Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf gtr » 30. jun 2014, 22:11

En truecrypt hdd kan jeg ikke mere mounte og bruge. Hdd'en er måske blevet beskadiget pga et strømstik, der ikke virkede korrekt. Derfor brugte jeg et boot shred program til at slette hdd'en. Og programmet kontrollerer samtidig, om hdd'en har skrivefejl.

Det er en 2tb hdd. Da kontrollen var færdig, meddelte shred programmet, at 3907029168 sektorer var blevet kontrolleret, og der var 55 skrivefejl. En skrivefejl er en sektor med fejl?

Shred programmet meddelte også, at 3907029168 sektorer var blevet slettet, dvs overskrevet.

Jeg har også prøvet at kontrollere hdd'en med programmet 'disks'. Programmet melder 'self-test failed'.

Mit spørgsmål er, om hdd'en kan bruges til noget, eller skal i skraldespanden? Hvis jeg fortsat kan bruge hdd'en, hvordan formatterer jeg den? Kan jeg bruge hdd'en til trucrypt volumes? Hvordan ved jeg, hvor store truecrypt volumes, jeg kan oprette på hdd'en?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf AJenbo » 1. jul 2014, 01:09

Fejl på disken er aldrig et godt tegn, men det betyder ikke nødvendigvis at resten af disken vil begynde at fejle. Personligt ville jeg dog ikke bruge den til noget vigtigt og alt efter hvordan tc virker kan små fejl betyde store data tab.

gtr

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf gtr » 2. jul 2014, 19:20

Tak for svar.

Skal jeg formattere den almindeligt med gparted?

Hvis jeg har regnet rigtigt, er hver sektor 1/2kb. Hvis hver skrivefejl er en defekt sektor, er det omkring 25kb af hdd'en, der er defekt. Dvs jeg burde kunne oprette en truecrypt container på næsten hdd'ens størrelse, eller måske er det bedre at oprette flere mindre på fx 500gb?

Er der et program, der kan vise hvor meget af hdd'en, der er defekt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 21:54

Disk værktøjet i Ubuntu kan vise dig helbreds status for disken. Det er ikke sådan at alle defekte sektor ligger samlet et stedet så du kan ikke være sikker på at få noget ud af at partitioner disken på en bestemt måde. Jeg kender ikke til TC, men EXT4 har mulighed for at kortlægge de defekte sektor og der med undgå dem i fremtiden, men det kræver at disken scannes efter disken er blevet formateret, og at defekten ikke ligger i MBR

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 22:47

Jeg vil også forslå du bruger en krypterings måde der er indbygget i linux frem for tc

@mcrypto du fik da tidligere root adgang til dist system, har du glem din kode igen?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf Kurt Christensen » 3. jul 2014, 00:02

mcrypto skrev:p.s. ikke shred, brug ddrescue. du skal bytte din disk, den er vel ikke over garantiperioden. du kan (MEGET måske) trimme din disk med hdparms diverse fix/fax/flip funktioner. men ikke engang jeg vil råde dig til at gøre, den failer bare igen. dumme disk. du skal bruge smart på den. kan ikke lige huske hvordan man starter det fordi jeg ikke har root (endnu).

Under Diske i programmer er der et tandhjulssymbol at trykke på, så kommer Smart-funktionen frem.
Når lejligheden byder sig.

gtr

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf gtr » 9. jul 2014, 21:22

Tak for svarene.

Jeg bruger truecrypt, fordi jeg kan finde ud af det. Kryptering på linux kender jeg ikke.

Jeg har prøvet dette.
http://www.youtube.com/watch?v=Ay9AKBO8rsI

Ved at se en anden youtube video startede jeg denne command sudo badblocks -vs /dev/sdb > badblocksresult
Jeg skrev -vs, fordi derved kan man se progress og hvor lang tid, som command'en har kørt. Jeg mener ikke, at command'en er særlig brugbar, fordi at finde bad blocks tager flere dage for en 2tb hdd.

Da command'en var færdig, havde den fundet 21 errors.
Herefter skrev jeg sudo fsck -t ext4 -l badblocksresult /dev/sdb

Men jeg mener ikke det betød, at der blev udført en handling. I stedet kom dette resultat fsck.ext4 [-panyrcdfvtDFV] [-b superblock] [-B blocksize]
[-I inode_buffer_blocks] [-P process_inode_size]
[-l|-L bad_blocks_file] [-C fd] [-j external_journal]
[-E extended-options] device

Emergency help:
-p Automatic repair (no questions)
-n Make no changes to the filesystem
-y Assume "yes" to all questions
-c Check for bad blocks and add them to the badblock list
-f Force checking even if filesystem is marked clean
-v Be verbose
-b superblock Use alternative superblock
-B blocksize Force blocksize when looking for superblock
-j external_journal Set location of the external journal
-l bad_blocks_file Add to badblocks list
-L bad_blocks_file Set badblocks list

Men er det ikke en liste af commands?

Når jeg ser disse lister fx i ubuntu wiki, kan jeg ikke bruge dem. Jeg kan ud fra listen ikke se, hvad jeg skal skrive for at få et bestemt resultat.

Forslag til, hvad jeg skal skrive for at kunne bruge hdd'en?

Efter at have brugt commands
sudo badblocks -vs /dev/sdb > badblocksresult og
sudo fsck -t ext4 -l badblocksresult /dev/sdb
udførte jeg hdd testen i programmet 'disks' igen. Med testen indstillet til 'short' kommer der ikke en fejlmelding. Men ved 90% bliver testen hængende, og den afsluttes ikke.
Dvs der må fortsat være fejl ved hdd'en?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf AJenbo » 9. jul 2014, 22:06

gtr skrev:Jeg bruger truecrypt, fordi jeg kan finde ud af det. Kryptering på linux kender jeg ikke.

Tid til at lære noget nyt. Åben programmet Diske, marker drevet, tryk på de 2 tandhjul under Diskenheder, vælge Formater, vælge "Krypteret" som type, skriv en adgangskode og tryk på formater.
gtr skrev:Men er det ikke en liste af commands?

Jo, de fleste terminal programmer udskriver hjælpe siden når de får en kommando der ikke giver mening.

gtr skrev:ved 90% bliver testen hængende, og den afsluttes ikke.
Dvs der må fortsat være fejl ved hdd'en?

At mappe bad blocks får dem ikke til at gå væk men fåre styre systemet til at undgå dem frem over. Desuden har du ikke mappet dem men kun konstateret dem.

Den lettest måde er at lade fsck håndtere det hele, du kommer godt nok til at skulle vendte på den scanner disken igen:

Kode: Vælg alt

sudo fsck -c /dev/sdb

gtr

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf gtr » 14. jul 2014, 17:54

Tak for svar.

Dvs sudo fsck -c /dev/sdb er det eneste, som jeg skal bruge?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf AJenbo » 14. jul 2014, 22:17

Ja, måske skal du dog skrive hvilken partion du vil scanne frem for hele disken, eks.:

Kode: Vælg alt

sudo fsck -c /dev/sdb1

gtr

Re: Skal en hdd med skrivefejl i affaldsspanden?

Indlægaf gtr » 23. jul 2014, 19:01

Jeg har gennemført sudo fsck -c /dev/sdb1
Det tog kortere tid, omkring et halvt døgn. Tilsyneladende skriver command'en ikke, hvor mange fejl den har fundet, når den slutter. Men på et tidspunkt viste den 10 errors.

Slutmeldingen var denne
$ sudo fsck -c /dev/sdb1
fsck from util-linux 2.20.1
e2fsck 1.42.9 (4-Feb-2014)
Checking for bad blocks (read-only test): 0.00% done, 0:00 elapsed. (0/0/0 errdone
green: Updating bad block inode.
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information

green: ***** FILE SYSTEM WAS MODIFIED *****
green: 11/122101760 files (0.0% non-contiguous), 7713429/488378368 blocks
$

Kan hdd'en bruges nu?
Kan jeg få forklaret, hvad det, der står efter 'green', betyder?

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster