hvorfor samarbejder de ikke med folkene der udvikler på Kernel?

Nogle gange har de ekstra drivere med som er nødvendige for bestemte dele af maskinen, men hvor driverens licens ikke tillader at den intergeres eller distribueres af Ubuntu/Canonical men kun hardware producenten (Dell). Jeg mener da Dell har arbejdet sammen med Canonical i en vis grad omkring denne maskine.


Jo, men det giver jo ikke meget mening i denne her sammenhæng hvor tanken er at Kernel indeholder det hele med undtagelse af eksternt hardware i en vis grad og os Nvidia/ATI drivere, men som man nemt kan bruge via Yderligere drivere.

Ved du med sikkerhed at den ikke indeholdte nogen drivere som ikke er undersøttet på den normale måde? Er du sikker på det ikke er en særlig udgave der løser visse problemer med nettop denne maskine? Du oplever jo nettop visse problemer med maskinen, ved du om disse også var der før du selv lavede en ren installation (ved godt at du fik forslået det fra Dell support).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2015, 01:59

Blueeyez skrev:Jeg bruger legacy fordi hvis jeg booter op på ubuntu via usb så virker hverken tastatur eller mus. Det er det jeg ved UEFI gør. Det gør at du ikke kan boote op på fx hirens boot cd og gøre noget..
Men uddyb gerne hvorfor UEFI er så godt i forhold til legacy :)

Legacy mode er UEFI som forsøger at emulere BIOS funtioner, så frem for at have 1 lag der skal fungere korrekt har du nu 2. Der er funktioner som BIOS ikke undersøttes i samme grad, og det kan være der på den anden side er funktioner som ikke bliver taget med i emuleringen. Legacy betyder jo i grove træk "forældet". Det er kun meningen du skal bruge det hvis du har brug for at køre et ældre system som endnu ikke er kommet i en udgave der fungere med UEFI.

Jeg hade ikke samme problem med at starte min Lenovo T540p (Ubuntu 14.10) via USB i UEFI tilstand. Hvordan har du lavet din USB, har du eventuelt et USB-dvd-drev du kan bruge? Jeg husker der var en række af problemer med flere UEFI maskiner mht. til Ubuntu 14.04 da den ikke var helt på plads der, men jeg ville forvente at 14.04.3 hade løst det da den bruger kernen fra 14.10. Men jeg vil da råde dig til at prøve med Ubuntu 15.04 og se om det løser dine problemer. Måske var det nettop dette som Dell support mente der skulle gøres.

Som nævnt kunne det nættop være driveren til UEFI-tastaturet som er med på den driver installation der fulgte med maskinen. Det kan være det blot var i form af en patch til kernen som tilføjede driveren fra en senere udgave af Linux og at det var der for det fungerede under den oprindelige installation.

Hvad skal du også med Hirens boot cd? Er det ikke noget som blot burde høre Windows verdenen til :P

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Blueeyez » 11. jul 2015, 02:26

Okay, vi starter lige fra scratch så :)

Jeg har installeret Ubuntu 15.04 i legaxy mode.
Årsagen er at jeg ikke har nogen mus i UEFI tilstand..
Når jeg har installeret Ubuntu go skifter til UEFI er musen der stadig ikke
skrifter jeg retur til legacy så er musen der igen.

Problemet med CTRL + ALT som smider mig i CLI mode er der endnu. Det lader dog ikke til at det sker med ekstern tastatur.. Jeg var i bios og så det der med tasterne multimedia og fuctionality eller hvad det hedder og skiftede fra multimedia.. og nu virker det til den ikke hopper i CLI mode... Den er os i UEFI og jeg er uden mus.. Jeg kan bruge tastaturet, men det er så os det.. Deres opdater bios som kommer i boot menuen virker ikke, men jeg overvejer at sætte den oprindelige harddisk i igen og lige lave en bios opdatering...
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2015, 02:35

Kan du du ikke lige finde ud af om F-tasterne pt. (nu hvor du ikke ryger i CLI) fungere som multimedia taster eller F-taster. For det lyder som gangs som om tastaturet laver fejl og sender signaler om at der trykkes på tilfældige taster når du ikke gør det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2015, 02:47

Jeg kan se at Dell har gjort noget særligt for at få musen til at virke i deres installation, så det er jo ikke utænkeligt at noget ligende er nødvendit mht til tastaturet. Har du prøvet om problemet er der med den oprindelige installation?

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dell Inspiron 3000 m. Ubuntu - 1999 kr. På dell.dk

Indlægaf Blueeyez » 11. jul 2015, 02:52

Det lykkedes ikke for mig at ende i CLI, men lige nu har jeg monteret den oprindelige disk hvilket gjorde det muligt at kommet ind i noget dell gset bios flash update

Hvo jeg kan vælge en destination, men det er så os det eneste.. jeg har lagt bio sopdateringen på en usb nøgle og kan se den, men det er så os det.. ingen mus desværre og jeg har forsøgt med tabulator, men synes ikke at kunne skifte knapper til noget brugbart..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster