På udkig efter ny bærbar

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

På udkig efter ny bærbar

Indlægaf Rattus Norvegicus » 2. sep 2012, 19:52

Jeg er på udkig efter en ny bærbar, men vil lige høre herinde om der er nogle der har erfaring/viden om hvilke producenter man skal gå en stor bue uden om generelt, samt i henhold til bedste oplevelse med Ubuntu som styresystem, og hvilke man trygt kan kigge på?

Hvad jeg kigger efter er en bærbar på 15,6" med nummerisk tastatur, mindst 2 ghz cpu og IKKE har grafikkort fra Intel, og prisen må ikke overstige 4000,-.

Jeg har haft kigget lidt på Toshiba, Lenovo, Samsung og Asus, men kun Lenovo har jeg selv nogenlunde tillid nok til af disse 4, men ved ikke hvilket kvalitetsniveau de 3 andre ligger på?

Og hvor ligger HP og Packard Bell rent kvalitetsmæssigt?

Jeg ved dog allerede nu at jeg hverken vil købe Acer, Fujitsu eller Compaq.

EDIT:
Jeg har også lagt mærke til at flere nu beskrives med AMD Radeon grafikkort, men hvad er forskelle på disse i forhold til ATI Radeon, og er AMD Radeon ordentligt understøttet i Ubuntu og generelt i Linux?
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2012, 05:46

Mange af de brands du nævner eksisterer ikke længere.

Ati er blevet opkøbt af AMD
Packer bell ejes af Acer
Compaq er slået sammen med hp

Radeon har en udemærket driver til ubuntu og understøtter også en åben drive, der er dog ikke så god understøttelse af deres video acceleration.
Du får nok svært ved at finde en maskine med nvidia uden Intel da de næsten altid har et 2 grafikkort i dag, og det fungerer ikke optimalt at skifte til nvidia kortet i Linux. Det skyldes også at Intel i dag inkludere grafikkort i alle undtagen de mest kraftfulde processor.

4000 kan godt være en begrænsende faktorer hvis du vil have kvalitet. 2ghz virker også meget højt sat for AMD cpu'er i 2012

ActionpackedPIVII
Indlæg: 120
Tilmeldt: 11. apr 2009, 13:18
IRC nickname: steffen

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf ActionpackedPIVII » 4. sep 2012, 17:52

bum bum.. Det kan godt blive noget besværligt at finde.. Har dog fundet denne, selvom det er en Acer..

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/acer_as5742g_i3-380m_4gb_320_15%2c6_w7h_gt610_1gb-19009583?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=edbpriser

Ellers er det jo blevet meget populært at have intel HD 3000/4000 i de lidt billigere laptops i stedet for low-end nvidia.

Synes ellers lige jeg vil påpege at clock frekvensen på en cpu nu om dage bestemt ikke har den store betydning. De fleste "ultrabooks" har ofte en dual core på 1,3 - 1,8 ghz, og de er da rigeligt kraftige til det meste.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf Rattus Norvegicus » 4. sep 2012, 22:37

Jeg har bare dårlig erfaring med afvikling af 3D spil/programmer på computere med Intel grafikkort, plus at jeg har fået et mindre had/had forhold til Acer over det sidste 1½ års tid.

Jeg har dog indtil videre et godt øje til disse 3 Toshiba Satellite, men om det lige bliver en af disse eller om jeg falder over noget andet før eller siden må tiden vise:
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6924607;4178495;6934323

Jeg læste et sted at Toshiba lå blandt de mest stabile producenter, men det var i en artikel der var over 1 år gammel, så om det stadig er gældende eller om det overhovedet passer ved jeg ikke, men dem jeg har snakket med ude på skolen, som har haft Toshiba laptops har været ret glade for dem.
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf AJenbo » 5. sep 2012, 15:37

Toshiba er et ok mærke, lidt bedre end Acer og lige under Samsung.

Hvis du skal bruge den til spil må du nok finde dig i at skulle betale lidt mere end 4k. De 2 maskiner du har kigget på har Radeon HD7340 og som du kan se er de ikke særlig mange spil den kan trække:
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7340.70636.0.html
Den anden var HD4250, hvilket er en ældre generation men en kraftigere model, den er faktisk meget svarende til HD7340, dog er den åbne driver mere moden, men den vil bruge mere strøm end HD7340. Denne maskine har dog også en kraftigere CPU, så skulle jeg vælge ville jeg nok tage C650D-11R, dog ikke for at spille på den.

Intel er blevet en del bedre til at lave grafik kort inden for det sidste års tid, og faktisk ser Intel HD3000 ud til at være ca. lige så kraftig som AMD HD4250 mens Intel HD 4000 burde kunne slå både AMD HD4250 og HD7340. Intel Linux driveren er også blevet bedre til spil.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf AJenbo » 5. sep 2012, 15:52

Jeg har lige kigget lidt på hvad vi selv har stående i Føniks til under 4000,-

Det bedste jeg kan komme frem til er denne Sony
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/demo/sony/vaio-e-series-vpc-ea2s1e-b-4gb-core-i3-14%E2%80%B3-hd5145-sort.html
Med et Radeon HD5145 som er en sjat kraftigere end de andre modeller vi har set på:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5145.24581.0.html
og en 2.26Ghz cpu
Prisen er så også nedsat fra 7000,- da pakken har været åbnet.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf Rattus Norvegicus » 6. sep 2012, 12:59

Spil er heldigvis ikke det vigtigste for mig, men den må gerne kunne trække lidt 3D spil.

Jeg har kigget på den Sony du linker til, men jeg er alt for glad for nummeriske tastaturer, og vil kun blive frustreret hvis ikke det er tilstede :)

Jeg er dog faldet over 2 Lenovo laptops, som begge lyder ok for mig, men jeg har intet kunne finde om hvor meget grafikram der er til stede i dem, men måske du kan finde ud af det med den ene, for den er fundet hos Føniks:
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/tp-edge-e535-amd-a6-4400m-500g.html
(der står også at den forventes på lager igen om en måned, og hvis jeg finder ud af at det skal være denne, så venter jeg gerne, for jeg tvivler på at jeg vil købe noget før til den tid alligevel.)

Den anden jeg ikke kan finde oplysninger om grafikram er denne:
http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e535-3260-danmark-id-6888760.aspx
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf AJenbo » 6. sep 2012, 16:53

Rattus Norvegicus skrev:Jeg er dog faldet over 2 Lenovo laptops, som begge lyder ok for mig, men jeg har intet kunne finde om hvor meget grafikram der er til stede i dem, men måske du kan finde ud af det med den ene, for den er fundet hos Føniks:
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/tp-edge-e535-amd-a6-4400m-500g.html
(der står også at den forventes på lager igen om en måned, og hvis jeg finder ud af at det skal være denne, så venter jeg gerne, for jeg tvivler på at jeg vil købe noget før til den tid alligevel.)

AMD's A-serie har en kombineret CPU+GPU (kaldet APU) hvilket vil sige at system ram også er grafik ram, det er det samme for begge maskinerne.
Bemærk at forventet levering ikke er hvornår vi får den på lager men hvornår du kan forvente at modtage produktet hvis du aflægger en bestilling i dag. Det vil sige at datoen sandsynligvis vil blive ved med at rykke sig ind til du bestiller den. Beløbet vil så først blive trykket fra din konto når varen bliver sendt til dig.

asgerkaa
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. sep 2012, 00:29

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf asgerkaa » 13. sep 2012, 00:48

Hej.
Jeg tillader mig at hoppe med på vognen her. Hvis det er upassende/det forkerte sted jeg poster, så lad mig vide det.

Jeg har været yderst tilfreds med mine IBM (T60 og X60), men begge er nu så slidte at det ikke betaler sig med udskiftning af diverse dele. Derfor har jeg været på grundigt udkig efter en ny maskine. Den må gerne koste 4k, men helst ikke meget over og gerne under. Krav: 13-14 tommers skærm, batteritid og at man kan se på skærmen også udenfor (hvilket er næsten umuligt med min X60). Som oftest foregår der en masse skrivning på maskinen, men diverse allround-opgaver skal den kunne klare.
Jeg har fundet frem til
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/thinkpad-edge-e335-3355-4gb-e2-1800-13.3%E2%80%B3-hd7340-heatwave-red-trimmfujitsu lifebook sh531ed-with-a-thin-silver-band-side.html
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/fujitsu/lifebook-sh531-4gb-pentium-13.3%E2%80%B3-mat-sort.html
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/acer/aspire-3750g-32354g50mnkk-4gb-core-i3-13.3%E2%80%B3-gf-gt520m-1gb.html


Jeg har gjort et hæderligt forsøg på, at forstå hvad jeg skal gå udenom, hvad Ubuntu kan køre på, læst et utal af indlæg på fora osv osv. Men jeg er ikke så teknisk at jeg kan overskue det. Jeg er bare meget glad for Ubuntu. Så derfor spørger jeg nu Jer, kloge mennesker, hvilken en I synes er bedst eget. Selvfølgelig er alle forslag til andre modeller end de ovenstående mere end velkomne.

På forhånd tak for Jeres svar!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf AJenbo » 13. sep 2012, 01:42

Jeg ville nok vælge fujitsu maskinen/muligvis lenovoen. Så vidt jeg kan se virker alle maskinerne fint med linux, men jeg ved dog ikke hvordan skærm forholdene er.

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf swotie » 13. sep 2012, 03:49

jeg har lige købt denne

http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/b570e2-5215-2gb-celeron-15.6%E2%80%B3.html

Ubuntu kører perfekt i multiboot med windows 7 :-)

Har dog ikke prøvet 3D spil af, da jeg ikke bruger nogle af disse
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf Rattus Norvegicus » 13. sep 2012, 07:48

Jeg endte selv med at købe denne laptop til hjemmebrug:
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/thinkpad-edge-e535-3260-4gb-a4-4300m-15.6%E2%80%B3-hd7420g-matsort-trimmet-med-et-tyndt-s%C3%B8lvb%C3%A5nd-side.html

...om den kan klare de spil jeg sjældent sidder med finder jeg ud af, og ellers har jeg stadig min "gamle" Lenovo laptop, som kan klare spillene, som jeg godt nok skal bruge på skolen, men derfor kan jeg nok godt reservere lidt harddiskplads til spil på den :lol:
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf AJenbo » 13. sep 2012, 14:40

Håber du får glæde af den :)

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf Rattus Norvegicus » 13. sep 2012, 21:52

Indtil videre har den kun medført frustrationer, så overvejer om den skal returneres.

1. hvor er alle indikatorlamperne for hhv. harddisk-aktivitet og for om caps-lock og numlock er aktiveret.
(dette kan jeg måske med tiden vænne mig til at undvære)

2. F-tasterne kræver at man også lige trykker på fn-tasten, men funktioner som volume og hvad der ellers er på F-tasterne har fået højere prioritering :?
(dette kan måske ændres i Ubuntu?)

3. Dertil er der problemer med at få lyd til at virke, men dette opretter jeg en ny tråd om.
(har dog ikke benyttet harddisken der fulgte med i tilfælde af at jeg skulle fortryde mit køb).
Hilsen Kenny

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: På udkig efter ny bærbar

Indlægaf Rattus Norvegicus » 14. sep 2012, 23:50

Rattus Norvegicus skrev:Indtil videre har den kun medført frustrationer, så overvejer om den skal returneres.

1. hvor er alle indikatorlamperne for hhv. harddisk-aktivitet og for om caps-lock og numlock er aktiveret.
(dette kan jeg måske med tiden vænne mig til at undvære)

2. F-tasterne kræver at man også lige trykker på fn-tasten, men funktioner som volume og hvad der ellers er på F-tasterne har fået højere prioritering :?
(dette kan måske ændres i Ubuntu?)

3. Dertil er der problemer med at få lyd til at virke, men dette opretter jeg en ny tråd om.
(har dog ikke benyttet harddisken der fulgte med i tilfælde af at jeg skulle fortryde mit køb).

1. klaret med installering af indicator plugins :)

2. kunne ændres i BIOS'en :)

3. Fixet

Dertil kører 3D spil ganske fornuftigt, når bare jeg installerer ATI Catalyst 12.8 manuelt (der er kun 12.4 eller 12.5 der er tilgængeligt fra "Additional Drivers", og grafikdriveren i denne E535 blev vidst først understøttet fra 12.6).

Så selv om jeg i eftermiddags var tæt på at lukke maskinen ned og pakke den samme og returnere den til forhandleren, så er jeg nu nået frem til at jeg liiiiige vil se den lidt mere an henover weekenden, for lige nu ser det ud til at den omsider fungerer, som den skal :)
Hilsen Kenny

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster