Bøvl med touchpad på bærbar HP

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 25. apr 2014, 22:10

Hej folkens.
Jeg er ny i Ubuntuland - mere eller mindre tvunget til det da min Win XP ikke længere supporteres og jeg ikke ville kaste penge efter en ny bærbar med et nyere styresystem.
Jeg har fået et irriterende poblem med min touchpad på min bærbare HP efter jeg har installeret Ubuntu. Første berøring registrerer den aldrig. Om jeg vil flytte cursoren, klikke på en knap eller et link eller dobbeltklikke, det er lige gyldigt. Den skal altid have en ekstra berøring.
Er der nogen der har en idé til hvad årsagen kan være til det?
Mvh Mona

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2014, 23:32

Hej og velkommen til forummet

Er det lige når du tænder maskinen eller sker det også hvis du lader den stå i et stykke tid uden aktivitet?

Hvilken model er maskinen?

SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 26. apr 2014, 09:46

Ja, det er fra starten og det har ingen betydning hvor længe den har stået. Det er mest når jeg er på hjemmesider og i libreoffice. Alle programmerne i venstre side af min desktop reagerer ved første klik.
Det minder mig dog om at når jeg lukker den, så går den ikke altid i dvale, men jeg kan høre at den står og "puster", og når jeg så åbner den igen, så lyser skærmen sort , men jeg kan se markøren, som jeg kan køre rundt med. Jeg har også prøvet at indtaste mit password til logon og det kan jeg høre den reagerer på, men skærmen lyser stadig sort.

Det er en HP Pavilion dv1000 - og helst ingen kommentarer på dens alder, for den virker endnu og jeg er glad for den ;-)
Mvh Mona

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf lath » 26. apr 2014, 10:08

Fra Ubutnu 14.04 release notes: https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes vedrørende kendte fejl:
I sektionen "Power Management"
On some systems, when opening lid, there is a kerneloops with a suspend/resume failure message seen. (1054732)

Tallet i parenteser er fejlrapport nummeret på launchpad.net websitet, og linket er: https://bugs.launchpad.net/bugs/1054732

I sektionen "Kernel"
1265885 - Poor Synaptics touchpad support. The workaround at the time of 14.04's release is to blacklist the i2c_hid driver. A newer hid-rmi driver is going upstream which should provide improved support (See 1305522). We are currently investigating the production quality of the driver and if it will be feasible to provide this in a 14.04 kernel update.



Til slut vil jeg lige bemærke at der er rullet mindst en ny kerne opdatering ud til 14.04, så opdater, opgrader, og er der en pakke der starter med "linux", så skal du også genstarte Ubuntu:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update; sudo apt-get -y upgrade


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 26. apr 2014, 19:12

Lars, jeg fyrede din kode af sted - genstartede - og så har det virket siden med touchpaden i hvert fald. Det er ikke hver dag, den laver nummeret med den sorte skærm efter dvale, men mon ikke det også er kommet på plads nu. :-)
Jeg takker mange gange for hjælpen.
Mvh Mona

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. apr 2014, 19:28

Fint du blev hjulpet. Så mangler du bare at sætte "flueben" ud for det svar der hjalp dig.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 26. apr 2014, 19:33

He he - tak for hintet. Så langt var jeg heller ikke lige kommet. Godt med nogle tålmodige og hjælpsomme gutter ;-)
Mvh Mona

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2014, 19:47

lath skrev:Til slut vil jeg lige bemærke at der er rullet mindst en ny kerne opdatering ud til 14.04, så opdater, opgrader, og er der en pakke der starter med "linux", så skal du også genstarte Ubuntu:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update; sudo apt-get -y upgrade


Det vil ikke opdatere kernen

SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 26. apr 2014, 20:19

Okay, men min touchpad virker nu som den skal. (hvorfor så det???)
Jeg har brug for MEGET udførelige anvisninger for at opdatere eller opgradere noget som helst og jeg kan desværre bildes hvad som helst ind da jeg ikke har meget forstand på det :'(
Mvh Mona

SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 26. apr 2014, 20:33

Okay, har netop fundet ud af at jeg stadig skal klikke to gange på knapper for at der sker noget. :-(
Mvh Mona

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2014, 20:35

Det kan være der var en anden opdatering der hjalp.

Kør den grafiske opdateringshåndtering og tryk ok til at installere opdateringer, hvis den spørger dig om adgangskoden er det fordi der er en af de opdateringer som kommandoen ikke ville have fået med.

SEM
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. apr 2014, 21:53
Geografisk sted: Herning

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf SEM » 26. apr 2014, 20:39

Der er ingen nye opdateringer.
Mvh Mona

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2014, 20:51

Mht til om det skulle fikse dit problem så bemærk lige at det endnu ikke er løst og kun muligvis ville blive det med en fremtidig opdatering. Der ud over ved jeg ikke om Lath har identificeret problemet som at på virke din maskine eller om det blot var et muligt forslag.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bøvl med touchpad på bærbar HP

Indlægaf AJenbo » 1. maj 2014, 00:01

Det kunne godt se ud til at der er en forbedring på vej:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTY3NjM

Den ser nok først dagens lys tidligst i Ubuntu 14.10

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster