Tab af root filsystem

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Tab af root filsystem

Indlægaf lath » 30. aug 2014, 00:36

Tidligere OS: Ubuntu 14.04 LTS, nuværende OS: Linux Mint 17 v2 (baseret på Ubuntu 14.04 LTS).
Samme adfærd i begge tilfælde.

Jeg fik følgende besked - og flere lignede, med et andet inode nummer:
22173,998734 Ext4-fs error: (device sda3: ext4_find_entry: 1309: inode #391681: comm getty: reading directory (block 0)

Jeg havde tilfældigvis en terminal åben, og prøvede straks at køre:

Kode: Vælg alt

 sync

... men
/bin/sync - No Such file or Directory

WTF?

Computeren var altså uden noget filsystem overhovedet, fordi /bin mappen er i root filsystemet, og /dev/sda3 er netop det block device (=her en primær DOS-partition), der har et ext4 filsystem som bør være monteret som root filsystemet.

Efter en brutalis slukning og tænding af computeren igen 15 sekunder senere ved sluk/tænd-knappen ved computerens strømforsyning + en frisk opstart har jeg min sync kommando tilbage igen,

Jeg har før set præcis den adfærd og efter omkring det samme stykke tid igen med nouveau device driveren når nomodeset ikke er sat som kernel parameter.
Jeg bruger ikke nomodeset fordi at det tidlige Nvidiea grafikkort ligger på en ESD pose ca 1,5 meter væk fra computeren, og et AMD Radeon HD6450 grafikkort er installeret i maskinen.

Jeg er ved at køre den udvidede udgive af smartctl på SSDen der har haft ca 53x24 timers total driftstid i hele dens levetid, men der er sikkert ikke noget lige som sidste gang kernen lavede det nummer med at fjerne root filsystemet.
Edit: Udvidet SMART test blev gennemført, og der blev ikke meldt om fejl.

Jeg har afinstallevertet nouveau driveren (purge) - det burde være nok, ellers må jeg blackliste den., eller se om der er andre X11 device drivers der kan konflikte/lave knas i det.

Lige nu venter jeg på at S.M.A.R.T.-funktionaliteten på SSDen har arbejdet færdig, og så genstarter jeg med en gennemtvingning af et tjek af alle filsystemer med (køres før genstart):

Kode: Vælg alt

sudo touch /forcefsck


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf AJenbo » 30. aug 2014, 11:55

Kan du stadig se Block Device og har du prøvet at remount?

JJeg mener kun du fjerner x driveren og ikke kerne driveren når du fjerner den pakke.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf lath » 30. aug 2014, 21:25

AJenbo skrev:Kan du stadig se Block Device og har du prøvet at remount?

JJeg mener kun du fjerner x driveren og ikke kerne driveren når du fjerner den pakke.


Jeg kunne ikke remounte på det tidspunkt da filsystemet er helt væk, og mount kommandoen ligger i filsystemet (/bin/mount).

lsmod skriver ikke noget om nogen driver der hedder nouvea lige nu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf lath » 31. aug 2014, 20:17

Jeg havde stadig problemet igår.
2 gange tabte jeg root filsystemet, den sidste gang var alvorlig, hvor jeg skulle ud i rescue terminal og manuel fsck + automatisk fsck for at redde alle filsystemer.

Root filsystemet er lige nu i en tilstand af at der findes en directory entry til f.eks. et program der hedder go, men filen findes ikke i filsystemet.
Jeg regner med at skulle geninstallere på et tidspunkt for at få et korrekt filsystem. root filsystem bliver så nok gode gamle ext3fs, uanset om det er langsommere - stabilitet over alt andet!
Mit problem med ext4fs er at der nogenlunde for nyligt har været fejl i ext4fs der ødelagde filer, og jeg ved ikke om det er en regression (en fejl i kildekoden, som er dukket op igen), så for at have en fejlmulighed mindre, så vil jeg bruge ext3fs.

Jeg er gået tilbage til mit Nvidea grafikkort.

Jeg opdagede at nouveau driver var taget i brug, og det er selv om den både var blacklistet og xserver-xorg-nouveau pakken var purged.
Jeg har læst noget om at den kan gemme sig inde i initramfs.

Jeg er næsten sikker på nouveau device driver er årsagen til tab af root filsystem, for det sker altid hvis jeg bruger nouveau device driveren, og der ikke bruges nomodeset.
Problemet er at med et Radeon grafikkort, og ingen Nvidea grafikkort, så laver nouveau device driver stadig knas (klyt kode!, men ok det er en utaknemlig opgave at lave en device driver baseret på reverse engineering).
Jeg har også dårlig erfaring den properitære nvidea device driver, der ikke ser ud til at virke med mit grafikkort overhovedet, så det er derfor jeg er nødt til at bruge nouveau device driveren.

Det er muligt at Slackware Linux - en af de ældste Linux distroer, der stadig er i live - er en god løsning, fordi den kræver at man mere styrer alt selv.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Liste af filer fra et initrd.img image

Indlægaf lath » 31. aug 2014, 23:01

Jeg har åbnet min kernes initrd.img fil (i /boot/initrd.img-3.13.0-24-generic), så jeg kan kigge efter nouvau device driveren

Det er kan lade sig gøre, men det kræver at man kører en bunke kommandoer.

  1. Lav en arbejdsmappe i din hjemmemappe, her kalder jeg den temp

    Kode: Vælg alt

    mkdir -p ~/temp
  2. Så går vi ind i den mappe:

    Kode: Vælg alt

    cd ~/temp
  3. Det er aldrig en god ide at arbejde direkte på vigtige system filer, så altid kopier dem, og arbejd med filen med almindelige bruger rettigheder:

    Kode: Vælg alt

    cp /boot/initrd.img-$(uname -r) ./initrd.img.gz

    Bemærk at jeg i kopieringen omdøber den til at være et gz arkiv, fordi initrd.img filen er en *.cpio.gz komprimeret fil.
  4. Udpak gz arkivet med gunzip.
    Bemærk at gunzip erstatter den komprimerede fil med den ukomprimerede fil, så hvis du vil beholde filen så tilføj -k pararmeteren til gunzip:

    Kode: Vælg alt

    gunzip initrd.img.gz
  5. Fra initrd.img filen, som nu ikke længere er gzip komprimeret, men derimod nu kun et cpio arkiv udtrækker vi en liste af filer sådan her:

    Kode: Vælg alt

    cpio  -i -t < initrd.img > inirtrd_img.txt

    I tekstfilen ~/temp/intrd_img.txt har du nu en liste over alle de filer der er i

    Kode: Vælg alt

    echo /boot/initrd.img-$(uname -r)

    ... filen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf AJenbo » 1. sep 2014, 15:06

Hvis driveren ikke er compilet som et modul kan den ikke blacklistes, jeg kan dog ikke lige huske kommandoen for at få en liste af drivere og hvordan de er compilet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf lath » 1. sep 2014, 20:59

AJenbo skrev:Hvis driveren ikke er compilet som et modul kan den ikke blacklistes, jeg kan dog ikke lige huske kommandoen for at få en liste af drivere og hvordan de er compilet.

Det er helt rigtigt, men nouveau device driveren er ikke kompileret ind i kernen.

De fleste device drivers bor i initrd.img read-only RAM filsystemet som kernen bruger ved opstart.
Jeg har haft ikke tid til at kigge om nouveau device driveren er med, men det finder jeg meget sandsynligt at den er. Den er nok heller ikke blacklistet inde i inird.img image´et. Der er omkring 1250 filer i image´ et.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Fjerne nouveau device driveren

Indlægaf lath » 1. sep 2014, 22:40

Jeg fandt den her interessante artikel - den er dog noget gammel (fra 2012) og ikke helt komplet.
"How to remove or uninstall Nouveau drivers from Ubuntu"
http://linuxers.org/howto/how-remove-nouveau-drivers-ubuntu

Jeg havde ikke lige set at man manuelt skulle give nouveau device driveren sparket, hvis man installerer den properitære device driver.
Det forklarer også de problemer jeg troede jeg havde med den properitære device driver.

Jeg troede "Yderligere Drivere" håndterede device driver konflikter for en, men man bliver klogere for hver dag der går ...

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf AJenbo » 2. sep 2014, 02:27

Nvidias driver sørge i dag for at deaktivere Nouveau driveren.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tab af root filsystem

Indlægaf lath » 2. sep 2014, 02:32

AJenbo skrev:Nvidias driver sørge i dag for at deaktivere Nouveau driveren.

Interessant nok.
Dele af den pakkes install script kan jeg nok bruge til at disable nouveau device driveren, når computeren bliver sat til at anvende mit Radeon HD6450 grafikkort (og der ikke er noget Nvidia grafikkort i computeren)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster