Ubuntu på android telefon anno 2012?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf Finn Bjerke » 31. okt 2012, 18:35

Kan jeg få Ubuntu ombord på min HTC desiree Z Smartphone ? Jeg er mega træt at android som jeg opfatter som brugerfjendtlig. Jeg skal bruge kalender, telefonbog, SMS og nu og da kamera samt min guitar tuner, resten er ikke relevant til mit brug lige nu.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-for-android-announced
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf AJenbo » 31. okt 2012, 18:50

Hej Find dit forige emne er stadig gældende på dette punkt:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=16391&p=108746#p108746

Det du linker til er det meningen at man slutter sin telefon til en dock og telefonen så starter Ubuntu op som en desktop. I telefon tilstand vil den køre Android, Ubuntu er i sin nuværende tilstand på ingen måde brugervenlig på en lille skærm med et touch. Dette projekt er dog ikke klar og vil være noget som enten vil komme med telefonen eller skal tilkøbes.

Har du prøvet at administere kalender og kontakter via gmail på din dekstop som jeg forslog?

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf kent a » 1. nov 2012, 09:58

Finn Bjerke skrev:Kan jeg få Ubuntu ombord på min HTC desiree Z Smartphone ? Jeg er mega træt at android som jeg opfatter som brugerfjendtlig. Jeg skal bruge kalender, telefonbog, SMS og nu og da kamera samt min guitar tuner, resten er ikke relevant til mit brug lige nu.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-for-android-announced


Jeg kan ikke se hvorfor du synes android er bruger fjentlig.. jeg nu mene at ios6 og windowsphone er være..

Hvad køre du med af android vertions på den smart phone og hvad smartphone har du...

Jeg køre PT 4.0.4 ICS på men ellers låste bruger flade på min motorala Razr.. jeg synes nu det køre gange fint.. samt det er fint sync. med min min gmail konto, samt facebook.. hvad er det du forventer at androd skal kan..

Der findes jo apps alternetiver til det du nævner i google play, ved dog ikke lige med guitar tuner
Lubuntu 18.04 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2012, 11:39

Mht. At tilgå kalender samtidig med at du snakker i telefonen bør du nok skaffe et headset. Det kan også være mange af dine problemer kan løses ved at opgradere android.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf buddig » 1. nov 2012, 12:25

Jeg forstår godt, at Android ikke altid opleves som brugervenligt, men det er måske, fordi vi sammenligner med en PC.
Når jeg ikke har min computer hos mig, som nu, bruger jeg min HTC Flyer tablet, og ting er bare meget mere besværligt, og tager meget længere tid.
Facebook går i stå, eller kører langsomt i browseren på tableten, så der er en grund tilat der findes en facebook app både til Android og iPad /iPhone.
Copy /paste mellem flere programmer er besværligt, og når det lykkes, mangler der måske noget.
For at komme tilbage til trådens emne, så findes der en Ubuntu installer app til Android, så det kan installeres på telefon eller tablet.
Det kræver bare, at telefonen er rooted.
Der findes også en god guitar tuner app.
Jeg arbejder på at få Debian eller Ubuntu kørende på en tablet, og håber at nå længere i projektet til vinter.
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2012, 14:16

Canonical har en udgave af ubuntu til Google nexus 7 så det ville nok være den bedste at arbejde med.

Mht hastighed så kraver ubuntu betydeligt flere ressourcer for at køre godt ind android, I sær opstart af programmer er meget langsom.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf kent a » 2. nov 2012, 07:50

Hvilken android version snakker i om.. jeg synes ICS er tæt på at være lige brug bar som ubuntu, nogle steder bedre.
Lubuntu 18.04 LTS

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf buddig » 2. nov 2012, 12:07

Android 3.2.1 på min tablet.
At skrive på den her i forumet er betydeligt vanskeligere end på en PC.
Til gengæld er den lille og meget lettere at have med på rejse.
Sådan er der fordele og ulemper ved sammenligning af forskellige ting.
// Henning

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf kent a » 2. nov 2012, 17:01

Ja man kan jo heller samline trabant og mercedes.
Lubuntu 18.04 LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf lath » 3. nov 2012, 00:29

buddig skrev:Android 3.2.1 på min tablet.
At skrive på den her i forumet er betydeligt vanskeligere end på en PC.
Til gengæld er den lille og meget lettere at have med på rejse.
Sådan er der fordele og ulemper ved sammenligning af forskellige ting.
// Henning


Har du prøvet at finde ud af om du kan bruge et eksternt Bluetooth tastatur sammen med din Android enhed?
Det kunne gøre nogle ting nemmere, hvis du skriver meget, hvor netop en touch-skærm er usund rent ergonomisk (Tænk: Usundt, fordi at dit håndled nemt bliver overbelastet).

Jeg er ret sikker på at min Samsung Galaxy S2, der er opgraderet til Android 4.x.x kan det.

Apropos Android mobil:
Det er i øvrigt sjovt at som jeg lige skriver er der netop landet en software opdatering til telefonen, som den lige har gennemført. Det var en stabilitets-opdatering af den Android 4.0.4 jeg havde opgraderet til for længe siden.

Samsung smider iøvrigt en Android "Jelly Bean" 4.1 opgradering ud til telefonen om kort tid: http://www.christianpost.com/news/samsung-galaxy-s2-android-4-1-jellybean-update-coming-in-november-81507/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf buddig » 3. nov 2012, 00:51

lath skrev:Har du prøvet at finde ud af om du kan bruge et eksternt Bluetooth tastatur sammen med din Android enhed?
Det kunne gøre nogle ting nemmere, hvis du skriver meget, hvor netop en touch-skærm er usund rent ergonomisk (Tænk: Usundt, fordi at dit håndled nemt bliver overbelastet)...
/Lars

Jeg har ikke prøvet på min HTC Flyrt tablet, men på den anden tablet, jeg har, kan jeg bruge usb tastatur.
Jeg synes også ideen går lidt af det, hvis jeg skal medbringe ekstra tastatur på rejse.
Så vil jeg nok være bedre tjent med at købe en lille eee pc, til at tage med.
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu på android telefon anno 2012?

Indlægaf lath » 3. nov 2012, 01:32

buddig skrev:
lath skrev:Har du prøvet at finde ud af om du kan bruge et eksternt Bluetooth tastatur sammen med din Android enhed?
Det kunne gøre nogle ting nemmere, hvis du skriver meget, hvor netop en touch-skærm er usund rent ergonomisk (Tænk: Usundt, fordi at dit håndled nemt bliver overbelastet)...
/Lars

Jeg har ikke prøvet på min HTC Flyrt tablet, men på den anden tablet, jeg har, kan jeg bruge usb tastatur.
Jeg synes også ideen går lidt af det, hvis jeg skal medbringe ekstra tastatur på rejse.
Så vil jeg nok være bedre tjent med at købe en lille eee pc, til at tage med.
// Henning


Såvidt jeg ved kan man købe et lille foldbart Bluetooth tastatur der er skumpet til Eee størrelse, dvs at tasterne er noget mindre end på et alm PC tastatur.
http://www.mytrendyphone.dk/shop/freedom-i-connex-bluetooth-65414p.html - sælges som en iTing tilbehør, så den koster kassen.
Den her er er ca 1/2 pris, og kræver en App der hedder Blueinput : http://www.mytrendyphone.dk/shop/bluetooth-tastatur-qwerty-39571p.html

Den her gut snakker om et minitastatur der virker ud af boksen med Android, og er ca lige så stor som selve telefonen.
Det koster kun £ 15 (maj 2010), hvilket i dag (03. November 2012, alt for tidligt om morgenen) er 139 kr (beregnet med Nordea valuta beregner funktion i deres Nordea app):
http://androidforums.com/archos-101-accessories/262148-mini-bluetooth-keyboard.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster