simcard reader, software til enheden?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

simcard reader, software til enheden?

Indlægaf gtr » 21. dec 2014, 19:00

ubuntu 14.04 64bit
ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port

Lsusb giver ovenstående resultat. Jeg vil bruge den til at kopiere tlfnumre til og fra simcard. Jeg kan ikke få det til at virke, sandsynligvis fordi, der ikke er relevant software i ubuntu.
Jeg har søgt efter software, men ikke fundet noget. Kan enheden bruges på ubuntu 1404?
Tak.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. dec 2014, 19:25

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2014, 20:55

Brug en Nokia eller Android telefon i stedet.

Det du har er, for computeren, en USB til serial adapter. Du skal så bruge et program der kender sim læseren for enden af serial forbindelsen og kan snakke med den på dens sprog.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. dec 2014, 21:02

Jeg flytter lige tråden til Overordnet hardware.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2014, 21:34

Programmet pySIM kan måske bruges.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf lath » 22. dec 2014, 07:01

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit
ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port

Lsusb giver ovenstående resultat. Jeg vil bruge den til at kopiere tlfnumre til og fra simcard. Jeg kan ikke få det til at virke, sandsynligvis fordi, der ikke er relevant software i ubuntu.
Jeg har søgt efter software, men ikke fundet noget. Kan enheden bruges på ubuntu 1404?
Tak.


Det er en helt standard USB til seriel port adapter som Linux (kernen) allerede har en device driver til, AFAIK.

Som @Ajenbo skriver, så skal du bruge et program, der kan snakker med seriel port device driveren, som så igen snakker med hardwaren.
Typisk har du brug for at konfigurere programmet med filnavnet til device driveren: Har du kun 1 USB til seriel port hardware tilsluttet computeren, så er det i Ubuntu altid

Kode: Vælg alt

/dev/ttyUSB0
(efter ttyUSB er det tallet nul, og ikke bogstavet 0).

Rettigheder
Gå ind i programmet Brugere og Grupper (MATE desktop, der er nok noget tilsvarende i andre desktops).
  1. Klik på håndter grupper
  2. Find så gruppen der hedder dialout.
  3. Klik på fluebenet ud for dit brugernavn for at tilmelde dit brugernavn til dialout gruppen.
  4. Klik på OK knappen, og nu skal tilmeldingen godkendes.
  5. Indtast kodeordet, og tryk på godkend knappen.
  6. Luk til sidst Brugere og Grupper programmet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf gtr » 22. dec 2014, 20:02

Tak for svarene.

Jeg har testet http://programmingknowledgeblog.blogspot.dk/2013/12/prolific-usb-to-serial-comm-port-linux.html
Når jeg skriver ls /dev/ ligner output ikke noget som er gengivet på ovenstående webside.
Når jeg skriver find /lib/modules -name *2303*, får jeg output /lib/modules/3.13.0-43-generic/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko
Dvs softwaren er installeret?

Når jeg skriver insmod /lib/modules/3.13.0-43-generic/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko, får jeg output insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/3.13.0-43-generic/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko: Operation not permitted
Når jeg skriver sudo insmod /lib/modules/3.13.0-43-generic/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko, får jeg output insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/3.13.0-43-generic/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko: File exists

Hvad skal jeg gøre, for at få det til at virke? Hvis det virker, betyder det, at jeg kan se Prolific PL2303 Serial Port som en usb device i nautilus under devices og se indholdet af simkortet under devices?

Jeg har ikke testet pysim softwaren, fordi jeg først vil se, om jeg kan få vejledningen på http://programmingknowledgeblog.blogspot.dk/2013/12/prolific-usb-to-serial-comm-port-linux.html til at virke.
Pysim skal også compileres, inden det kan installeres?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf AJenbo » 22. dec 2014, 20:43

1: Når du skriver en "usb device" så tænker du nok på en Mass Storrage Device, altså en harddisk eller liggende. Et SIM kort er IKKE et data kort med et fil system som eks. et SD kort. Det har en særlig struktur til de få typer data det kan indeholde. Det kommer der med aldrig til at bilve tilgængelige som et fil system via Nautilus eller andre filhåndterings programmer.

2: Den enhed du har er i virkeligheden 2 enheder, en USB til serial adapter (også kaldet COM-port), og for enden af den sider der så en meget dum SIM-læser der fungere over serial-porten. Den eneste grund til at der er et USB kabel er så den kan sluttes til computere der ikke har en indbygget COM-port så lad være med at tænke på det som noget med USB at gør.

3: Det software du har fundet er en seriel driver, den er sikkert ikke nødvendig adapteren fungere sandsynligvis allerede som den skal. Du kan tjekke med denne kommando:

Kode: Vælg alt

ls /dev/ttyUSB*


4: Det er teknologi fra før 90'erne og der er ikke noget plugin-n-play, du skal have et program der kan snakke direkte med den specifikke hardware over serial-porten. Så google noget i stil med "Linux seiral SIM reader". Vær dog opmærksom på at der ikke er nogen standard for hvordan hardware over serial port fungere så det er ikke sikkert et givent program fungere med nettop den enhed du har. Men da det er en seriel enhed er der kun en måde at fine ud af det på og det er at prøve (prøv først med et sim kort du ikke er bange for at miste).

5: Hvorfor prøver du ikke det program jeg forslog?

gtr

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf gtr » 6. jan 2015, 19:58

Tak for svar.
http://programmingknowledgeblog.blogspot.dk/2013/12/prolific-usb-to-serial-comm-port-linux.html
Den side installerer altså kun en driver, hvis der ikke er nogen allerede? Jeg havde fået den opfattelse, at den opretter software, hvorefter man kan tilgå info på simcard.

Pysim ligner ikke at være et nyt program. Og man skal være tilbageholdende med at installere software, der ikke er almindeligt kendt. Er programmet også til linux? Downloades det her?
http://sourceforge.net/projects/simreader/

Programmet skal compileres? De gange jeg har compileret software, er det ikke lykkedes halvdelen af gangene.

Kan jeg evt få oplyst en ID for en usb simcard læser, der uden videre vil kunne bruges på ubuntu?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf AJenbo » 6. jan 2015, 21:48

Den installere ikke en driver men aktivere en allerede installeret driver i tilfælde hvor hardware ikke automatisk bliver gendkendt, og det er altså en driver til det usb til serial hardware som sim-læseren sider for enden af. Hvis du tror man blot kan tilgå et sim-kort efter at installere en driver ved du ikke hvad et sim-kort er. Min bedste analogi ville være at du forveksler en telefon bog med et filkabinet.

Nu er hverken serial-porte eller sim-kort nogen ny opfindelse så at et program der til er lidt gammel giver en vis mening.
En driver har adgang til hele systemet inklusiv din hardware om noget er det dem du skal være forsigtige med at installere.

Programmet er skrevet i Python script (der af "py" i navnet, og der for også pySIM og ikke Pysim) så det skal ikke compiles.
Mange af dine computer eventyr ser ud til at føre dig omkring computer kode så jeg ville forslå at du finder et indtroduktions kursus i at skrive et program i C kode så du kan lære det basale omkring hvordan det forgår.

Som jeg efterhånden har rnævnt et pargange kommer du ikke uden om at skulle bruge et SIM-læser-program for at kunne håndtere dataen på SIM-kortet, da det som jeg efterhånden har skrevet et par gange, ikke blot er filer på en chip som du kan kopiere og flytte runt på. Der for er det i bund og grund i relevant om den er tilsluttet via USB, Seriel, Firewire, SCSI eller paralel kable. Faktisk kan der være en fordel ved at du har en der fungere via seriel kabel da det så ville kunne tilgåes fra en progam i Wine og du har der med også mulighed for at bruge en række Windows programmer til formålet hvis du har lyst. Det kræver dog at du peger Wine over på den korrekte serial enhed.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf lath » 7. jan 2015, 04:20

@gtr

Du skal bruge sudo foran administrative kommandoer, og indsættelse af et kerne modul (som bor i en *.ko fil) er i høj grad sådan en administrativ handling.

Beug modprobe i stedet for insmod, fordi at insmod kun virker på et kerne modul og ikke evt kerne moduler som kerne modulet er afhængig af.
Med andre så indlæser modprobe rekursivt alle afhængigheder dit kerne modul har brug for - inden den indætter kerne modulet med insmod.

Kernen kan crashe, hvis du indlæser et kerne modul, som du ikke har noget hardware for. Det er dog sjældent at det sker, men det er en mulighed du skal være opmærksom på.
I bonus kan et styresystem, der er i en udefineret tilstand, potentielt skade alt hvad det kan komme i nærheden af (læs: alle dine filer, og også hardware).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: simcard reader, software til enheden?

Indlægaf AJenbo » 7. jan 2015, 10:07

Du kan se om driveren er indlæst med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

 ls /dev/*usb*

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster