Ubuntu, PackardBell og LG skærm Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Ubuntu, PackardBell og LG skærm

Indlægaf TAm » 25. apr 2013, 18:16

Kære venner

Jeg har en ret gammel stationær Packard Bell computer, der før var med Windows XP. Nu har jeg installeret Ubuntu 10.04, og det virker sådan set, bortset fra, at min skærm er 16x9 format, mens Ubuntu kun tilbyder 640x480 og 800x600 px. Og det ser jo lidt dumt ud. Jeg har på fornemmelsen, at skærmen sagtens kan klare noget med 1366x768.

Skyldes dette fænomen computerens skærmkort eller kan det klares med en skærmdriver (software)? Hvad kan jeg gøre?

Skærmen er en LG Flatron W1943SB-PF.
Product code: W1943SB-PFT.AEUVAVH
Serie nr.: 908TPDT19290
Model nr.: W1943ST
Produceret: August 2009

Er jeg nødt til at købe en anden skærm? Hvilken? Eller hvordan finder jeg en passende skærmdriver? Og hvad gør jeg så?

Med tak for ethvert svar: Venlig hilsen Torben Amtrup

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu, PackardBell og LG skærm

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2013, 20:36

Problemet ligger sansynligvis i en manglende driver. Ubuntu 10.04 er dog nettop udgået så du bør nok installere en nyre udgave. Hvis du vil have noget letvæt vil jeg forslå lubuntu.

Hvilket grafikkort har maskinen?

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu, PackardBell og LG skærm

Indlægaf TAm » 26. apr 2013, 01:53

Hej AJenbo

Jeg ved ikke, hvilket grafikkort jeg har. Der er kun 2 slots i bundkortet med printkort, og det ene er til netværk. Det andet sidder midt i bundkortet og indeholder 8 ens chips. Det er sandsynligvis RAM. Skærmstikket sidder i en sokkel, der sidder bag ved en parallelport, så man ikke kan se det. Der er ingen hints til, hvad videokortet hedder, hverken på bundkortet eller uden på computeren. Jeg har ingen brochure på computeren.
Det ser ud til, at bundkortet hedder FC GIGABYTE K8VM800MNF (made in China).

Google førte mig til en engelsksproget Ubuntuportal, hvor spørgeren blev rådet til at skrive
gksudo displayconfig-gtk
og gå til detectdisplay og vælge 1440x900, apply, log ud, log ind. Så skulle det blive en option (generic).
Men displayconfig-gtk virkede ikke i hans Ubuntu. Hvad mon det hedder i 10.04? Og hvad gør jeg, hvis skærmen bliver tosset, og jeg ikke kan vælge om?

Har LUbuntu flere muligheder?

Venlige hilsener fra TAm

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu, PackardBell og LG skærm

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2013, 02:50

Lubuntu og Ubuntu bygger begge på det samme basis system, men Lubuntu er rettet mod ældre maskiner.

Jeg har prøvet at slå dit bundkort op men kan kun finde sparesomme informationer, det tyder på at det har et indbygget VIA grafikkort hvilket er den dårlig nyhed da de ikke er gode til at levere Linux drivere. Hvad får du hvis du køre denne kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu, PackardBell og LG skærm

Indlægaf TAm » 26. apr 2013, 14:52

Du har nok ret i, at det er et VIA grafikkort. Der sidder en 2x2 cm chip på bundkortet, hvor der står VIA (med et I, der ligner en skråstreg). Det er nu nok lige meget, for da jeg startede maskinen op her til formiddag, stoppede ventilatorerne efter to sekunder, hvorefter der var noget, der klikkede i langsom valsetakt med to klik på hver tone.

Det kan måske have været, fordi jeg lige skulle undersøge (uden strøm på), om der var noget at se under CPU ventilatoren og derfor løsnede de to klemmer, som holder den fast. Det skulle jeg måske ikke have gjort. Det er ikke lykkedes mig at nørkle ventilatoren "på plads", og computeren er død :cry: . Eller måske bare syg?

Lidt erfaring kan vi måske formidle: Lad være med at prøve at tage CPU-ventilatoren af!

God bededag fra TAm

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu, PackardBell og LG skærm

Indlægaf AJenbo » 26. apr 2013, 15:45

du kan have brændt CPU'en af så, moderne maskiner kan over lever det, men via laver ikke moderne maskiner :/

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu, PackardBell og LG skærm  Emnet er løst

Indlægaf TAm » 26. apr 2013, 16:25

Hej Anders

Hm. Øv. Den ryger ud over venstre skulder. Måske piller jeg nogle reservedele ud først. Så vil jeg prøve med en endnu ældre model og Lubuntu. Det er jo kun for sjov.

Hilsen Torben

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster