hvad er max amp i et usb stik?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

hvad er max amp i et usb stik?

Indlægaf gtr » 27. mar 2015, 17:35

Jeg har forsøgt at finde max amp for mainboardet ved at kigge på producentens hjemmeside og i manualen. Men ingen steder står, der noget. Er amp i et usb stik normeret, så det altid er det samme uanset producent?

Jeg har anskaffet en usb stik volt amp måler. Men den måler alene den faktiske strømstyrke?
Er der en metode, hvor jeg kan måle max amp?
Tak.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: hvad er max amp i et usb stik?

Indlægaf Ivan » 27. mar 2015, 18:22

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvad er max amp i et usb stik?

Indlægaf lath » 27. mar 2015, 19:23

gtr skrev:Jeg har forsøgt at finde max amp for mainboardet ved at kigge på producentens hjemmeside og i manualen. Men ingen steder står, der noget. Er amp i et usb stik normeret, så det altid er det samme uanset producent?

Jeg har anskaffet en usb stik volt amp måler. Men den måler alene den faktiske strømstyrke?
Er der en metode, hvor jeg kan måle max amp?
Tak.

Hvis du ikke har spurgt USB host/OTG controlleren om lov til at bruge mere, så er det 0,1 Ampere (100 mA=100 milli ampere). Max strøm er "5"=1/2 ampere=500 mA for USB 2.0, og "9"=900 mA for USB 3.0, hvis du altså har fået lov af host/OTG controlleren.
Bemærk at ifølge USB standarden, så er en host/OTG controller forpligtiget til at slukke for spændingen til en USB port, hvis der uautoriseret bruges for meget strøm.

Der findes en nyere USB standard hvor du kan trække 5 ampere ved 20 volt = 100 watt. Stik i den nyere standard er inkompatible med tidligere USB standarder, så man ikke komme til at roaste ens 5 volt USB elektronik ved 20 volt.
En tilfældig artikel om emnet: http://www.notebookcheck.net/New-spec-will-allow-for-high-power-USB-3-0-ports.59045.0.html

Med en Wheatstone bro (Kelvin bro, hvis modstanden er under 1 ohm) kan du måle den indre modstand en strømforsyning har.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: hvad er max amp i et usb stik?

Indlægaf gtr » 29. mar 2015, 10:46

Tak for svarene. Er det den tilsluttede usb enhed, der indstiller usb stikket til at give 0,5amp?

http://www.amazon.com/PCD-Universal-Adapter-Female-Connector/dp/B0041CFFBM/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1427618572&sr=1-9&keywords=usb+splitter
Virker 2 male to 1 female usb splitter adapter, hvis man fx tilslutter en 0,7amp usb enhed til computeren?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvad er max amp i et usb stik?

Indlægaf lath » 29. mar 2015, 13:13

gtr skrev:Tak for svarene. Er det den tilsluttede usb enhed, der indstiller usb stikket til at give 0,5amp?

Det er et USB device som sørger om lov via USB protokollen, og først når den har fået et "go" fra controlleren er det ok at bruge mere strøm.
Bemærk også at det ikke er permanent, for hvis computeren skal gå i dvale kan styresystemet godt beordre USB controlleren til at signalere til alle USB devices at de skal gå i dvale, og hvis det ikke sker så vil controlleren slukke for strømmen til det USB device, som opfører sig ukorrekt.

gtr skrev:http://www.amazon.com/PCD-Universal-Adapter-Female-Connector/dp/B0041CFFBM/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1427618572&sr=1-9&keywords=usb+splitter
Virker 2 male to 1 female usb splitter adapter, hvis man fx tilslutter en 0,7amp usb enhed til computeren?

En adapter er dum elektronik, der derfor ikke kan snakke med USB controlleren, og derfor ikke kan få lov til at bruge mere strøm.
Indsæt en dum USB hub med en ekstern +5 volt strømforsyning, der kan levere strøm nok til et/flere forslugne USB device(s).
Den maksimale strøm som strømforsyningen skal kunne levere skal være mindst en faktor 1,2 gange max. forbruget for at være på den sikre side.
En USB hub indsættes imellem computer og USB devices.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster