Anbefaling af Barebone / MiNI PC

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
kimvejnaa
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. apr 2015, 17:54

Anbefaling af Barebone / MiNI PC

Indlægaf kimvejnaa » 24. apr 2015, 19:12

Hejsa Herinde.

Jeg har udviklet nogle små programmer / systemer der benytter sig af Ubuntu med lidt Perl og MYSQL.

Systemerne fungerer hhv. som "kontroloptager" på et par lokalradioer, hvor de optager en nærmere indkodet sendetid, og arkiverer alle udsendelserne og synkroniserer med dropbox - så alle altid kan finde arkiv udsendelserne.

Det andet er et sendesystem, som igen har hele sendetiden kodet ind, men som sikrer at der altid går en udsendelse ud i radioen når der er sendetid. Det er så MP3 filer der afvikles via cronjob samt noget egenudviklet kode der holder øje med om der skal sendes playlister, enkeltfiler osv.

Mine voldsomme udfordringer kom omkring årsskiftet hvor jeg skulle skifte fra tidligere hardware (Dell optiplex desktops) og valgte at skifte til de lækre Intel NUC maskiner...

Men hold da op - havde virkelig mange problemer med det - først UEFI boot dele, og så da jeg måtte bygge op helt fra starten med Ununto - så blev den ene NUC type ved med at smide USB lydkortene - og gav en masse fejl som jeg kunne se andre også oplevede, men ingen havde løsninger på.

De NUC maskiner konkluderede jeg (efter at have købt 4) er bedst til windows - har aldrig haft så mange udfordringer med hardware og OS som med dem.

Nu begynder den ene at drille igen - og jeg gider simpelthen ikke de maskiner mere.. Men hvad skal jeg købe hvis jeg ikke gider ubuntu udfordringer med USB enheder osv. ?

Jeg har brug for en lille ikke power maskine med 2 til 4 GB ram - 1 TB SATA harddisk med netværkskort. Meget gerne med indbygget strømforsyning så den har et almindeligt stik - men også ok med løs strømforsyning. Størrelse (Fra NUC størrelse til Tynd Klient størrelse)

Jeg oplevede også nogle udfordringer med SHUTTLE 36V maskinen - så jeg vil godt være sikker på at få det helt rigtige der bare spiller med USB enheder og Ubuntu.

Jeg håber i overlevede hele forklaringen (men var vigtigt at i vidste hvad jeg har med at gøre) - og har nogle gode råd...

På forhånd tak

Kim

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Anbefaling af Barebone / MiNI PC

Indlægaf Blueeyez » 24. apr 2015, 19:32

* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Anbefaling af Barebone / MiNI PC

Indlægaf martin joergensen » 24. apr 2015, 21:24

Jeg tænker at disse maskiner skal køre 24/7 så vil jeg altså kraftig anbefale at købe rigtig server udstyr, som er lavet til dette behov...

Intel NUC er desktop maskiner og kører rigtig godt med Linux har selv en og har flere som bruger disse sammen med Ubuntu.

Men nok om dem, jeg vil anbefale Supermicro her kan du skræddersy efter behov, de er netop kommet med flere bundkort baseret på de nye Intel Atom processor, og ta ikke fejl af disse. De fås op til 2.0Ghz og 8Kerner...

Men hvad med en 1U Unit som denne
http://www.supermicro.nl/products/system/1U/5017/SYS-5017A-EP.cfm

Jeg kan nok skaffe en pris på udstyr fra Supermicro hvis det har interesse. Men det koster altså lidt mere end forbruger udstyr.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Anbefaling af Barebone / MiNI PC

Indlægaf thj01 » 27. apr 2015, 10:11

Du kan også vælg at bygge den selv ved at anvende en J1900 processor der er monteret på bundkortet.

http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.aspx?processor-installeret=%5BCeleron%5D&count=10&sort=Popularity&rlm=List

Der vil du kunne lave den nøjagtigt med det kabinet du ønsker, og med et 2Gb RAM modul kører de fint Ubuntu server.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster